Fairlane
BirgitS BirgitS skrev:
Du får läsa tredje punkten också
Du som tog din andra dos 16 maj eller tidigare.
Svar: ”Knappen” syns när du loggar in. Om inte, kontakta support i Alltid öppet.


Jag ser inte att det står att man ska vänta 7 månader?
Ja, det blir sju månader för dessa, eftersom beskedet inte kom innan att man skulle ge en tredje dos till alla, men det är knappast unikt Stockholm, så någon generell 7-månaders-regeln kan jag inte se.

Däremot blir det kanske 7 månader i praktiken, för att det saknas kapacitet.
 
optimum
Känner ni er redo för en ny våg och nu med Omikron här och tycker ni våra myndigheter agerar ansvarsfullt nu?
Troligen ligger vi inte långt efter Danmark men beror på att man fått in den varianten vilket vi också har.

Från julfesten i Norge där samtliga var vaccinerade så blev 70 av de 120 gästerna smittade så vaccinet verkar inte hjälpa speciellt bra mot att bli smittad. (ytterligare ett 60-tal av andra gäster blev också smittade)
Samtliga där var även uppmanade att testa sig före festen och det såg vi hur bra det fungerade.

Munskydd vill ingen ha här i Sverige och ingen verkar beredd att ställa in julbord och övrigt festande och myndigheterna har än så länge kommit med rätt så innehållslösa råd och inga direkta restriktioner som verkligen påverkar smittspridningen.
De som bokat resor under jul/nyår kommer troligen åka på dem då de annars riskerar att förlora det de betalt för resan då avrådan från myndigheterna saknas.

Nej jag gnäller inte utan kan bara konstatera att det kommer bli en jobbig tid för en hel del i Sverige.

Danska flaggan med pålagda coronavirussymboler, rubrik om Omikrons övertagande, orolig kvinna i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PoeoKR/danska-larmet-omikronexplosion
 
  • Gilla
Bagarn1
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, nu skalar man ju upp, även om du missat även den saken.
I Stockholm där jag bor har regionen dock avvecklat det mesta och måste nu börja bygga upp vaccinationscentralen i Älvsjö igen som exempel. Regionen skyller på Folkhälsomyndigheten som kommer med information om en tredje dos för tätt inpå, medan FHM säger att regionen har ansvaret.
Det har väl varit glasklart rätt länge att en tredje dos kan behövas så i min värld är det underligt att Regionen blir så överraskade och är så oförberedda. Jag tycker faktiskt inte det är FHMs fel, men jag har förstått att allt är deras fel enligt vissa.
Jag lyssnade på geniet Svenonius på P1 häromdagen och då förklarade hon bristen på testkapacitet med att vi under ett kort tag inte testade de vaccinerade, ni minns, när det sedan någon vecka senare flaggade för att vi skulle öka testningen så hade hon "monterat ner" verksamheten, som nu skulle "byggas upp" igen. Ingen följdfråga ställdes tyvärr men jag är nyfiken.

Vad är det som monteras ner så snabbt, byggnaderna, har hon sålt av apparaterna, skjuter hon labbarbetarna när hon inte behöver de mer, många frågor men inga svar?

Kan det vara förklaringen på andra problem för regionerna, dvs gör de så här efter varje arbetsdag på andra områden, monterar ner?

Herrens vägar...
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Fairlane Fairlane skrev:
Du som tog din andra dos 16 maj eller tidigare.
Svar: ”Knappen” syns när du loggar in. Om inte, kontakta support i Alltid öppet.


Jag ser inte att det står att man ska vänta 7 månader?
Ja, det blir sju månader för dessa, eftersom beskedet inte kom innan att man skulle ge en tredje dos till alla, men det är knappast unikt Stockholm, så någon generell 7-månaders-regeln kan jag inte se.

Däremot blir det kanske 7 månader i praktiken, för att det saknas kapacitet.
Det är ett sätt att säkerställa att de som vaccinerades för länge sen, vilket i huvudsak är riskgrupperna, verkligen blir vaccinerade innan alla andra under 60 får vaccin. När de öppnar för alla som vaccinerats för minst 6 månader sen i januari lär det nog bli ont om tider.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ett sätt att säkerställa att de som vaccinerades för länge sen, vilket i huvudsak är riskgrupperna, verkligen blir vaccinerade innan alla andra under 60 får vaccin. När de öppnar för alla som vaccinerats för minst 6 månader sen i januari lär det nog bli ont om tider.
Ja vi är nog överens. Det är nog bara Ulltand som tycker det är lika viktigt att ge en tredje dos till en 18-åring som vaccinerades i oktober som till en 60' som vaccinerades i maj.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
optimum optimum skrev:
Munskydd vill ingen ha här i Sverige och ingen verkar beredd att ställa in julbord
Har du inte hört att det är massor med företag som avbokar julborden???
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Troligen ligger vi inte långt efter Danmark men beror på att man fått in den varianten vilket vi också har.
Jo, Sverige ligger långt efter Danmark när det gäller belastningen på sjukvården. Ungefär 1-1,5 månad ser det ut som.

Linjediagram över antal COVID-19-patienter på IVA per miljon i Danmark och Sverige över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://ourworldindata.org/explorer...on=true&Align+outbreaks=false&country=DNK~SWE
Linjediagram som visar antalet COVID-19 patienter på sjukhus per miljon invånare i Danmark och Sverige från 2020 till 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://ourworldindata.org/explorer...on=true&Align+outbreaks=false&country=DNK~SWE

optimum optimum skrev:
ingen verkar beredd att ställa in julbord och övrigt festande
Har du inte uppmärksammat alla klagorop från restaurangerna pga. alla inställda julbord?
Restaurang Gillet 6 har fått hundratals avbokningar till julborden och ser att vaccinationspass är en del av lösningen.
https://www.dn.se/ekonomi/restauran...-efter-hundratals-avbokningar-till-julborden/
Har sett jättemycket om det den här veckan.

optimum optimum skrev:
De som bokat resor under jul/nyår kommer troligen åka på dem då de annars riskerar att förlora det de betalt för resan då avrådan från myndigheterna saknas.
Men du anser ju att man kan åka på resor på ett smittsäkert sätt så varför ska andra ställa in sina resor?
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Känner ni er redo för en ny våg och nu med Omikron här och tycker ni våra myndigheter agerar ansvarsfullt nu?
Troligen ligger vi inte långt efter Danmark men beror på att man fått in den varianten vilket vi också har.

Från julfesten i Norge där samtliga var vaccinerade så blev 70 av de 120 gästerna smittade så vaccinet verkar inte hjälpa speciellt bra mot att bli smittad. (ytterligare ett 60-tal av andra gäster blev också smittade)
Samtliga där var även uppmanade att testa sig före festen och det såg vi hur bra det fungerade.

Munskydd vill ingen ha här i Sverige och ingen verkar beredd att ställa in julbord och övrigt festande och myndigheterna har än så länge kommit med rätt så innehållslösa råd och inga direkta restriktioner som verkligen påverkar smittspridningen.
De som bokat resor under jul/nyår kommer troligen åka på dem då de annars riskerar att förlora det de betalt för resan då avrådan från myndigheterna saknas.

Nej jag gnäller inte utan kan bara konstatera att det kommer bli en jobbig tid för en hel del i Sverige.

[bild]

[länk]
Ditt glas har alltid varit halvtomt? ….eller! Du tar då ut dystopin i förskott. SAS hade på Carlssons tid positivitet kurser eller vad de kallades. Antar att du njuter av att se samhället kollapsa, så att vi kan få lite auktoritär ordning.

Vi vet ju inte om vi kommer få en stor omkrionvåg än. Vad jag säger är att det kan hända, men varför oroa sig, då inte ens föredömslandet Norge lyckas hindra smittspridningen.

För egen del gör jag allt för dra mitt strå till stacken, mer än så kan inte jag göra.

Din peppkonsult i etern…
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
optimum
Fairlane Fairlane skrev:
Har du inte hört att det är massor med företag som avbokar julborden???
Nej faktiskt inte.
Vet du om det är via råd eller restriktioner från myndigheterna?

Budskapet den 1:a november var mer att "Nu kör vi"
 
BirgitS
D djac skrev:
Jag lyssnade på geniet Svenonius på P1 häromdagen och då förklarade hon bristen på testkapacitet med att vi under ett kort tag inte testade de vaccinerade, ni minns, när det sedan någon vecka senare flaggade för att vi skulle öka testningen så hade hon "monterat ner" verksamheten, som nu skulle "byggas upp" igen. Ingen följdfråga ställdes tyvärr men jag är nyfiken.

Vad är det som monteras ner så snabbt, byggnaderna, har hon sålt av apparaterna, skjuter hon labbarbetarna när hon inte behöver de mer, många frågor men inga svar?

Kan det vara förklaringen på andra problem för regionerna, dvs gör de så här efter varje arbetsdag på andra områden, monterar ner?

Herrens vägar...
Jag vet inte vad Svenonius sa men jag har ju sett att vecka 47 dubblerades antalet utförda analyser jämfört med veckan innan, gick från 26000 till 53000. Det har ju inte alls varit den snabba ökningen någon gång tidigare i pandemin.

Veckan därpå gick det bara att analysera 10 % mer, men vecka 49 analyserades 72000 prover, vilket är det högsta antalet under hela pandemin. Jag tycker det är rätt enormt att utöka till 3 gånger så många på 3 veckor.
https://vardgivarguiden.se/globalas...tistik/covid-19/covid-19-utforda-analyser.pdf
 
optimum
trähandtag trähandtag skrev:
Ditt glas har alltid varit halvtomt? ….eller! Du tar då ut dystopin i förskott. SAS hade på Carlssons tid positivitet kurser eller vad de kallades. Antar att du njuter av att se samhället kollapsa, så att vi kan få lite auktoritär ordning.

Vi vet ju inte om vi kommer få en stor omkrionvåg än. Vad jag säger är att det kan hända, men varför oroa sig, då inte ens föredömslandet Norge lyckas hindra smittspridningen.

För egen del gör jag allt för dra mitt strå till stacken, mer än så kan inte jag göra.

Din peppkonsult i etern…
Nej jag ser alltid ett glas som är fyllt till 50% som halvfullt. Eller så dricker man ut och fyller på ett helt glas igen.
Ja jag är orolig för hur de inom sjukvården ska klara en ny anstormning av patienter. Är inte du?

Gott att det finns flera som gör vad som behövs för att minska smittspridningen när myndigheterna återigen gör saker för sent och för lite.:love:
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Nej faktiskt inte.
Vet du om det är via råd eller restriktioner från myndigheterna?

Budskapet den 1:a november var mer att "Nu kör vi"
Folk tänker själva.

På mitt jobb ställdes julbordsplanerna in i mitten av november, samtidigt som det började pratas om en ökad smittspridning framöver.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet inte vad Svenonius sa men jag har ju sett att vecka 47 dubblerades antalet utförda analyser jämfört med veckan innan, gick från 26000 till 53000. Det har ju inte alls varit den snabba ökningen någon gång tidigare i pandemin.

Veckan därpå gick det bara att analysera 10 % mer, men vecka 49 analyserades 72000 prover, vilket är det högsta antalet under hela pandemin. Jag tycker det är rätt enormt att utöka till 3 gånger så många på 3 veckor.
[länk]
Jag vet vad hon sa men inte vad hon menade, hon sa att när de inte skulle testa vaccinerade så monterades verksamheten ner och sen har de haft svårt att bygga upp den igen och eftersom det var så kort tid däremellan så är jag nyfiken på vad denna nedmontering konkret betyder. Vad hann hon montera ner som inte går att återställa, vi har ju tex inte läst om en uppsägningsvåg av personal de veckorna?
 
J
D djac skrev:
Jag vet vad hon sa men inte vad hon menade, hon sa att när de inte skulle testa vaccinerade så monterades verksamheten ner och sen har de haft svårt att bygga upp den igen och eftersom det var så kort tid däremellan så är jag nyfiken på vad denna nedmontering konkret betyder. Vad hann hon montera ner som inte går att återställa, vi har ju tex inte läst om en uppsägningsvåg av personal de veckorna?
Avtal för tester i utlandet och privat verksamhet kanske?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
D djac skrev:
Jag vet vad hon sa men inte vad hon menade, hon sa att när de inte skulle testa vaccinerade så monterades verksamheten ner och sen har de haft svårt att bygga upp den igen och eftersom det var så kort tid däremellan så är jag nyfiken på vad denna nedmontering konkret betyder. Vad hann hon montera ner som inte går att återställa, vi har ju tex inte läst om en uppsägningsvåg av personal de veckorna?
Jag har däremot läst vad smittskyddsläkaren och liknade skriver i regionens rapporter och ofta blir intervjuade säger och det är ju att de hela tiden anpassar efter behovet, vilket bör betyda att det hade trappats ner sen vecka 36 då förra analystoppen var. De hade en marginal för förväntad ökning av behovet men mer en långsam ökning som förra hösten än en dubblerad efterfrågan på en vecka. Dels verkar det vara så att labbpersonal får andra arbetsuppgifter (eller kanske lite ledigt efter att ha jobbat mycket övertid) och dels att transporterna inte räckte till, t.ex. taxiföretagen har ju fullt med vanliga kunder nu och var inte så intresserade av att köra mer åt regionerna.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.