Jlinde1 Jlinde1 skrev:
Det lät olyckligt. Märkte du om du lyssnade i sugröret eller luftningsröret att det rann hela tiden eller?
Var 7e vecka på 6kubik låter helt galet tycker jag. Vad kostar det att tömma för dig? Jag har nyss betalat 1300kr för en vanlig tömning och åker precis på en 2500kr igen för akuttömning. Ingen rolig historia det här.
Min luftning sitter på taket till huset och sen helt slutet system.
Men det droppar från avloppsröret även efter en natts sovande så sannolikt trycker den in vatten nånstans i rören.
Betalar 800 för en tömning, 600 kostar en 3 kubik häromkring.
 
  • Gilla
Jlinde1 och 1 till
  • Laddar…
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
Tror du att det ändå skulle synas på vattenytan om det läckte in underifrån? Eller tror du att det skulle stiga sakta utan någon som helt rörelse?
Jättesvårt att svara på. Lättast är väl att försöka hitta en lång regel att mäta med.
Gör en mätning och markering på regeln vid läggdags som någon var inne på.
Om du har möjlighet att slå av vattnet till vattencisternen på WC:n och dra en sista spolning innan mätning så vet du ju att WC:n inte kommer att fylla på vatten under natten iaf.
Har det stigit på morgonen så vet du att den tar in vatten någonstans.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
J JimpaLimpa skrev:
Jättesvårt att svara på. Lättast är väl att försöka hitta en lång regel att mäta med.
Gör en mätning och markering på regeln vid läggdags som någon var inne på.
Om du har möjlighet att slå av vattnet till vattencisternen på WC:n och dra en sista spolning innan mätning så vet du ju att WC:n inte kommer att fylla på vatten under natten iaf.
Har det stigit på morgonen så vet du att den tar in vatten någonstans.
Ja, jag får ta och göra det. Var nyss ut och letade något att sticka ner och mäta med. Hittade en lite kvartsstav på kanske 2 meter och stack ner i avluftningsröret. Kom aldrig till botten ens innan jag var påväg att tappa ner den så måste nog skaffa mig något rejält :)
 
EddieHansson
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
4-5 liter per spolning! Då har Du ju en vanlig WC-stol. En snålspolande WC för sluten tank förbrukar 1,5 liter per spolning.
Om tanken rymmer 3000 liter och en toalett spolar 10 liter per gång blir det ändå 300 spolningar. Så om man går 3 gånger per dag räcker tanken i 3 månader. 6 månader vid 5l/spolning. Något måste läcka in i tanken för att den ska fyllas på så kort tid..
 
  • Gilla
Jlinde1
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Om tanken rymmer 3000 liter och en toalett spolar 10 liter per gång blir det ändå 300 spolningar. Så om man går 3 gånger per dag räcker tanken i 3 månader. 6 månader vid 5l/spolning. Något måste läcka in i tanken för att den ska fyllas på så kort tid..
Ja precis. Känns inte ens som jag gjort 300 spolningar sen jag flyttade in, haha.
Ja vi kan ju konstatera att något har runnit in. Förhoppningsvis var det min gamla toalettstol som smygläkt på något vis. Den byttes igår och tanken tömdes idag. Så nu ska jag hålla koll och se vad som händer.
 
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
Ja, jag får ta och göra det. Var nyss ut och letade något att sticka ner och mäta med. Hittade en lite kvartsstav på kanske 2 meter och stack ner i avluftningsröret. Kom aldrig till botten ens innan jag var påväg att tappa ner den så måste nog skaffa mig något rejält :)
Vår avluftning låg en bit ifrån själva tanken, så jag skulle ha mätt i sugröret. Alltså där dom tömmer tanken. Men det kanske var det du menade. :)
 
J JimpaLimpa skrev:
Vår avluftning låg en bit ifrån själva tanken, så jag skulle ha mött i sugröret. Alltså där dom tömmer tanken. Men det kanske var det du menade. :)
Okej. Ja min avluftning sitter precis brevid sugröret. I avluftningsröret ser man ju ett slut på röret och att det blir en större yta nedanför. Jag antar att tömningsröret går djupt i tanken. Dock ser det lite krökt ut när jag kikar ner i det och det är svårt att se botten.
 
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
Hej allihopa! Nu har jag ledsnat. Kan inte heller säga att jag undersökt detta närmare än jag borde från början. Men imorgon kommer dom och akut-tömmer min 3 kubik slutna tank... för 4e gången.
Jag köpte mitt hus i maj 2020 och fick tillgång till det 1a juni och började renovera. Då hade tanken tömts i juni någon gång. Jag åkte redan i augusti på att tömma tanken akut. Jag reflekterade inte mer över det annat än att jag hade snickare hos mig som hjälpte mig att renovera så tänkte att det var vanligt att den blev full så fort.
Sen kom andra akut-tömningen redan i november har jag för mig att det var, ja, jag vet att jag borde ha hållt koll och mätt i tanken men höll fortfarande på med renoveringar och det glömdes bort.
Efter detta har den tömts ytterligare en gång, och imorgon behövs nästa. Men hör och häpna, den tömdes enligt schema för ca 3 veckor sedan.

Jag vaknade igår natt och behövde gå på toa och trampade rakt in i ett badrum fullt av vatten. Det stod och sipprade ur vatten ut över toalettstolen. Stänger av vattnet i panik och fattar inte vad som kan ha hänt. Använder toalettborsten som en vaskrensare och får till slut nivån att sjunka i toaletten. Provar att spola men nivån bara stiger utan att sjunka undan. Går ut och kollar i tanken utifall den skulle ha blivit full av allt vatten under natten men tycker nivån såg normal ut.
Provade att rensa några gånger till utifall det bara skulle vara stopp i avloppet men nivån sjönk sakta för att sen fyllas på när jag provade spola. Kollade till slut i tanken igen och då var det nästan fullt.

Tog hit en bekant som är rörmokare som inte alls tyckte att toaletten skulle vara trasig och få för sig att rinna.
Vad kan ha orsakat denna översvämning? Kan den ha stått och tryckt i sig vatten så pass mycket att en 3kubiks tank har blivit fylld över natten? Ett hål i den slutna tanken som gör att det läcker in vatten? Grundvatten?

Har efter tömningen imorgon betalat ca 10.000:- i akuttömning sen jag flyttade in vilket inte är hållbart.
Hoppas att den nya toaletten är lösningen och inte något annat som spökar. Nu vill jag höra vad ni tror
Mvh Johan
Hej
Jag satte in en snålspolande toalett till en kund och han ringde mig med samma problem som du. Trodde att toan läckte också först. När jag tittar ner i tanken så är det fylld med skit som slamsugarn inte fått med. Kolla i tanken är mitt tips.
Nisse
 
N Nisse johansson Tjörn skrev:
Hej
Jag satte in en snålspolande toalett till en kund och han ringde mig med samma problem som du. Trodde att toan läckte också först. När jag tittar ner i tanken så är det fylld med skit som slamsugarn inte fått med. Kolla i tanken är mitt tips.
Nisse
Hej Nisse! Ja, jag kollade idag när jag kom hem från jobbet och tanken var nytömd och tyckte jag såg lite skit kvar i botten. Hur mycket det nu var kan jag inte svara på men såg iallafall en bit av lite toalettpapper.
 
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
Hej allihopa! Nu har jag ledsnat. Kan inte heller säga att jag undersökt detta närmare än jag borde från början. Men imorgon kommer dom och akut-tömmer min 3 kubik slutna tank... för 4e gången.
Jag köpte mitt hus i maj 2020 och fick tillgång till det 1a juni och började renovera. Då hade tanken tömts i juni någon gång. Jag åkte redan i augusti på att tömma tanken akut. Jag reflekterade inte mer över det annat än att jag hade snickare hos mig som hjälpte mig att renovera så tänkte att det var vanligt att den blev full så fort.
Sen kom andra akut-tömningen redan i november har jag för mig att det var, ja, jag vet att jag borde ha hållt koll och mätt i tanken men höll fortfarande på med renoveringar och det glömdes bort.
Efter detta har den tömts ytterligare en gång, och imorgon behövs nästa. Men hör och häpna, den tömdes enligt schema för ca 3 veckor sedan.

Jag vaknade igår natt och behövde gå på toa och trampade rakt in i ett badrum fullt av vatten. Det stod och sipprade ur vatten ut över toalettstolen. Stänger av vattnet i panik och fattar inte vad som kan ha hänt. Använder toalettborsten som en vaskrensare och får till slut nivån att sjunka i toaletten. Provar att spola men nivån bara stiger utan att sjunka undan. Går ut och kollar i tanken utifall den skulle ha blivit full av allt vatten under natten men tycker nivån såg normal ut.
Provade att rensa några gånger till utifall det bara skulle vara stopp i avloppet men nivån sjönk sakta för att sen fyllas på när jag provade spola. Kollade till slut i tanken igen och då var det nästan fullt.

Tog hit en bekant som är rörmokare som inte alls tyckte att toaletten skulle vara trasig och få för sig att rinna.
Vad kan ha orsakat denna översvämning? Kan den ha stått och tryckt i sig vatten så pass mycket att en 3kubiks tank har blivit fylld över natten? Ett hål i den slutna tanken som gör att det läcker in vatten? Grundvatten?

Har efter tömningen imorgon betalat ca 10.000:- i akuttömning sen jag flyttade in vilket inte är hållbart.
Hoppas att den nya toaletten är lösningen och inte något annat som spökar. Nu vill jag höra vad ni tror
Mvh Johan
Hade samma problem , det var grundvattnet som pressade sönder tanken , köpte en ny tank , men hände samma sak igen vart full på nån vecka , tömde o lyssnade sen i tanken då hör man hur det rinner men inte ur röret, fick lyfta upp tanken tillbaka där jag köpte den dom fick lägga på 4 extra lager glasfiberväv, nu har det fungerat i flera år , jag gjorde en brunn vid sidan så vattnet gick åt det hållet istället
 
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
Okej intressant. Hur hittade ni det problemet? Borde nog undersöka om det har blivit något liknande för mig. Och hur löste ni det?
Minns jag rätt så märkte vi det när någon duschade och jag stod och kollade med i 3-kubikaren, det rann vatten utan att någon hade spolat… Kollade ner i Bdtn och där kom det knappt något. Kröp ner under huset och låg en stund och kollade på plaströren och hur allt satt ihop. Drog isär avluftning och där kom det vatten Köpte delar och skiljde på avluftningen. Sen fick vi beställa spolning av rör där beläggningar sen 80-talet släppte. Nu fungerar allt super
 
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
Nyss kommit hem och dom har varit här och tömt den. Ser inte riktigt någon botten utan bara lite vatten så vet inte om den är helt tömd efter tömning. Jag har endast en avluftning ute brevid sugröret men vet att egentligen ska man ha en som går upp på vinden.
Angående att inte spola när man bara kissar har jag också börjat med på sistonde. Så att tanken skulle ha blivit full på 2 veckor pga spolning låter ju inte klokt.
Har inte läst alla trådar så risk för upprepning. Saker som kan hända:
Toalettstolen läcker igenom,testa med att stänga av påfyllningskranen till toan över natten. När du vrir på igen så skall det inte låta som att toan fylls med vatten.
#tanken läcker/är sprucken
#Rör till tanken som är skadade så att grundvatten/regnvatten rinner in.

Nisse
 
Köp några extra paket mjölk och karamellfärg. Blanda någon deciliter av varje färg. Häll sedan ner en färg i ett avlopp och kolla om det kommer ut i tanken. Testa sedan vidare med nästa. Om det endast kommer färg när du spolar så har du i alla fall uteslutit några felkällor.
 
  • Gilla
lat och 3 till
  • Laddar…
A
Finns det nån nivåvakt med wifi? Hyr ut en stuga..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.