AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Titta här i stället bättre data [länk]

Sverige har 20,6 inte 20,4. UK har 19. 20,6 är inte på något sätt dåligt. Finns viktigare skatter att döda. Som löneskatte och moms.
Precis. Men det brukar vara bolagsskatten vänstern kommer dragandes med när man frågar vadfanfårjag.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Precis. Men det brukar vara bolagsskatten vänstern kommer dragandes med när man frågar vadfanfårjag.
:) Det är ju en klen tröst när man måste ta ut hög lön för att få utdelning. Men det är klart för att växa som företagare är det ju bra. Man kan även periodisera 30 procent av bolagsskatten upp till fem år om man behöver satsa pengarna på verksamheten.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
  • Älska
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Först kommer lokalvårdaren och köper en liter mjölk för 10kr, sedan kommer bankdirektören och så ska köpa samma men får betala 50kr. Det hela blir lite lustigt.
Lokalvårdaren får givetvis börja köpa ut mjölk och langa till bankdirektören för 20 kr. Win-Win som di där ekonomerna kallar’t
;)
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
P pmd skrev:
Moms är en rätt stor del av skatteintäkterna. Näst största efter skatter på arbete.
Skatt på konsumtion är väl progressiv redan? Eftersom "de rika" köper mer saker så får de betala mer skatt. :cool:
Men det finns en gräns på hur mycket du kan konsumera. Du kan inte dricka hur mycket mjölk som helst och du kommer bara köpa ett fåtal bilar.
 
D
P pmd skrev:
Ja, skatt på egendom är omoraliskt. Endast mervärdesbildning bör vara beskattningsbar.
Åt det hållet funkar det utmärkt, speciellt på områden som är tillräckligt kostsamma för att folk ska göra ett överslag.
 
D
P pmd skrev:
Det finns normalbilister rent statistiskt, men jag tror aldrig jag har träffat nån sån.
Du har bara träffat de som kör mindre än 100 mil eller över 10.000mil, det är ovanligt bland folk jag träffar? De flesta kör tex mellan 1.000 och 4.000mil, de har vägar till sin bostad och arbete (inte terrängkörning), osv. Det finns gott om argumentation i tråden som bygger på ytterligheter, kanske för skojs skull bara.
 
D djac skrev:
Du har bara träffat de som kör mindre än 100 mil eller över 10.000mil, det är ovanligt bland folk jag träffar? De flesta kör tex mellan 1.000 och 4.000mil, de har vägar till sin bostad och arbete (inte terrängkörning), osv. Det finns gott om argumentation i tråden som bygger på ytterligheter, kanske för skojs skull bara.
De flesta av oss är ganska normala större delen av tiden, och väldigt onormala en liten del av tiden…:cool:
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Knappast representativt för någon större del av befolkningen. Vi kan väl kontra med att energilager hemma lär bli vanligare, särskilt i kombination med solceller på taket ;)

Men majoriteten kommer inte inom en nära framtid ha det heller…
Nej, men det är svårare att ha extra ström hemma
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Du har bara träffat de som kör mindre än 100 mil eller över 10.000mil, det är ovanligt bland folk jag träffar? De flesta kör tex mellan 1.000 och 4.000mil, de har vägar till sin bostad och arbete (inte terrängkörning), osv. Det finns gott om argumentation i tråden som bygger på ytterligheter, kanske för skojs skull bara.
Lustigt hur olika livet är... jag känner nästan uteslutande folk som kör över 10000 mil/år
 
  • Wow
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D
skoge skoge skrev:
Lustigt hur olika livet är... jag känner nästan uteslutande folk som kör över 10000 mil/år
Ja, det är ovanligt, men du kan säkert förnuftsmässigt förstå att det är det, eftersom den genomsnittliga körsträckan är 1.100mil per år, i Sverige.
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
T Tommynorskens skrev:
Men det finns en gräns på hur mycket du kan konsumera. Du kan inte dricka hur mycket mjölk som helst och du kommer bara köpa ett fåtal bilar.
Åja....
 
D djac skrev:
Ja, det är ovanligt, men du kan säkert förnuftsmässigt förstå att det är det, eftersom den genomsnittliga körsträckan är 1.100mil per år, i Sverige.
Jo,visst är det så... var mest lustigt hur olika det är,nu har jag slutat men förr låg jag på 2500-3000 mil / månad
 
  • Wow
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D
skoge skoge skrev:
Jo,visst är det så... var mest lustigt hur olika det är,nu har jag slutat men förr låg jag på 2500-3000 mil / månad
Jo, det är väl en normalfördelning på den kurvan också så det är säkert så att om du tar 500-3.000mil så fångar du 95% av användarna resten är brus.
 
D
skoge skoge skrev:
Jo,visst är det så... var mest lustigt hur olika det är,nu har jag slutat men förr låg jag på 2500-3000 mil / månad
Taxi?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.