Hej,
Undrar hur ni som har en riktig julgran gör när ni är hemifrån i några dagar och inte kan vattna den själv? Ville köpa ett bevattningssystem https://www.smartasaker.se/sv/artiklar/julgransvattnare.html men det finns inte längre att få tag på, har ni några tips?
Mvh Åsa
Undrar hur ni som har en riktig julgran gör när ni är hemifrån i några dagar och inte kan vattna den själv? Ville köpa ett bevattningssystem https://www.smartasaker.se/sv/artiklar/julgransvattnare.html men det finns inte längre att få tag på, har ni några tips?
Mvh Åsa
Produkter som diskuteras: "bevattningssystem"
Bevattningssystem
Ett effektivt bevattningssystem kan spara tid och ansträngning, samtidigt som det hjälper till att hålla din trädgård eller grönsaksland friskt och frodigt.
Läs mer
Går ju att bygga av en dunk och en slang
"
OBS!
Det är viktigt att vattennivån i behållaren är på samma höjd som den möjliga vattennivån i julgransfoten. Om du har en hög julgransfot kan du ställa julgransvattnaren på ett underlag så att vattennivån hamnar i nivå med julgransfotens skål. Om du har en låg julgransfot ska vattennivån i paketet inte vara högre än höjden på julgransfoten.
Specifikationer:
Låda med lock, vattenbehållare 5 liter, slang och kardborrefäste.
Mått låda: B 220 mm x D 220 mm x H 180 mm
Längd slang: 1 meter (går att kapa)
Längd kardborrefäste: 35 cm (går att kapa)
Material låda: PP-plast (Polypropen). Fri från ftatalater.
Material behållare: PVC-plast (Polyvinylklorid). Fri från ftalater.
"
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"
OBS!
Det är viktigt att vattennivån i behållaren är på samma höjd som den möjliga vattennivån i julgransfoten. Om du har en hög julgransfot kan du ställa julgransvattnaren på ett underlag så att vattennivån hamnar i nivå med julgransfotens skål. Om du har en låg julgransfot ska vattennivån i paketet inte vara högre än höjden på julgransfoten.
Specifikationer:
Låda med lock, vattenbehållare 5 liter, slang och kardborrefäste.
Mått låda: B 220 mm x D 220 mm x H 180 mm
Längd slang: 1 meter (går att kapa)
Längd kardborrefäste: 35 cm (går att kapa)
Material låda: PP-plast (Polypropen). Fri från ftatalater.
Material behållare: PVC-plast (Polyvinylklorid). Fri från ftalater.
"
Ett helt annat alternativ är att göra som jag. Varje år hittar jag en liten gran på grannfastigheten den 23:e och har den sedan inne i två-tre veckor utan att vattna alls. Den brukar barra en aning mot slutet, men inget som stör.
Bästa svaret
Ja den funkar nog, MEN läs noga om förhållandet mellan vattenytorna ( se inlägg nr 2) , så du inte får översvämning i stugan.
Mamma satte alltid två eller tre flaskor fyllda med vatten uppochner ner i julgransfoten, man kunde höra ett kluck när en flaska släppte lite vatten, vacum i flaskan inget vatten ut ,lite luft in när nivån sjönk och kluck. Man får vända på dom snabbt och körs ner dom. Har alltid haft en gran , grön och grann i stugan. Och billigare kan det inte bli.
Jag brukar ta vilken balja som helst och ställa sidan om julgransfoten. Jag fyller baljan så mycket att vattennivån inte är högre än julgransfoten. (Jag fyller inte julgransfoten! - förklaras nedan).
Därefter hämtar jag en lämplig slang (inte allt för styv) och lite ståltråd samt kör sughävert över till julgransfoten. Och nu kommer förklaringen: Genom att låta sughäverten verka och fylla upp julgransfoten så ser jag att det verkligen fungerar. Nu återstår att fixera slangen mot balja och julgransfot med ståltråden. (bättre än tejp som kan lossna).
Om ytan i baljan/foten är för låg: fyll på (inte för mycket!!!)
Lycka till.
Därefter hämtar jag en lämplig slang (inte allt för styv) och lite ståltråd samt kör sughävert över till julgransfoten. Och nu kommer förklaringen: Genom att låta sughäverten verka och fylla upp julgransfoten så ser jag att det verkligen fungerar. Nu återstår att fixera slangen mot balja och julgransfot med ståltråden. (bättre än tejp som kan lossna).
Om ytan i baljan/foten är för låg: fyll på (inte för mycket!!!)
Lycka till.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Köpte en sån där för några år sedan. Den ser jättesmart ut, men det som inte var lika smart är att det var ett litet hål i vattensäcken så att 5 liter vatten rann ut på golvet i stället. Så den lämnade jag tillbaka, tyvärr riktig kinakvalitet på den.Å Åsa Edman skrev:
Den här lösningen fixade jag själv för några år sedan.
Det fungerar ypperligt, så jag snidade till ett par till svärföräldrarna och frugans kusin också. En stor fördel med denna, förutom att granen får tillgång till en mycket större vattenmängd än bara det som får plats i foten, är att det är grymt enkelt att vattna granen. Inget ligga på mage och försöka sikta in i foten med någon vattenkanna eller annan vätskebehållare...bara att lyfta på locket till pepparkakslådan och fylla på.
Det händer att det kommer luft i slangen, men då är det bara att lyfta pepparkaksburken så dess vattenyta hamnar högre än i foten så hör man luften bubblar ut i fotens vatten.
Första året vi hade den här lösningen testade vi på kul hur länge granen skulle klara sig. Den stod grön och icke barrande så länge att vi till slut tog ut den för att det i princip var dags att ställa ut trädgårdsmöblerna. Då hade den satt ljusgröna skott!
Jag har stora förhoppningar på årets gran också, då den verkar vara väldigt nyhuggen...den är så kådrik att det var svårt att såga av en bit för att få ny snittyta i foten.
Logga in
Skapa konto
Det fungerar ypperligt, så jag snidade till ett par till svärföräldrarna och frugans kusin också. En stor fördel med denna, förutom att granen får tillgång till en mycket större vattenmängd än bara det som får plats i foten, är att det är grymt enkelt att vattna granen. Inget ligga på mage och försöka sikta in i foten med någon vattenkanna eller annan vätskebehållare...bara att lyfta på locket till pepparkakslådan och fylla på.
Det händer att det kommer luft i slangen, men då är det bara att lyfta pepparkaksburken så dess vattenyta hamnar högre än i foten så hör man luften bubblar ut i fotens vatten.
Första året vi hade den här lösningen testade vi på kul hur länge granen skulle klara sig. Den stod grön och icke barrande så länge att vi till slut tog ut den för att det i princip var dags att ställa ut trädgårdsmöblerna. Då hade den satt ljusgröna skott!
Jag har stora förhoppningar på årets gran också, då den verkar vara väldigt nyhuggen...den är så kådrik att det var svårt att såga av en bit för att få ny snittyta i foten.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vilken pump till bevattning - dränk/tryck-pump eller jetpump?
Trädgård allmänt -
Automatisk bevattning för balkong
Altan & Uteplats -
Gammal grävd brunn till bevattning
Vatten & Avlopp -
Avslutad: Vinn ett automatiskt droppbevattningssytem
Tävling -
Plötsligt sinad brunn efter att grannen anlagt en bevattningsdamm
Vatten & Avlopp