P
Demmpa Demmpa skrev:
Jo, om det är en gammal klass0-armatur/apparat (där det från början satt en rund ojordad stickkontakt) som bara har enkelisolerade ledare nära beröringsbart ledande material.

En sådan armatur/apparat där man bara har bytt stickkontakten till ett jordat dito blir farligare i en jordad miljö.
Och är det en ganska armatur/apparat så är risken större att det även finns skador på isoleringen.
(ganska -> gammal, gissar jag)
Varför blir lampan farlig? Det brukar väl inte finnas någon kontakt mellan jordblecken i stickproppen och nolla respektive fas?
Är det PEN-ledare som ställer till det?
 
P pmd skrev:
(ganska -> gammal, gissar jag)
Varför blir lampan farlig? Det brukar väl inte finnas någon kontakt mellan jordblecken i stickproppen och nolla respektive fas?
Är det PEN-ledare som ställer till det?
Ja, ganska ska vara gammal.

Det farliga ligger i att om/när det blir ett enkelfel i klass0-apparat som bara är enkelisolerad, så kan/blir höljet strömförande, om man då samtidigt rör apparaten och något skyddsjordat så får man ström genom kroppen.

I en dubbelisolerad apparat så måste det bli två fel för att det ska bli farligt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
(ganska -> gammal, gissar jag)
Varför blir lampan farlig? Det brukar väl inte finnas någon kontakt mellan jordblecken i stickproppen och nolla respektive fas?
Är det PEN-ledare som ställer till det?
Nej, faran ligger i att de där gamla klass-0-armaturerna har en skyhögt högre risk att bli strömförande på metalldelar på utsidan iom att det knappt fanns några krav på hur de borde vara konstruerade.
Man ansåg det nämligen som ofarligt att ta i strömförande delar i ett torrt bostadsrum som hade ojordade uttag (de ojordade uttagen var "beviset" för att rummet saknar allt som kan göra en strömkrets genom kroppen mot jord).
Så klass0-apparater är ofta väldigt undermåligt konstruerade vad gäller skydd mot att drabbas av fasspänning mot sig. Detta i kombination med att ett rum med jordade uttag därmed skapar möjlighet att det finns mycket som har jordpotential som man kan sluta strömkretsen mot är anledningen till att tilltaget på bilden är förbjudet, och rimligt farligt. (alltså inte akut livsfarligt).
Klass0-apparater stod för en rätt stor andel av alla som dog av el förr, då det gick bort en 30-50 personer om året.
Iom att dessa saker är nästan helt borta, så har också alla dessa elolyckor försvunnit, vi vill inte ha tillbaka dem.
 
  • Gilla
Blazermannen och 6 till
  • Laddar…
P
Tur att vi bara har ojordade uttag i huset, alltså. ;)
 
Mikael_L
Det gäller ju också att man inte sabbat den isolerade miljön som är (var) ett krav för att ha ojordade uttag.
T.ex installerat en luft/luft-värmepump, bytt till klinker på golvet eller något annat som gör att "isolerad miljö" ej längre gäller.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det gäller ju också att man inte sabbat den isolerade miljön som är (var) ett krav för att ha ojordade uttag.
T.ex installerat en luft/luft-värmepump, bytt till klinker på golvet eller något annat som gör att "isolerad miljö" ej längre gäller.
Vilket är i stort sett vad som helst. "Isolerad miljö" fungerade inget vidare när det begav sig heller, så man ställde ganska snabbt krav på skyddsjordning. Det fungerade inte heller något vidare, men så kom plasten ändå på bred front och så fick man dubbelisoleringen mer eller mindre på köpet.
 
F
T Tullen127 skrev:
Ölflaskan var väl den där som man påstod skulle förstöra sig själv på kort tid om den hamnade i naturen?
Vilket den naturligtvis inte gjorde! Kunde ligga kvar i åratal ute.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag blev jagad av en motorcykelpolis en gång när jag körde MT5 med 120cc förgasare och uppborrad 90cc cylinder. Snuten körde Enduro. Lyckades med nöd och näppe komma undan. Fördel att kunna skogsdungarna i området :)
Va fan Honda, nästan som syntare och hårdrockare, körde DT50 med ca 70cc cylinder ock Mikuni 24mm, men den varvade så in i helvete och gick nästan hundra.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Va fan Honda, nästan som syntare och hårdrockare, körde DT50 med ca 70cc cylinder ock Mikuni 24mm, men den varvade så in i helvete och gick nästan hundra.
Jag hade en DT50 också faktiskt. Mycket bättre moppe. MT5 föll isär i småbitar när man särade på motorblocket. DT50 var mycket bättre konstruerad.
 
  • Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
min DT50 var blå gul
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
M maria01 skrev:
min DT50 var blå gul
Jag hade den rödsvarta. Årsmodel 91-94 something
hade visst kvar bilnderna jag tog när jag sålde den

Rödsvart Yamaha motorcykel från tidigt 90-tal parkerad på gatsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Freerole och 3 till
  • Laddar…
galento
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag hade den rödsvarta. Årsmodel 91-94 something
hade visst kvar bilnderna jag tog när jag sålde den

[bild]
Snygg denna skulle du haft kvar Anders.
Var bara en som körde japanare på 70 talet och det var en Yamaha FS1,a , de flesta körde med Zundapp och Sachs motorer. Kommer ihåg att Cykelfabriken i Lomma var ett populärt ställe att beställa 70cc cylindrar och liggande Dellorto förgasare :D
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det var en motorjournalist som skrev att det var en nackdel på en bil. Om den hade en funktion på blinkersen som att den bara blinkade tre gånger vid sidoförflyttning. Det var väl snarare en fördel om folk inte orkade fälla ner eller upp blinkersen.;)

Likaså att man ställde blinkers i vänster eller höger läge så lös ljusen på den sidan när man ställde bilen. Har en som trodde det var felkonstruktion så han kopplade bort den funktionen.:rofl:
 
Bilars motorhuvsprydnader i plast (!), när det blev förbjudet att ha sådana i metall, som kunde skada fotgängare vid ev. kollision.
 
Hade en svart DT50, tror det var en 87:a. Ett tag körde jag omgring den med TT-styre som pekade neråt samt några plattjärn i centralfjädringen bak för att höja den. Såg antagligen inte riktigt klokt ut men då tyckte man det var ballt. Det var ju inte direkt så att köregenskaperna blev bättre men jämfört med dom som körde Dakota med ihoptryckt Texasstyre så var den ju en dröm på vägen eller skogen, körde ofta omkring på skoterspår vilket inte var populärt visade det sig när man gjorde decimeterdjupa spår ibland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.