A
R RoAd skrev:
Här är en video på hur en Tesla model 3 motor är uppbyggd. Är det verkligen någon som vill argumentera för att den mekaniskt är lika komplicerad som en förbränningsmotor med tillhörande koppling och växellåda?

[media]
Och alla är uppbyggda på samma sätt?
Har inte Tesla sitt sätt och andra märken sina? :thinking:
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, så fort man diskuterar skillnaden mellan ICE och EV, så blir det ju ungefär så.
Båda biltyperna har ju hjullager, drivaxlar, drivknutar och vinkelväxel (pinjong).
Men sen när vi kommer närmare motorn nu, så börjar skillnaderna bli stora.

Den (eventuella) växellådan i en EV består endast av en fast utväxling, dvs två st drev med tillhörande lager.
ICE har antingen en manuell eller automatväxellåda med massor av olika drev, lager och rörliga prylar. Och så kopplingen till detta.

Och sen kommer vi tlll motorn, där har EV en enda rörlig del, rotorn, hur många rörliga delar har en ICE?
Ofta är växellådan i en elbil i 2 steg, så dubbelt så många drev. Av effektivtetskäl och önskad toppfart kommer det bli vanligt med 2 eller fler växlar.
 
R
K karlmb skrev:
Nej, men det är iaf betydligt mer än nån liten rotor.
Det finns växlar och diffar, oljepumpar och filter mm mm.
Sedan kylsystem med pumpar och kylare.
Sedan kraftelektronik och mjukvara.
Sedan detsamma för batterierna.
Allt detta är utvecklat de senaste 2-4 åren till skillnad mot förbränningsmotor-komponenter där massor av leverantörer under decennier har lärt sig hur man tillverkar grejor som håller.
Något fallerar ibland men det är som sagt mer banala fel de allra flesta bilar kommer in på verkstan för.
Jag tyckte att jag var tydlig när jag skrev "elmotorn". Men för att vara övertydlig så menar jag enbart det som motsvarar "motorblocket" i en förbränningsmotor när jag skrev "ett par lager". D.v.s. rotor och stator.

Jag vet att det krävs lite mer än så innan det går att driva fordonet framåt med någon större driftsäkerhet. Men det krävs betydligt mindre än för ICE-bilen.

Och nej, detta är inte utvecklat under de senaste 2-4 åren. Tesla har hållt på i 13 år nu.
 
R
Maskintok skrev:
Och alla är uppbyggda på samma sätt?
Har inte Tesla sitt sätt och andra märken sina? :thinking:
Vad tror du själv? Har alla bilar med förbränningsmotorer exakt samma lösning? Men ja, de lär ha liknande lösningar.
 
A
Tesla är väl någon typ av "The shit"..
Men det betyder ju egentligen bara att de andra är vardags modeller och är alltså uppbyggd på annat sätt...

billigare?
sämre?
 
R RoAd skrev:
Jag tyckte att jag var tydlig när jag skrev "elmotorn". Men för att vara övertydlig så menar jag enbart det som motsvarar "motorblocket" i en förbränningsmotor när jag skrev "ett par lager". D.v.s. rotor och stator.

Jag vet att det krävs lite mer än så innan det går att driva fordonet framåt med någon större driftsäkerhet. Men det krävs betydligt mindre än för ICE-bilen.

Och nej, detta är inte utvecklat under de senaste 2-4 åren. Tesla har hållt på i 13 år nu.
Tesla är undantaget. Men även de ändrar hela tiden i konstruktionen. Nya reservdelar ofta som inga pirattillverkare hinner med att ta fram.
 
A
R RoAd skrev:
Vad tror du själv? Har alla bilar med förbränningsmotorer exakt samma lösning? Men ja, de lär ha liknande lösningar.
Jo ja.. Men det blir ju lite skevt att endast jämföra med Tesla... Och sedan strunta i alla andra modeller... Jag som motor människa är iallafall mer intresserad av alla modellerna eller främst de billigare än Tesla...
 
A
K karlmb skrev:
Tesla är undantaget. Men även de ändrar hela tiden i konstruktionen. Nya reservdelar ofta som inga pirattillverkare hinner med att ta fram.
Det är en smart detalj.. dock inte så lämplig om man vill ha lager med delar...
dyra inventarier om det skall skilja så pass..
 
R
K karlmb skrev:
Tesla är undantaget. Men även de ändrar hela tiden i konstruktionen. Nya reservdelar ofta som inga pirattillverkare hinner med att ta fram.
Maskintok skrev:
Jo ja.. Men det blir ju lite skevt att endast jämföra med Tesla... Och sedan strunta i alla andra modeller... Jag som motor människa är iallafall mer intresserad av alla modellerna eller främst de billigare än Tesla...
Suck. Här är en animering av hur audis e-tron motor är konstruerad. Ser den helt annorlunda ut eller?

 
  • Haha
djac
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Suck. Här är en animering av hur audis e-tron motor är konstruerad. Ser den helt annorlunda ut eller?

[media]
Du behöver inte visa om du inte känner för det, jag finner ändå.
Men tack för filmerna..

Såg ju ganska likvärdig ut.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
sunnis
K karlmb skrev:
Ofta är växellådan i en elbil i 2 steg, så dubbelt så många drev. Av effektivtetskäl och önskad toppfart kommer det bli vanligt med 2 eller fler växlar.
"Ofta" är en enda supersportbil från Porsche som presterar sämre än Tesla med en slutväxel.

Växellåda på personbilar med elmotor kommer aldrig bli vanligt för det behövs inte, inte ens supersportbilar som presterar 0-100 under 2sek med toppfart över 400km/h behöver inte flerstegad växellåda som t.ex Tesla Roadster Gen 2 (som förvisso inte existerar än som produktionsbil mer än att en del teknik finns i Plaid)
 
  • Gilla
Alexn72 och 1 till
  • Laddar…
S
J JohanLun skrev:
Tyvärr finns lite Kraftelektronik och lite kring battericellerna som kan gå sönder. Och lite kylning och sådant som kan strula. Jag tror även elbilar kommer kräva omfattande reparationer.
Även om batterierna inte hinner bli tillräckligt dåliga för någon form av garantireparation så kanske elbilen inte är helt rostfri - eller? Man ser ju många moderna (vanliga) bilar i förvånansvärt bedrövligt skick rostmässigt. Förmodligen delvis beroende på eftersatt skötsel, men ändå....Antar att elbilen inte kommer bli så mycket bättre där?
 
T
P pmd skrev:
Ja, varför bor du kvar här?
Det var en fråga riktad till Anders Malmgren som tydligen tycker att det mesta i Sverige är dåligt och att han känner sig trakasserad för han måste betala skatt.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
T
R RoAd skrev:
Förvisso. Men med tanke på att du egentligen bara har ett par lager som slitdelar i en (borstlös) elmotor så är möjligheterna att göra rätt betydligt större jämfört med förbränningsmotorn.

Här borde det inte finnas utrymme för någon diskussion faktiskt.
"Ett par lager"??? Nja det är nog betydligt fler lager (och andra slitdelar) än så.:thinking:
 
R
T Tullen127 skrev:
"Ett par lager"??? Nja det är nog betydligt fler lager (och andra slitdelar) än så.:thinking:
I själva elmotorn? Vilka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.