Karlia
Alfredo Alfredo skrev:
Nu var det ett bra tag sedan jag bytte spis men 60-spisar måste väl fortfarande finnas i ett acceptabelt utbud eller? Nu pratar jag om den som efterfrågar en "normal" spis och inte diverse mer speciella lösningar.
När ugnen gick sönder tyckte jag att det var bra att jag kunde köpa ny, bara sådan. Hällen fungerar fortfarande. Den dagen den går sönder blir det dock besvärligt, uddamått och nedsänkt i granitskivan. Nå, den är 15 år gammal, kanske den håller för evigt?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Nu var det ett bra tag sedan jag bytte spis men 60-spisar måste väl fortfarande finnas i ett acceptabelt utbud eller? Nu pratar jag om den som efterfrågar en "normal" spis och inte diverse mer speciella lösningar.
utbud finns men det är ju betydligt färre modeller att välja bland. egentligen är de bara till för att byta ut befintliga spisar som ej lagas.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad är det då för diskmaskin jag har undrar jag när jag läser här...

Den är ca 600mm bred utan "front" gjord för att "integreras" vilket den också är och har samma luckfront monterad som övriga skåp i köket har.
Finns inga såna modeller idag?

För övrigt är det praktiskt att ha spis istället för två separerade enheter om man ofta använder ugnen.
Eftersom då matoset från det men tillagar i ugnen sugs ut i samma utsug/fläkt som är för spisen.

Har man ugnen en bit ifrån osar man ner mer.
Det vet jag av egen erfarenhet eftersom vi har så på landet.
Spisarna står ju på hjul och är plättlätta att rulla ut om man känner för att göra rent.
Men det är en kant runt våran och den stoppar 99,9% av allt spill.
vanligtvis sätter man ugnen under hällen och då kan man välja vilken ugn man vill och vilken häll man vill
 
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Fast är skrivs det att man tappat i volym på integrerade maskiner.
Vår disk är iaf 60cm bred och inte några cm mindre om den skulle varit gjord för att passa inuti ett "60"-skåp.
nej det är samma volym
 
Cheesen
electroluxaren skrev:
utbud finns men det är ju betydligt färre modeller att välja bland. egentligen är de bara till för att byta ut befintliga spisar som ej lagas.
Då vi byggde nytt så satte vi en vanlig spis av två enkla anledningar.
1. spishäll utan touchknapp kostar som heroin. Jag är en av dom som i 95% av fallen inte kan trycka på en touchknapp då jag leder ström för dåligt.

2. Det blev bra mycket billigare att köpa en vanlig 60 spis med ugn än att köpa både häll, ugn och skåpstomme. Skillde 5-9000 beroende på vilket märke vi ville ha.

Att det var ont om spisar håller jag då inte med om. 2017 så valde vi mellan 6 olika som uppfyllde våra önskemål. Alla dessa stod i butiken för påseende.

Vad många glömmer är att integrerat blir snabbt en dyr lösning då man kan få byta stora delar av köket om en pryl går sönder.. om ugnen pajjar så finns det kanske inte heller speciellt många valmöjligheter om du tänker ersätta den då monteringshöjder, djup och passbitar är en djungel.. det är inte precis så att olika tillverkare följer samma standard.
Har ju arbetat med köksinredningar och kan räkna upp många kunder som kommit in för att få hjälp att passa in sin nya häll eller nya micro i sitt 6år gamla kök. Ofta blir ombyggnaden dyrare än vad vitvaran kostar.

Men visst är det snyggt. Hade jag bara byggt köket för att vara estetiskt tilltalande så hade vi haft alla vitvaror integrerade. Nu är köket både bra mycket billigare och mera praktiskt.
Enda fördelen med integrerat som jag ser det är att man kan placera ugnen på en bättre höjd än i bänkskåpshöjd. Men med det sagt så vet jag inte om jag vill bli av med min avställningsyta för het plåt som blir per automatik med en gammal klassisk spis.

https://www.byggahus.se/forum/threads/haer-hittar-du-bilder-pa-koek.8608/page-8#post-2887599
 
  • Gilla
  • Älska
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
A
Cheesen Cheesen skrev:
Då vi byggde nytt så satte vi en vanlig spis av två enkla anledningar.
1. spishäll utan touchknapp kostar som heroin. Jag är en av dom som i 95% av fallen inte kan trycka på en touchknapp då jag leder ström för dåligt.

2. Det blev bra mycket billigare att köpa en vanlig 60 spis med ugn än att köpa både häll, ugn och skåpstomme. Skillde 5-9000 beroende på vilket märke vi ville ha.

Att det var ont om spisar håller jag då inte med om. 2017 så valde vi mellan 6 olika som uppfyllde våra önskemål. Alla dessa stod i butiken för påseende.

Vad många glömmer är att integrerat blir snabbt en dyr lösning då man kan få byta stora delar av köket om en pryl går sönder.. om ugnen pajjar så finns det kanske inte heller speciellt många valmöjligheter om du tänker ersätta den då monteringshöjder, djup och passbitar är en djungel.. det är inte precis så att olika tillverkare följer samma standard.
Har ju arbetat med köksinredningar och kan räkna upp många kunder som kommit in för att få hjälp att passa in sin nya häll eller nya micro i sitt 6år gamla kök. Ofta blir ombyggnaden dyrare än vad vitvaran kostar.

Men visst är det snyggt. Hade jag bara byggt köket för att vara estetiskt tilltalande så hade vi haft alla vitvaror integrerade. Nu är köket både bra mycket billigare och mera praktiskt.
Enda fördelen med integrerat som jag ser det är att man kan placera ugnen på en bättre höjd än i bänkskåpshöjd. Men med det sagt så vet jag inte om jag vill bli av med min avställningsyta för het plåt som blir per automatik med en gammal klassisk spis.

[länk]
Jag håller med om att touch är ett ondo likt heroin
Klart att en spis är billigare än moduler då dessa inte är lika påkostade och ugnar i mångt och mycket är sämre i spisen än en fristående dock finns det dåliga fristående ugnar oxå.
Utbudet har rasat de senaste 20 åren har du 6 att välja på nu och ingen från Sverige, hade du 60 för 20-år sedan.
olika tillverkare har olika mått men de stora är i dag lika nog. för 15-20 år sedan hade inte ens tillverkarna samma storlek mellan sina egna modeller.
åter igen en fristående ugn är inte en integrerad vitvara möjligen inbyggd så länge den inte har en täcklucka/snickerilucka vilket jag svårligen kan se överensstämmer med grundläggande brandskydd
 
Kollar man tillverkarnas svenska hemsidor så finns det dock många modeller av spisar I varierande bredd från 50cm och uppåt att välja på. Tar enligt uppgift några få dagar att få hem.
Med ugnar av olika slag och med olika finesser om man önskar det.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
nej det är samma volym
Kyl/frys för inbyggnad verkar dock vara smalare.
 
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Kyl/frys för inbyggnad verkar dock vara smalare.
ja dessa är mycket mindre då dessa står inne i ett skåp
 
Karlia Karlia skrev:
När ugnen gick sönder tyckte jag att det var bra att jag kunde köpa ny, bara sådan. Hällen fungerar fortfarande.
Ja detta är helt klart en fördel när vi pratar just ugn/häll jämfört med spis.

Karlia Karlia skrev:
Den dagen den går sönder blir det dock besvärligt, uddamått och nedsänkt i granitskivan. Nå, den är 15 år gammal, kanske den håller för evigt?
Och detta är ett bra exempel på varför jag är lite anti integrerade saker.

Men visst, det finns som så ofta annars både bra och dåliga effekter av en viss lösning. Jag påstår inte att integrerat är skit, men jag tror jag vågar påstå att den dag det är dags att byta prylarna finns det en del som ångrar att de inte redan vid installationen tänkte lite mer på att den dagen skulle komma.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Jag tycker att jag fått bra tankar här, sånt jag inte funderat på själv. Det här med touch tex, det är något jag inte tycker om men har accepterat. Avskyr också allt pipande som ex häll brukar ha. Samtidigt verkar det svårt att undvika.

Ballingslöv ritar upp idag, marbodal har vi helt gett upp då de skrev att de inte kunde göra enligt våra önskemål.
 
Karlia Karlia skrev:
Ah, tack. Här fick jag ju faktiskt riva en nisch när kylskåpet gick sönder och och jag fick göra ett nytt överskåp då kylskåpet har udda dimensioner. Vi har valt bort Ikea då de i mitt huvud ofta ändrar sitt sortiment, möjligheten att komplettera brukar vara tidsbegränsad. Men självklart finns det inga garantier någonstans. Det här är dotterns första lägenhet så vi räknar inte med att hon kommer ha den superlänge, köksrenoveringen är både för att ge henne bättre möjlighet att laga mat som hon är duktig på och för att höja värdet på lägenheten. I nuläget är kokvrån risig, det finns ingen frys och spisen har två plattor.

Jag brukar välja praktiskt så långt som möjligt, får hoppas att vi kan kombinera det med snyggt. Vore enklare om hon ville ha vita skåp men hon har bestämt sig för färgade.
Ikea hade väl serien Faktum fram till 2013 och har sedan dess haft serien Metod men även Faktum gick att komplettera i flera år efter att den slutade säljas. Så att Ikea ändrar sitt sortiment ofta skulle jag inte säga. Förmodligen inte oftare än någon annan tillverkare i alla fall
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Vi har erfarenhet från annat på Ikea, förrådshyllor tex som ändrades. Bäddsoffa med riktigt tokig konstruktion. Mycket i deras sortiment går ut på att det ska slängas och köpas nytt istället för att renoveras. Givetvis fyller Ikea en funktion, en del av det de har är ok. Men vi vill inte stötta den affärsidén.
Det har aldrig varit problem med reklamationer där, den biten sköter de.

Kanske att vi lurar oss själva men det är så vi tänker.
 
  • Älska
Huddingebo
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Mycket i deras sortiment går ut på att det ska slängas och köpas nytt istället för att renoveras.
Finns det någon leverantör av köksinredning som med någon slags säkerhet kan leverera reservdelar till köksinredning efter kanske 15 år när en vitvara ska bytas och något behöver kompletteras/ersättas?
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Nej det tror jag verkligen inte! Men någonstans måste jag ju ta ansvar för de hattal som hållits ang Ikea här hemma.. En del av hatet från mig. Och alla gånger dottern lurat med mig dit :lying:

Egentligen tror jag inte deras kök skiljer sig nämnvärt från andras.. Men som konsument har jag ju rätt att välja.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.