AXS
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Proxxon mh 550 är för stor?
Tänker en eldriven varmluftspistol i litet format är smidigt till krympslang.
Den ser riktigt smidig ut, oväntat lågt pris också för att vara Proxxon.
 
AXS AXS skrev:
Tycker den här är smidigare:
[länk]
Det är typ något sådant jag är ute efter! Vill helst ha butandriven för att slippa fler sladdar. Praktiskt att den dubblar som lödpenna!
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS
jonmo jonmo skrev:
Det är typ något sådant jag är ute efter! Vill helst ha butandriven för att slippa fler sladdar. Praktiskt att den dubblar som lödpenna!
Använder kniven förvånansvärt ofta! Perfekt för att kapa rep eller slang.

De hade någon drive för något år sedan, betalade typ 250:-.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jula har ett par till synes prisvärda modeller:
Jag har en modell liknande den senare från Jula som framför allt gör kökstjänst. Används väldigt sporadiskt men har gjort vad den ska rätt många år.

Svart brännare för köksbruk med silverfärgat munstycke och gummerat handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan rekommendera Dremels Versatip, har haft en i många år. Använder den till lödning, krympning, värmning och plastsvetsning mm. Vet inte hur jag klarade mig utan den tidigare, är otroligt smidig att ha. Gillar mest att den har ett varmluftmunstycke, det sitter på för det mesta.:cool:
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Jag har en versatip till att laga robotslingan med, lödspetsen på och löder ihop det, sedan smältlimsfylld krympslang som jag krymper med varmluftsutsläppet på lödspetsen.
 
  • Gilla
engs och 2 till
  • Laddar…
Jag och min särbo har nöjet att hålla oss till att renovera ett fritidshus, men som likväl kräver en del arbete. Men just idag är det inte arbetet som står i fokus utan prylarna. Alltså vad man behöver för att renovera ett fritidshus inuti och utanpå. Vi har de senaste åren inköpt en massa elverktyg men vad skulle kunna ge min renoveringsälskling den ultimata julklappskänslan? Vad är det som skulle få ett ”Yesssss!” från min älskling?

Snuskiga kommentarer undanbedes.
 
Redigerat:
R Renoveringstjejen skrev:
Jag och min särbo har nöjet att hålla oss till att renovera ett fritidshus, men som likväl kräver en del arbete. Men just idag är det inte arbetet som står i fokus utan prylarna. Alltså vad man behöver för att renovera ett fritidshus inuti och utanpå. Vi har de senaste åren inköpt en massa elverktyg men vad skulle kunna ge min renoveringsälskling den ultimata julklappskänslan? Vad är det som skulle få ett ”Yesssss!” från min älskling?

Snuskiga kommentarer undanbedes.
Fel tråd... Här visar man upp vad man gjort..

Annars rekommenderar jag en motorsåg.
 
  • Gilla
Chentin och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har en versatip till att laga robotslingan med, lödspetsen på och löder ihop det, sedan smältlimsfylld krympslang som jag krymper med varmluftsutsläppet på lödspetsen.
I stort sett samma här, fast min är inte en Versatip utan en Weller lödpenna/gasgrej. Verkar hyfsat lika. Den är FANTASTISK.
 
B
AXS AXS skrev:
Tycker den här är smidigare:
[länk]
Just ja, Jag har ju köpt en Versatip för ganska länge sedan som jag glömt bort :geek:
Dags att leta fram och börja använda.
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
R Renoveringstjejen skrev:
Jag och min särbo har nöjet att hålla oss till att renovera ett fritidshus, men som likväl kräver en del arbete. Men just idag är det inte arbetet som står i fokus utan prylarna. Alltså vad man behöver för att renovera ett fritidshus inuti och utanpå. Vi har de senaste åren inköpt en massa elverktyg men vad skulle kunna ge min renoveringsälskling den ultimata julklappskänslan? Vad är det som skulle få ett ”Yesssss!” från min älskling?

Snuskiga kommentarer undanbedes.
Sänksåg. Ovärderlig. Och Fein Multimaster (el.dyl.)
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Bekantat mig med fanérad mdf och grundgyvel. Mycket testa och känna på idag, nästan 1/4 klart, nästa gång blir det handöverfeäs initialt. Har fortfarande hoppet uppe för att detta faktiskt kan fungera som jag tänkt mig.

Putsat lite på robotklipparen också, börjar bli ganska ren nu, behöver ett nytt klockbatteri innan det är dags att montera ihop.
 
  • Arbetsyta med fanérad MDF, hyvel, handöverfräs och träspån etter snickeriarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träfanér på MDF med hyvel, måttstock och spån på ett arbetsbord vid snickeri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
@JFrisk, du har förmodligen koll men vill ändå tipsa dig om detta clip från Daniel Norrstam på Youtube.

Har själv samma hyvel som du och Daniel och tillverkade omgående en liknande sula som han använder — det gör stor skillnad för stabiliteten och är den ivägen kan man alltid ta bort den. Länk här:


Snyggt jobbat fö med handtagen. (Och inte minst din snygga fräsmall!)
//Ronnie
 
  • Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
@JFrisk, du har förmodligen koll men vill ändå tipsa dig om detta clip från Daniel Norrstam på Youtube.

Har själv samma hyvel som du och Daniel och tillverkade omgående en liknande sula som han använder — det gör stor skillnad för stabiliteten och är den ivägen kan man alltid ta bort den. Länk här:

[media]
Snyggt jobbat fö med handtagen. (Och inte minst din snygga fräsmall!)
//Ronnie
Tack och tack för tipset, sett filmen tidigare, som vanligt en bra och givande film från Daniel, får nog göra mig ett större bottenplatta också. Fick inspiration till köpet från tråden "dagens verktygsinköp". Tänkte först bara fräst med överhandsfräsen men litade inte riktigt på precisionen att fräsa ner till fanéret, tänker att det även med dubbelhäftande riskerar att börja oscillera och skära genomgående hål i båda fanéren.
Tanken är är ersätta mdfen runt handtaget med massivt trä och fräsa ut handtaget i.

Kanske det egentligen skulle se mer genuint ut att inte göra en ram utan bara ha massivt trä i fanérets fiberriktning. Tänkte nu att jag inte ville ha ändträ i handtaget, men får istället 4 skarvar... vad säger ni som kan?
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.