Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Jag tror @växelventil menade att utav de vaccinerade som ligger på IVA så ligger 75% där för att vaccinet inte fungerade.

Jag vill nog mena att för 100% av de vaccinerade på IVA så fungerade inte vaccinet.

I konsekvensens namn så jag antar att @växelventil varken kör med bilbälte eller dubbdäck.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag tror @växelventil menade att utav de vaccinerade som ligger på IVA så ligger 75% där för att vaccinet inte fungerade.

Jag vill nog mena att för 100% av de vaccinerade på IVA så fungerade inte vaccinet.

I konsekvensens namn så jag antar att @växelventil varken kör med bilbälte eller dubbdäck.
Om jag nu inte kör bil varför ska jag ja bilbälte på mig eller dubbdäck?Eller menar du att bilbälte och dubbdäck hjälper folk att smittas/smitta av corrona?
 
Du åker bil vare sig du vill det eller inte.
 
harry73
K Kurtivan skrev:
Oj, nu får verkligen jag be om ursäkt, det var fel länk, här är den jag menar, men det är två delar.
[länk]
Jag rättar även i mitt tidigare inlägg.
Tittade på första delen igår. Jag vet egentligen inte precis var jag ska börja, men jag var inte imponerad av dokumentären. Jag är inte principiellt emot att journalister infiltrera undercover. Det kan vara befogat, men här ledde det inte till någon djupgång eller info man annars inte hade fått. Jag tror att det framförallt leder till att folk vänder sig bort från mainstream media och ser sina farhågor bekräftade, och det är synd.
Om man sedan ser på alla antivaxxare i dokumentären, ser jag personer som upplevde problem med vården efter att de fick eller misstänkte vaccinbiverkningar.
Jag ser inte ett stort organiserat nätverk, men enstaka personer med uppriktiga och befogade frågor som inte får hjälp eller svar från vården.
Linda Karlssons äldsta barn verkar fått problem med en riktig biverkning och det skulle vara intressant att höra mer om det. Hur hanterade vården det, hur allvarligt var det mm.
Producern av vaxxed hade ett barn med autism och ansåg att det var en biverkning. Det blir tveksamma, men framförallt var de väldigt inkluderande och räckte det för deras del att alla som upplevde en biverkning, verkligen hade en biverkning.
Men i dokumentären var det en voice over som flera gånger sa att vaccin hade räddar miljoner luv, eller 23 miljon liv.
Detta är såklart en siffra för hela världen under flera decennier (40-50 år?) Och framförallt barn i u-länder. Många hade troligtvis även bli räddats för att hygienen blivit bättre. Så jag förstår inte nyttan med argumentet om miljontals räddade barnliv.

Sedan fanns det ett klipp i dokumentären om en diskussion Linda Karlström hade med Anders Tegnell och en annan kvinna. Och hon kvinnan beklagade sig att antivaxxare kom med lite sanningar som de blandade med mycket osanningar. Och här kommer vi till problemets kärnan!
Antivaxxare har delvis rätt. Det finns baksidor med vaccin, och att tro något annat är naivt. Men vården kan inte erkänna eller ens prata om det.
Kommer man med kritiska frågor om vaccin, då är man plötsligt antivaxxare och ska man inte tas seriöst. Att erkänna att vaccin kan leda till biverkningar kan leda att folk slutar ta vaccin och det ska undvikas.

Jag skulle säga att vården orsakade hela antivaxxrörelse själv och vården behöver ändra sin inställning för att få bukt med det.
 
  • Gilla
Surly
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du åker bil vare sig du vill det eller inte.
Tror du det går bra med dubbfria däck.
 
harry73
Nyfniken Nyfniken skrev:
I konsekvensens namn så jag antar att @växelventil varken kör med bilbälte eller dubbdäck.
Jag kör utan dubbdäck :)
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
V vanpire skrev:
Källa på det? Dagens SvD: [bild]
Du ser vad som händer.För några månaders sedan var siffran 80% så det blir fler och fler som är fullvaccinerade som kommer kräva intensivvård och konstigt vore det annars eftersom det blir fler och fler som vaccinerar sig.
 
harry73 harry73 skrev:
Tittade på första delen igår. Jag vet egentligen inte precis var jag ska börja, men jag var inte imponerad av dokumentären. Jag är inte principiellt emot att journalister infiltrera undercover. Det kan vara befogat, men här ledde det inte till någon djupgång eller info man annars inte hade fått. Jag tror att det framförallt leder till att folk vänder sig bort från mainstream media och ser sina farhågor bekräftade, och det är synd.
Om man sedan ser på alla antivaxxare i dokumentären, ser jag personer som upplevde problem med vården efter att de fick eller misstänkte vaccinbiverkningar.
Jag ser inte ett stort organiserat nätverk, men enstaka personer med uppriktiga och befogade frågor som inte får hjälp eller svar från vården.
Linda Karlssons äldsta barn verkar fått problem med en riktig biverkning och det skulle vara intressant att höra mer om det. Hur hanterade vården det, hur allvarligt var det mm.
Producern av vaxxed hade ett barn med autism och ansåg att det var en biverkning. Det blir tveksamma, men framförallt var de väldigt inkluderande och räckte det för deras del att alla som upplevde en biverkning, verkligen hade en biverkning.
Men i dokumentären var det en voice over som flera gånger sa att vaccin hade räddar miljoner luv, eller 23 miljon liv.
Detta är såklart en siffra för hela världen under flera decennier (40-50 år?) Och framförallt barn i u-länder. Många hade troligtvis även bli räddats för att hygienen blivit bättre. Så jag förstår inte nyttan med argumentet om miljontals räddade barnliv.

Sedan fanns det ett klipp i dokumentären om en diskussion Linda Karlström hade med Anders Tegnell och en annan kvinna. Och hon kvinnan beklagade sig att antivaxxare kom med lite sanningar som de blandade med mycket osanningar. Och här kommer vi till problemets kärnan!
Antivaxxare har delvis rätt. Det finns baksidor med vaccin, och att tro något annat är naivt. Men vården kan inte erkänna eller ens prata om det.
Kommer man med kritiska frågor om vaccin, då är man plötsligt antivaxxare och ska man inte tas seriöst. Att erkänna att vaccin kan leda till biverkningar kan leda att folk slutar ta vaccin och det ska undvikas.

Jag skulle säga att vården orsakade hela antivaxxrörelse själv och vården behöver ändra sin inställning för att få bukt med det.
Samtidigt börjar det bli riktigt oroligt dels för att man har funnit att det är lika mycket viruspartiklar i näsan med corona som fullvaccinerade samt ovaccinerade och forskare börjar fundera på om det är lönt att försöka vaccinnera hela jordsbefolkningen och menar det kommer alldrig gå utan detta virus blir vi inte av med.Samtidigt har man inte kunnat lokalisera vart ursprunget av detta virus kommer ifrån och tidigare har kunnat lokaliserat exempel sarsviruset och mersviruset ganska snabbt men detta virus har man inte funnit ännu.
 
harry73
V växelventil skrev:
Samtidigt börjar det bli riktigt oroligt dels för att man har funnit att det är lika mycket viruspartiklar i näsan med corona som fullvaccinerade samt ovaccinerade och forskare börjar fundera på om det är lönt att försöka vaccinnera hela jordsbefolkningen
Ingen anledning att bli oroligt :)
Vaccinet skyddar i alla fall dels, framförallt mot död och allvarlig sjukdom, och tids nog får alla antikroppar som minskar problemen avsevärt
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Samtidigt börjar det bli riktigt oroligt dels för att man har funnit att det är lika mycket viruspartiklar i näsan med corona som fullvaccinerade samt ovaccinerade och forskare börjar fundera på om det är lönt att försöka vaccinnera hela jordsbefolkningen och menar det kommer alldrig gå utan detta virus blir vi inte av med.
Var läser du all den här smörjan?

Det enda läsvärda i ovanstående är de sista 7 orden.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Var läser du all den här smörjan?

Det enda läsvärda i ovanstående är de sista 7 orden.
kanske på samma ställe som du när du börjar tala om dubbdäck och bilbälte.misstänker att du som munskyddvaxxare ser på folk som bär muskydd ha det som ett mode men det tänker du inte följa men du kan vara lung för blir snart lag på det och då hjälper nog inte dina dubbdäck och bilbälten.
 
BirgitS
Nyfniken Nyfniken skrev:
Var läser du all den här smörjan?

Det enda läsvärda i ovanstående är de sista 7 orden.
Nja, man faktiskt mätt upp lika mycket virus i luftvägarna hos insjuknade vaccinerade som hos ovaccinerade. Däremot så finns de där i 3 dagar i stället för 5 (genomsnittssiffror) och en hel del av dem är inaktiverade därför att det sitter antikroppar på dem så smittsamheten blir lägre för vaccinerade.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Du ser vad som händer.För några månaders sedan var siffran 80% så det blir fler och fler som är fullvaccinerade som kommer kräva intensivvård och konstigt vore det annars eftersom det blir fler och fler som vaccinerar sig.
Och vad är konstigt med det? Kring 80% fullvaccinerade av befolkning. Alltså 20% ovaccinerade och ändå är de i majoritet på IVA. Visar tydligt att vaccinet skyddar bra mot svår sjukdom. Case closed!
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
P
H Huspappan skrev:
Vilken härlig matchboll, svaret är enkelt i ditt fall. Det mest uppenbara exemplet på flockbeteende :crysmile::crysmile:
Eftersom människan är ett flockdjur så är det naturligt att värna om flockens välbefinnande.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
V vanpire skrev:
Och vad är konstigt med det? Kring 80% fullvaccinerade av befolkning. Alltså 20% ovaccinerade och ändå är de i majoritet på IVA. Visar tydligt att vaccinet skyddar bra mot svår sjukdom. Case closed!
Den artikel så står det att siffran nu är 60% och den siffran kommer sjunka ännu mer och detta sa jag redan i sommras att det skulle bli så här och jag säger det igen att siffran kommer snart visa att majoriteten kommer vara fullvaccinerade som behöver sjukvård så där är vi nog överens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.