A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Arbetare, icke utbildade, svennebanan
beror på vad du menar med outbildad.
Har 3 årig gymnasieutbildning samt flertalet maskin och service utbildningar i bagaget..

arbetare, ja egenföretagare.. inom jord och skogsbruk.. egen verkstad för alla möjliga maskiner..

röstat M och KD genom alla tider..


svennebanan... nä bananen får du behålla.. blää..
 
  • Gilla
  • Haha
PNI och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja när det är rätt gjort går det länge, men rätt ofta är det ju inte det.....
Vilket förstås även gäller elprylar..
 
R
K karlmb skrev:
Vilket förstås även gäller elprylar..
Förvisso. Men med tanke på att du egentligen bara har ett par lager som slitdelar i en (borstlös) elmotor så är möjligheterna att göra rätt betydligt större jämfört med förbränningsmotorn.

Här borde det inte finnas utrymme för någon diskussion faktiskt.
 
A
R RoAd skrev:
Förvisso. Men med tanke på att du egentligen bara har ett par lager som slitdelar i en (borstlös) elmotor så är möjligheterna att göra rätt betydligt större jämfört med förbränningsmotorn.

Här borde det inte finnas utrymme för någon diskussion faktiskt.
instämmer..
Däremot tycker jag det är lite tråkigt när man inte hittar delar för att renovera en generator mm... Och när man väl finner dessa så är de dyrare än att köpa ny komponent...
Lite fel i ett samhälle där slit och släng skulle behöva minskas..
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Förvisso. Men med tanke på att du egentligen bara har ett par lager som slitdelar i en (borstlös) elmotor så är möjligheterna att göra rätt betydligt större jämfört med förbränningsmotorn.

Här borde det inte finnas utrymme för någon diskussion faktiskt.
Du är ytterligare en av dem soml inbillar sig att drivlinan i en elbil har 1 rörlig del märker jag...
Och att det är samma drivlina i flera år dessutom.
 
A
K karlmb skrev:
Du är ytterligare en av dem soml inbillar sig att drivlinan i en elbil har 1 rörlig del märker jag...
Och att det är samma drivlina i flera år dessutom.
har inte hållit på med elbilar som med fossil..
Vad har dessa för drivlina?
likvärdig som en fossil?
 
R
K karlmb skrev:
Du är ytterligare en av dem soml inbillar sig att drivlinan i en elbil har 1 rörlig del märker jag...
Och att det är samma drivlina i flera år dessutom.
Nämnde inte med en bokstav något annat än motorn så du får nog läsa om mitt inlägg igen om du fick för dig något annat.

Det sitter säkert fler slitdelar mellan motorn och hjulen, men du vill väl inte på fullt allvar påstå att det skulle finnas i närheten så många som i en bil med förbränningsmotor med växellåda?
 
F
A Alexn72 skrev:
Batteribytet...är det samma som motorbytet som man måste göra i en fossilbil?
Har aldrig behövt göra det i någon bil jag haft. Alla har haft en motor som klarat samma körsträcka hela tiden. Någon enstaka reparation nån gång, men batterier kan knappast repareras. T.ex. startbatterier har jag bytt några gånger....
P pmd skrev:
Ja, varför bor du kvar här?
P pmd skrev:
Ja, varför bor du kvar här?
 
Mikael_L
K karlmb skrev:
Du är ytterligare en av dem soml inbillar sig att drivlinan i en elbil har 1 rörlig del märker jag...
Och att det är samma drivlina i flera år dessutom.
Tja, så fort man diskuterar skillnaden mellan ICE och EV, så blir det ju ungefär så.
Båda biltyperna har ju hjullager, drivaxlar, drivknutar och vinkelväxel (pinjong).
Men sen när vi kommer närmare motorn nu, så börjar skillnaderna bli stora.

Den (eventuella) växellådan i en EV består endast av en fast utväxling, dvs två st drev med tillhörande lager.
ICE har antingen en manuell eller automatväxellåda med massor av olika drev, lager och rörliga prylar. Och så kopplingen till detta.

Och sen kommer vi tlll motorn, där har EV en enda rörlig del, rotorn, hur många rörliga delar har en ICE?
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, så fort man diskuterar skillnaden mellan ICE och EV, så blir det ju ungefär så.
Båda biltyperna har ju hjullager, drivaxlar, drivknutar och vinkelväxel (pinjong).
Men sen när vi kommer närmare motorn nu, så börjar skillnaderna bli stora.

Den (eventuella) växellådan i en EV består endast av en fast utväxling, dvs två st drev med tillhörande lager.
ICE har antingen en manuell eller automatväxellåda med massor av olika drev, lager och rörliga prylar. Och så kopplingen till detta.

Och sen kommer vi tlll motorn, där har EV en enda rörlig del, rotorn, hur många rörliga delar har en ICE?
alldeles för många när det vill sig illa.
 
R
F frasen_36 skrev:
Har aldrig behövt göra det i någon bil jag haft. Alla har haft en motor som klarat samma körsträcka hela tiden. Någon enstaka reparation nån gång, men batterier kan knappast repareras. T.ex. startbatterier har jag bytt några gånger....
Jo man reparerar (och renoverar) definitivt batteri(pack) i en elbil.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Nämnde inte med en bokstav något annat än motorn så du får nog läsa om mitt inlägg igen om du fick för dig något annat.

Det sitter säkert fler slitdelar mellan motorn och hjulen, men du vill väl inte på fullt allvar påstå att det skulle finnas i närheten så många som i en bil med förbränningsmotor med växellåda?
Nej, men det är iaf betydligt mer än nån liten rotor.
Det finns växlar och diffar, oljepumpar och filter mm mm.
Sedan kylsystem med pumpar och kylare.
Sedan kraftelektronik och mjukvara.
Sedan detsamma för batterierna.
Allt detta är utvecklat de senaste 2-4 åren till skillnad mot förbränningsmotor-komponenter där massor av leverantörer under decennier har lärt sig hur man tillverkar grejor som håller.
Något fallerar ibland men det är som sagt mer banala fel de allra flesta bilar kommer in på verkstan för.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Jo man reparerar (och renoverar) definitivt batteri(pack) i en elbil.
skiljer väl mellan olika modeller, vad jag förstått..
 
R
Här är en video på hur en Tesla model 3 motor är uppbyggd. Är det verkligen någon som vill argumentera för att den mekaniskt är lika komplicerad som en förbränningsmotor med tillhörande koppling och växellåda?

 
  • Haha
djac
  • Laddar…
A
K karlmb skrev:
Nej, men det är iaf betydligt mer än nån liten rotor.
Det finns växlar och diffar, oljepumpar och filter mm mm.
Sedan kylsystem med pumpar och kylare.
Sedan kraftelektronik och mjukvara.
Sedan detsamma för batterierna.
Allt detta är utvecklat de senaste 2-4 åren till skillnad mot förbränningsmotor-komponenter där massor av leverantörer under decennier har lärt sig hur man tillverkar grejor som håller.
Något fallerar ibland men det är som sagt mer banala fel de allra flesta bilar kommer in på verkstan för.
av 20 bilar så är det högst 1 som har allvarliga motor problem... resten är det enklare grejer på..

Men mycket el och underhåll...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.