Mina nyplanterade thujor (3 veckor) har blivit bruna upptill, vissa toppskott har dött. Kan det bero på att det varit några frostnätter sen jag planterade dem? Jag har vattnat varannan dag, ca 5 liter/planta/gång.
Jag blandade den gamla jorden 50/50 med plantjord. Ska jag använda täckbark för att undvika ogräs och vårsols-tjälproblem?
Ska jag gödsla nu eller vänta?

Tompa 21: Hej! är ingen trädgårdsdoktor, men min teori är att thujan bränt sig lite i solen, kanske har den inte kommit igång ordentligt efter planteringen och tålde inte den starka vårsolen så bra, Har hört att man bör täcka över thuja på vårkanten.

Solen har ju varit stark de senaste veckorna, åtminstone här i södra delen av landet. Nej, thuja skall inte behöva täckas men det framgår inte var i landet du bor.

Att vattna varannan dag är inte så lämpligt. Ge plantorna en rejäl rotblöta en gång i veckan om det är torrt men småvattna inte som du gjort. Och göd den inte i år - du har ju blandat i gödslad planteringsjord när du satte plantorna. Topparna kan ha blivit solbrända - gör inget åt detta nu utan låt de etablera sig först. Har plantorna inte hämtat sig framåt hösten får du reklamera där du köpte dem.

Hej igen!
Jag bor i Nässjö, zon 5.
Jag har hört att man bara behöver täcka dem med väv eller täckbark för att tjälen gör att de inte kan suga upp vatten i vårsolen, inte för att solen bränner. Det blir svårt att reklamera eftersom jag ej fick kvitto
(7:-/styck, 20-40 cm höga) på plantskolan, de visste inte ens vilken sorts thuja det var, occidentalis eller brabant.

Har själv en lång Thujahäck varav en del plantor i omgångar blivit bruna och sett väldigt dåliga ut. Har bara behövt "vänta ut" dem och sedan putsat bort det bruna efter hand. De är tåligare än de verkar...
Skulle absolut inte rekommendera att du gödslar under första året.
Jag bor i zon 3 och har Brabant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.