16 404 läst · 5 svar
16k läst
5 svar
Rött kryss på meterstock....
Hejsan alla.
Satt idag och tittade på min meterstock (Hultafors) och såg då ett rött litet kryss precis på 17.5cm strecket.
När jag sedan tittade på andra meterstockar av olika märken såg jag samma röda kryss på 17.5cm.
Vad är det röda krysset till för?
Det röda krysset finns bara på 17.5cm strecket.
Min fråga faller naturligtvis in under kategorin: "värdelöst vetande". ;D
Snabba svar premieras med.....
Satt idag och tittade på min meterstock (Hultafors) och såg då ett rött litet kryss precis på 17.5cm strecket.
När jag sedan tittade på andra meterstockar av olika märken såg jag samma röda kryss på 17.5cm.
Vad är det röda krysset till för?
Det röda krysset finns bara på 17.5cm strecket.
Min fråga faller naturligtvis in under kategorin: "värdelöst vetande". ;D
Snabba svar premieras med.....
I Holland har man tydligen speciellt märkta verktyg för mätning av metervaror i butiker (band, tyg osv), alla andra mätverktyg skall märkas så att gemene man (antar jag) direkt kan se att detta inte är ett godkänt mätinstrument, enligt tumstockstillverkaren.
Vissa firmor har fått tillstånd att istället för att skriva ut hela texten med förbudet på *EDIT* meterstocken (skulle det stå, inte tum) vilket väl antagligen hade fyllt den helt :, använda ett litet rött kryss.
Knepigt system kan jag tycka , men kan kanske ha att göra med att meterstocken mäter enbart i meter, för på tumstocken finns ingen sådan markering så den kanske duger även i Holland .
MVH//Christina.
*EDIT* Tack för den reprimanden Fasting, tydlig källhänvisning bättrar kanske på trovärdigheten om man, som jag, inte precis är någon virtuos i 'praktisk snickerikonst' .
Vissa firmor har fått tillstånd att istället för att skriva ut hela texten med förbudet på *EDIT* meterstocken (skulle det stå, inte tum) vilket väl antagligen hade fyllt den helt :, använda ett litet rött kryss.
Knepigt system kan jag tycka , men kan kanske ha att göra med att meterstocken mäter enbart i meter, för på tumstocken finns ingen sådan markering så den kanske duger även i Holland .
MVH//Christina.
*EDIT* Tack för den reprimanden Fasting, tydlig källhänvisning bättrar kanske på trovärdigheten om man, som jag, inte precis är någon virtuos i 'praktisk snickerikonst' .
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 574 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 52 274 inlägg
På min Bauhaus stock har jag konstiga ovaler, den frösat sitter på 23,5 cm, sedan sitter de med 21 cm mellanrum, någon som vet vad det är?
Liknande trådar
-
Varför låter cylindafläkten efter strömavbrott?
Vitvaror -
Brottkraft och dragkraft på skruvar
Lösvirke & Timmerhus -
Tvättmaskin trumma snurrar inte efter Strömavbrott
Övrigt husrelaterat -
Byta kopplingsplint till wago. Är för trött för att fatta tror jag 🤷
El -
Rött kryss på meterstock....
Övrigt husrelaterat