19 610 läst · 142 svar
20k läst
142 svar
Användarvänliga och bra egenskaper hos diskmaskin?
Kolla det. Vår Husqvarna verkar skölja ur något med en skvätt vatten just när programmet är helt slut. Någon gång försökte jag stänga av vattnet under torkprogrammet vilket fick den att börja larma.[SH] skrev:
Maskinen brukar gnälla när jag kör 3:55 programmet, den tycker inte att tiden för vattentillförsel är optimal. Oftast kör jag 60 graders programmet som tar 1:27 h, där fungerar det bra.tensiden skrev:
Jag har en sexåring som klarar att sätta besticken rätt helt själv och en treåring som kan sätta besticken rätt om det finns motsvarande bestick redan på hyllan så han kan se vart han ska sätta dom.O OskarL skrev:Korg för bestick och smågrejer för att:
- Går ställa var man vill
-Tar inte bort höjd i maskinen så att vinglas, bunkar och kastruller lätt ryms även på övre hyllan.
-Man tar ut korgen och har den på diskbänken när man plockar undan och ställer lätt tillbaka när man packat klart vilket är effektivare och bättre ergonomiskt.
-Korgen är bra på att hålla det mesta. Så att allt vatten rinner ut
- den pedantiske behöver inte skälla på alla som inte lyckas lägga exakt rätt och planera hur många bestick av varje sort som ska användas under dagen så de hamnar rätt väg och brevid varandra i en bestickhylla En vanlig dödlig kommer inte kunna använda den precis så du drömmer om i butiken.
Om du inte är och fortsätter vara singel då kan du ha din bestickhylla och sova gott på nätterna. -Isåfall go for it!
”Rätt” för mig är gafflar för sig, knivar för sig osv. Samma när jag ställer i bestickkorg att jag helst vill ha samma typ samlat. Det förenklar vid urplockning när jag nu kan plocka ur hela bestickhyllan på 10-12s istället för att stå och plocka enstaka bestick. Extratiden vid iplockning ser jag som ytterst marginell eftersom man ändå måste sätta besticken upp i slitsarna.Alfredo skrev:
Vattnet är på i fyra timmar, maskinen borde inte gnälla. Kanske att maskinens tidsuppfattning är felaktig? Eftersom den inte står och piper utan protesterar med ett milt blinkande är det lätt att ignorera.Alfredo skrev:
Våran maskin brukar gå snabbare än vad den "förutspår" vid start. Kanske om disken är renare än normalt. Din maskin kanske tar lite extratid på sig vid behov. Är väl i och för sig lätt att ta tid på den om du vill lösa mysteriet.Karlia skrev:
Det finns ju faktiskt en risk att något inte fungerar optimalt om det nu är så att vattnet är stängt i något läge när maskinen faktiskt vill ha vatten.
Joo. Får köra ett långt program för att se vad den blinkar om. Eftersom jag inte lyckas få in längre vattentillförsel än fyra timmar är det möjligt att det är ett problem där. Antingen att den hålls öppen kortare tid än 4h eller om maskinen reagerar på avsaknad av vattentillförsel vare sig den behöver vatten eller inte.
Men lite känns det som att felsöka något utan att ha riktiga problem. Det finns ju annat jag kan lägga tid på.
Men lite känns det som att felsöka något utan att ha riktiga problem. Det finns ju annat jag kan lägga tid på.
Detta är faktiskt lite av ett problem.Silver78 skrev:
Jag gillar verkligen bestickhyllan och vill absolut inte vara utan den. Sparar enormt med tid och jag gillar att lägga alla bestick i korrekt ordning på hyllan......
Men.....med nya tallrikarna på undervåningen går det inte att ha vin/champagneglas på övervåningen, trots att övervåningen är justerbar i två lägen.
Om jag kunde köra några vinglas stående på bottenvåningen på ett bra sätt skulle det funka ändå, men det fungerar inget vidare på ömtåliga glas (pga att de snedställda tallrikshållarpinnarna punktbelastar glasen).
Detta gäller en Siemennmaskin och det ser ungefär likadant ut i alla bosch/siemens jag tittat på.
Min förra maskin fyllde upp en tank i slutet av programmet, mot den kondenserade ångan vid torkningen. Så där var vattnet tvunget att vara på hela programmet.
Nya Siemens torkar med zeolith och verkar inte använda vatten efter sista sköljningen.
Nya Siemens torkar med zeolith och verkar inte använda vatten efter sista sköljningen.
Man slipper sticka sig på bestick också!H Harald Blåtumme skrev:Skulle man vid något tillfälle vilja köra utan bestickshyllan så plockar man bort den på fem sekunder. Grejen med bestickshyllan är att den utnyttjar ett annars normalt sett oanvänt utrymme i maskinen, plus att det blir att man sorterar besticken redan vid iläggning så hela processen snabbas upp.
Och som sagt, fördelningen av höjd mellan över- underkorg är via att handgrepp som tar ca 5 sekunder det också. Inte ofta vi använt justeringarna men bra när det behövs.