12 262 läst · 55 svar
12k läst
55 svar
Badrum - fel i konstruktion
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 806 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 806 inlägg
Vem man ska vända sig till vid ett dolt fel beror på om köparen har en dolda fel-försäkring eller inte. Det har inget att göra med om köparen har tagit in en besiktningsman eller inte.G Goza skrev:
Menar inte dolda fel utan om det saknas våtrumintyg till ny felbyggt badrum som är inte fackmässigt utförtsBirgitS skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Lite osäker på om jag förstår frågan. Hur menar du: "gjort av säljaren efter köpavtalet". Är det en besiktning som utförts av säljaren efter att ni skrivit ett köpeavtal? I så fall en rätt ovanlig lösning.G Goza skrev:
Men i de flesta fall kan du inte hålla säljaren ansvarig för brister i en säljarbesiktning. Och du kan i normalfallet inte heller hålla besiktningsmannen ansvarig om det inte är du som beställt och betalat för besiktningen. I en del fall (ofta?) finns en möjlighet för dig som köpare att "ta över" besiktningen som säljaren låtit utföra, det skall i så fall framgå av avtalrt. I så fall kan bes. mannen vara ansvarig gentemot dig.
Det var så att när vi skrev avtalat till hel nybyggt hus så var slut besiktning som inte nämnt sånt och av oseriösa eller medveten mäklare som inte skrev ångerköp med 2 veckors rätt till besiktning. När vi bad att utföra besiktningen av huset innan tillträde så vägrade säljaren/mäklaren detta. För mäklaren anlitat besiktman som är vän till honom efter avtalet för doldfel försäkring och detta inte stått i avtalet.H hempularen skrev:Lite osäker på om jag förstår frågan. Hur menar du: "gjort av säljaren efter köpavtalet". Är det en besiktning som utförts av säljaren efter att ni skrivit ett köpeavtal? I så fall en rätt ovanlig lösning.
Men i de flesta fall kan du inte hålla säljaren ansvarig för brister i en säljarbesiktning. Och du kan i normalfallet inte heller hålla besiktningsmannen ansvarig om det inte är du som beställt och betalat för besiktningen. I en del fall (ofta?) finns en möjlighet för dig som köpare att "ta över" besiktningen som säljaren låtit utföra, det skall i så fall framgå av avtalrt. I så fall kan bes. mannen vara ansvarig gentemot dig.
Vi vägrat att betala men sett att det blir stora summan förlust därför accepterat läget. Mäklaren skickat deras protokoll 2 timmar innan han lämnade nycklarna.
Så jag har deras protokoll och min besiktningens protokoll som stor klart och tydligt att detta inte gjort fackmässigt och vi inte får hjälp av försäkring vid fuktskada. Problemet vi har våtrumintyg som utfört av säljaren( en okänd nam som tror bor i Polen) för de byggt hus via deras byggfirma och sen sålt den. Säljaren ursprung är från Polen.
Kan deras besiktningman vara ansvarig ändå? Finns mer att göra?
Man ska alltid vända sig till säljaren om man hittar nåt man tror är ett dolt fel. Gör man inte det i tid så har man försuttit sin chans.BirgitS skrev:
Sen kan säljaren i sin tur hänvisa till sitt försäkringsbolag, men det är i nästa skede.
Men det är inte dolda fel. Hur vet vet att skvallerör vara 20 mm osv.useless skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 690 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 690 inlägg
Ah, detta ärende igen, med de dumma polackerna och de dumma ryssarna och den dumma mäklaren som lurat köparen att skriva på ett kontrakt som saknar besiktningsklausul. Dessutom är kommunen dumma och Sverige är dumma som inte ställer högre krav på byggare från andra länder än Sverige (inte samma, högre) och dessutom är kommunen dum som inte besiktigar ett nybyggt hus...
Mer om det finns i denna tråd: länk
Ledsen om ni tar hård åt dig själv! Ta det lugnt och var rädd om din hälsa! Det verkar att ni varit med tidigare anklagelser mot dig med all respekt till alla nationaliteter. Hoppas att ni inte har dålig samvete och är blandat i mitt hus. Det är skillnaden att ha rätt och att det är rätt eller inte.Fairlane skrev:Ah, detta ärende igen, med de dumma polackerna och de dumma ryssarna och den dumma mäklaren som lurat köparen att skriva på ett kontrakt som saknar besiktningsklausul. Dessutom är kommunen dumma och Sverige är dumma som inte ställer högre krav på byggare från andra länder än Sverige (inte samma, högre) och dessutom är kommunen dum som inte besiktigar ett nybyggt hus...
Det jag menar är att oavsett vad som är fel och vad det senare kommer att klassas som så ska man alltid anmäla till säljaren. Går man via nåt ombud så kommer man förmodligen att bli nekad eventuell ersättning på grund av att man inte 'lämnat säljaren meddelande om felet inom skälig tid' som det står i Jordabalken.G Goza skrev:
Det är ju dessutom inte din uppgift som köpare att hålla reda på vilka eventuella försäkringar säljaren har, utan det är ju nåt säljaren får koppla in om vederbörande tror att det hjälper till för att lindra skadan.
Var och en tänker genom sig själv! När man känner inte till helheten så tycker att stänga munnen och inte pratar dumheter!Karlia skrev:
Jag vet att jag blir lurad av oseriösa mäklaren men han kommer inte att slippa undan. Samt fastigheter kommer man inte att förlora mycket särskilt när det ligger nära centralt i sthlm. Beklagar att ni inte har råd !
Tack för svaret! Det har vi redan gjort!useless skrev:Det jag menar är att oavsett vad som är fel och vad det senare kommer att klassas som så ska man alltid anmäla till säljaren. Går man via nåt ombud så kommer man förmodligen att bli nekad eventuell ersättning på grund av att man inte 'lämnat säljaren meddelande om felet inom skälig tid' som det står i Jordabalken.
Det är ju dessutom inte din uppgift som köpare att hålla reda på vilka eventuella försäkringar säljaren har, utan det är ju nåt säljaren får koppla in om vederbörande tror att det hjälper till för att lindra skadan.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 690 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 690 inlägg
Jag är lugn och tar inte åt mig. Jag har inget mer ert hus att göra kan lova och har inget dåligt samvete för det. Däremot har jag lite svårt för folk som inte kan ta eget ansvar och mycket svårt för folk som dömer andra rakt av baserat på deras nationalitet.G Goza skrev:Ledsen om ni tar hård åt dig själv! Ta det lugnt och var rädd om din hälsa! Det verkar att ni varit med tidigare anklagelser mot dig med all respekt till alla nationaliteter. Hoppas att ni inte har dålig samvete och är blandat i mitt hus. Det är skillnaden att ha rätt och att det är rätt eller inte.
Därför säger att var och en tolkar på sitt sätt! Det har inget med ursprung att göra! Alla får sköta sitt jobb enligt lag och reglar! När oseriös mäklaren som medveten med vad han sysslat med , bör straffas tycker jag!Fairlane skrev: