Den här tråden tar väldigt mycket energi men har väldigt liten effekt.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Malin R och 16 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Den här tråden tar väldigt mycket energi men har väldigt liten effekt.
Oh hur kan vi nyttja det?
Laga en kopp te/kaffe på morgonen kanske? :p
 
M MrDizzy skrev:
Den kan orsaka rullande avstängningar om det blir kallt och vattenkraften måste av nån anledning (typ is igen) dra ned på produktionen. Då kommer inte ens det oljeeldade Karlshamnsverket att kunna hålla stabiliteten i nätet.

Om man jämför det med tidigare då vi hade mycket kärnkraft och fick stänga ned exporten till EU...
Så är vi väldigt nära systemkollaps just nu.
Så det beror väl även lite på vad man jämför med.
Det tror jag är mycket osannolikt. Tyvärr ligger ju många privatkunder utanför timprisavtal. Men väldigt mycket annan last kommer att stänga ner om det blir extrema priser. Roterande bortkopplingar är inte sannolikt.
 
M
D Daniel 109 skrev:
Om O3 stänger på grund av skadan så vet vi det mer än ett dygn i förväg. Det driver då upp priset, men orsakar inte systemkollaps.

Just den systemkollapsen som folk tjatat om hela tiden är inte alls sannolik.
Vad bra då är vi safe för Daniel 109 skriver på ett forum att det inte är några problem, känns tryggt!

Nu var ju scenariot flera olika saker samtidigt, är du säker på att det också går att hantera? Det funkade ju utan problem i Texas tidigare i år vill jag minnas...
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
B
Elsystemet är inte speciellt robust, enligt svk. https://www.google.com/url?sa=t&sou...sQFnoECBQQAQ&usg=AOvVaw0UheqOHhOk4hcIPbCQQuJq

De säger själva att det under en normalvinter saknas 1500MW. Så får man problem med en kärnkraftsreaktor, när det är kallt ute, så är vi helt i händerna på att länderna omkring oss exporterar el till oss. Sannolikheten för att sätta ska hända samtidigt är väl inte hög, men marginalen är helt klart ytterst ansträngd.

Det är ytterst få bud på nordpool som är prisberoende, i alla fall för förhållande till den volym som krävs för att täcka upp en kärnkraftsreaktor. Det ser man tydligt på att priset drar iväg över flera kr/KWh, vid bristsituationer.

Däremot så tror jag att en rejäl chock på elbörsen, kombinerat med en vädjan från svk till allmänheten kan sänka elbehovet så man klara sig från roterande bortkoppling.


Stapeldiagram över prognos för effektbalans under toppbelastningen för kommande vintrar enligt Svenska kraftnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
F Forsa16 skrev:
Håller med, livet är tufft ibland!
Men det där inkl el certifikat, överföring, årsavgift osv? Eller är det bara elen?
 
tommib
J Jonte Karlsson skrev:
Den här tråden tar väldigt mycket energi men har väldigt liten effekt.
Såklart, det är för att den tar så lång tid.
 
  • Haha
  • Gilla
fiskbuggaren och 1 till
  • Laddar…
Hei, denne tråden er nå så lang og usaklig at den nå har fått oppmerksomhet av norske kraftleverandører; De vil gjerne selge nye enheter til det svenske folket :devilish:
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
mnils och 11 till
  • Laddar…
Trevligt. Vad kostar en kW/s ?
 
  • Haha
Malin R och 3 till
  • Laddar…
Jag hör snack om 3kubikkronor på spotpriset
 
Kan man betala av det på några kWb/mV ?
 
Redigerat:
  • Haha
Malin R
  • Laddar…
Den slutliga prismodellen kommer att diskuteras av regeringen, jag återkommer ungefär om 10 år när det är klart.
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, det är inte normalt. Kräver säkringar på 160A...
100kWh/24h/3 faser/230V blir ungefär 6 A.
 
F FGLIN skrev:
100kWh/24h/3 faser/230V blir ungefär 6 A.
Läs det citerade inlägget lite noggrannare...
 
F FGLIN skrev:
100kWh/24h/3 faser/230V blir ungefär 6 A.
Vart stod det 'kWh' i inlägget jag svarade på?
 
  • Gilla
Panks
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.