Christer G.V. Christer G.V. skrev:
4-5 liter per spolning! Då har Du ju en vanlig WC-stol. En snålspolande WC för sluten tank förbrukar 1,5 liter per spolning.
Man kan inte heller hålla på och spola ner varenda tops, snytpapper, bomullstuss etc.
Tror inte folk har koll på spolningar när de inte debiteras för just detta.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Har liknande problem med min tank. 3 kubik, 2 vuxna 2 blöjbarn. 3-5 veckor mellan tömningarna. Först insåg vi att entreprenören som byggt huset kopplat hela badrummet till den slutna tanken. Alltså dusch, tvättställ, toa och tvättmaskin. När det blev åtgärdat rfter mycket om och men så blev det bättre men nu har det blivit värre igen. Och igår öppna jag locket och där droppade det in vatten. Hoppas att det ska vara sista problemet och att vi kan sluta göra akuttömningar.
 
  • Gilla
  • Wow
Kenth Konradsdal och 2 till
  • Laddar…
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
Hej allihopa! Nu har jag ledsnat. Kan inte heller säga att jag undersökt detta närmare än jag borde från början. Men imorgon kommer dom och akut-tömmer min 3 kubik slutna tank... för 4e gången.
Jag köpte mitt hus i maj 2020 och fick tillgång till det 1a juni och började renovera. Då hade tanken tömts i juni någon gång. Jag åkte redan i augusti på att tömma tanken akut. Jag reflekterade inte mer över det annat än att jag hade snickare hos mig som hjälpte mig att renovera så tänkte att det var vanligt att den blev full så fort.
Sen kom andra akut-tömningen redan i november har jag för mig att det var, ja, jag vet att jag borde ha hållt koll och mätt i tanken men höll fortfarande på med renoveringar och det glömdes bort.
Efter detta har den tömts ytterligare en gång, och imorgon behövs nästa. Men hör och häpna, den tömdes enligt schema för ca 3 veckor sedan.

Jag vaknade igår natt och behövde gå på toa och trampade rakt in i ett badrum fullt av vatten. Det stod och sipprade ur vatten ut över toalettstolen. Stänger av vattnet i panik och fattar inte vad som kan ha hänt. Använder toalettborsten som en vaskrensare och får till slut nivån att sjunka i toaletten. Provar att spola men nivån bara stiger utan att sjunka undan. Går ut och kollar i tanken utifall den skulle ha blivit full av allt vatten under natten men tycker nivån såg normal ut.
Provade att rensa några gånger till utifall det bara skulle vara stopp i avloppet men nivån sjönk sakta för att sen fyllas på när jag provade spola. Kollade till slut i tanken igen och då var det nästan fullt.

Tog hit en bekant som är rörmokare som inte alls tyckte att toaletten skulle vara trasig och få för sig att rinna.
Vad kan ha orsakat denna översvämning? Kan den ha stått och tryckt i sig vatten så pass mycket att en 3kubiks tank har blivit fylld över natten? Ett hål i den slutna tanken som gör att det läcker in vatten? Grundvatten?

Har efter tömningen imorgon betalat ca 10.000:- i akuttömning sen jag flyttade in vilket inte är hållbart.
Hoppas att den nya toaletten är lösningen och inte något annat som spökar. Nu vill jag höra vad ni tror
Mvh Johan
Inte förra ägaren som borrar ett hål i tanken för att få urinen att sippra ut i marken, men markförhållandena gör att det istället rinner in i tanken?
 
Kom på en sak. När vi lyfte på toalettstolen för att byta den så låg de
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
4-5 liter per spolning! Då har Du ju en vanlig WC-stol. En snålspolande WC för sluten tank förbrukar 1,5 liter per spolning.
Ja, jag har en vanlig toalettstol just nu. Dock en relativt ny jämfört med den jag hade innan då det stod och forsade ut vatten. Vet faktiskt inte alls hur mycket den spolar, jag bara killgissade på 4-5 liter.
 
F frityreldarn skrev:
Inte förra ägaren som borrar ett hål i tanken för att få urinen att sippra ut i marken, men markförhållandena gör att det istället rinner in i tanken?
Bra fråga. Jag köpte huset av en gammal tant som bott här sedan det byggdes. Polackbyggt också så det mesta har varit dåligt gjort. Avloppsritningen var slarvigt gjord när den skickades till kommunen.
 
H Hedberge skrev:
Har liknande problem med min tank. 3 kubik, 2 vuxna 2 blöjbarn. 3-5 veckor mellan tömningarna. Först insåg vi att entreprenören som byggt huset kopplat hela badrummet till den slutna tanken. Alltså dusch, tvättställ, toa och tvättmaskin. När det blev åtgärdat rfter mycket om och men så blev det bättre men nu har det blivit värre igen. Och igår öppna jag locket och där droppade det in vatten. Hoppas att det ska vara sista problemet och att vi kan sluta göra akuttömningar.
Men fyf*an. Jag lider med dig. Hur kom ni på att dom hade gjort det? Jag provade att spola dusch och handfat och gick ut och lyssnade om det rann i tanken men hörde inget.
Hur ligger din tank till? Är det upgrävt nu för att åtgärdas?
 
Vi hade tidigare sluten tank, tömde var 10-12:e vecka. Familj med två vuxna och två barn.
Var vid ett tillfälle tvungna att flytta tanken längre ner på tomten pga en byggnation.
Då resulterade i att tanken fylldes direkt. Vi pratar full 3 kubikstank på 3-4 dagar.
Visade sig att nya placeringen var extremt vattensjukt och att dagvatten läckte in genom manschetten till tömningsröret.
Löste det genom en tillfällig dräneringsbrunn med pump för att pumpa bort vattnet i marken, då påkopplande till kommunalt avlopp bara var några månader bort.
Annars hade jag fått fixa en mer permanent dränerings lösning.
 
  • Gilla
Jlinde1
  • Laddar…
J JimpaLimpa skrev:
Vi hade tidigare sluten tank, tömde var 10-12:e vecka. Familj med två vuxna och två barn.
Var vid ett tillfälle tvungna att flytta tanken längre ner på tomten pga en byggnation.
Då resulterade i att tanken fylldes direkt. Vi pratar full 3 kubikstank på 3-4 dagar.
Visade sig att nya placeringen var extremt vattensjukt och att dagvatten läckte in genom manschetten till tömningsröret.
Löste det genom en tillfällig dräneringsbrunn med pump för att pumpa bort vattnet i marken, då påkopplande till kommunalt avlopp bara var några månader bort.
Annars hade jag fått fixa en mer permanent dränerings lösning.
Okej, så man kan ju konstatera att om allting fungerar som det skulle så borde jag kunna klara mig på 14 veckors tömning. Hittils har jag inte vågat haft det.
Låter som att jag måste kolla närmare på det här. Kanske gräva upp och bara få klartecken på vad som är fel. Men om den läcker in bör jag höra nästan hela tiden om jag lyssnar i röret hur det droppar. Eller hur? Eller smyger det sig in så pass att det inte märks.
 
Jag hade hål i min ”nya” tank när jag flyttade in - den som gjort jobbet hade försökt laga det på ett extremt dåligt sätt så grundvattnet tryckte in.
Har fortfarande problem med att det droppar från avloppsröret ner i tanken, toaletterna läcker inte så antagligen är det en skarv någonstans på vägen som trycker in grundvatten men har inte heller orkat felsöka längre än, men tömmer mig ca var 7de vecka och den är 6kubik.

Tips är att lära känna nån av dom som kommer och tömmer så behöver du inte betala akutavgift varje gång :thinking:

Hoppas du hittar nån bra långsiktig lösning.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
S Stevie123 skrev:
Jag hade hål i min ”nya” tank när jag flyttade in - den som gjort jobbet hade försökt laga det på ett extremt dåligt sätt så grundvattnet tryckte in.
Har fortfarande problem med att det droppar från avloppsröret ner i tanken, toaletterna läcker inte så antagligen är det en skarv någonstans på vägen som trycker in grundvatten men har inte heller orkat felsöka längre än, men tömmer mig ca var 7de vecka och den är 6kubik.

Tips är att lära känna nån av dom som kommer och tömmer så behöver du inte betala akutavgift varje gång :thinking:

Hoppas du hittar nån bra långsiktig lösning.
Det lät olyckligt. Märkte du om du lyssnade i sugröret eller luftningsröret att det rann hela tiden eller?
Var 7e vecka på 6kubik låter helt galet tycker jag. Vad kostar det att tömma för dig? Jag har nyss betalat 1300kr för en vanlig tömning och åker precis på en 2500kr igen för akuttömning. Ingen rolig historia det här.
 
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
Okej, så man kan ju konstatera att om allting fungerar som det skulle så borde jag kunna klara mig på 14 veckors tömning. Hittils har jag inte vågat haft det.
Låter som att jag måste kolla närmare på det här. Kanske gräva upp och bara få klartecken på vad som är fel. Men om den läcker in bör jag höra nästan hela tiden om jag lyssnar i röret hur det droppar. Eller hur? Eller smyger det sig in så pass att det inte märks.
Går ju att göra en uppskattning på hur många spolningar man gör och räkna på det såklart.

I mitt fall hörde jag hur det rann in vatten, trots att ingen spolat i toaletten. Tänk en kran som är halvt öppen, ner i en balja med vatten. Så lät det ungefär. Men då läckte det ju också in i toppen av tanken, så vattnet hade lite ”fallhöjd”.
Skulle det vara ett hål i botten och det går in dagvatten där så lär man ju inte höra det lika tydligt tänker jag.
 
J JimpaLimpa skrev:
Går ju att göra en uppskattning på hur många spolningar man gör och räkna på det såklart.

I mitt fall hörde jag hur det rann in vatten, trots att ingen spolat i toaletten. Tänk en kran som är halvt öppen, ner i en balja med vatten. Så lät det ungefär. Men då läckte det ju också in i toppen av tanken, så vattnet hade lite ”fallhöjd”.
Skulle det vara ett hål i botten och det går in dagvatten där så lär man ju inte höra det lika tydligt tänker jag.
Okej. Har jag alltså en riktig otur så är det något läckage underifrån. Då jag inte hört något nu dom två senaste gångerna jag varit ut och lyssnat i rörena. Måste fixa något bra att mäta med så jag kan hålla kolla.
 
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
Det lät olyckligt. Märkte du om du lyssnade i sugröret eller luftningsröret att det rann hela tiden eller?
Var 7e vecka på 6kubik låter helt galet tycker jag. Vad kostar det att tömma för dig? Jag har nyss betalat 1300kr för en vanlig tömning och åker precis på en 2500kr igen för akuttömning. Ingen rolig historia det här.
Låter som att det är kostnader som drar iväg.
Frågan är hur snabbt ett byte till mini-reningsverk hade betalat igen sig.
 
  • Gilla
Allt-i-alloMarion
  • Laddar…
Raggsockan Raggsockan skrev:
Jag skulle föreslå att du läser av din vattenmätare och stämmer av volymen mot tanktömningarna. Är det så dessa skiljer sig markant så har du ett ovidkommande vatten som tar sig in någonstans.
ja läs av precis innan läggdags och det första du gör på morgonen. Då vet i alla fall om det ev är någon toalettstol som står och smygläcker. (Kan vara mycket svårt att se bara genom att stirra ner i skålen)
 
J JimpaLimpa skrev:
Går ju att göra en uppskattning på hur många spolningar man gör och räkna på det såklart.

I mitt fall hörde jag hur det rann in vatten, trots att ingen spolat i toaletten. Tänk en kran som är halvt öppen, ner i en balja med vatten. Så lät det ungefär. Men då läckte det ju också in i toppen av tanken, så vattnet hade lite ”fallhöjd”.
Skulle det vara ett hål i botten och det går in dagvatten där så lär man ju inte höra det lika tydligt tänker jag.
Tror du att det ändå skulle synas på vattenytan om det läckte in underifrån? Eller tror du att det skulle stiga sakta utan någon som helt rörelse?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.