A
M maria01 skrev:
Det är nåt jag saknar idag
Dum grej då man inte har koll och när man inte har koll så går allt åt he... e
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson
Vanlig elektrisk timer i vägguttaget borde funka. Efter elavbrott startar vår maskin där den var i programmet. Man borde ju kunna ha en timer man sure via telefonen så att man sätter på maskinen och sen bryter strömmen efter en minut fram tills man vill att den ska starta.
 
Unikt namn
electroluxaren skrev:
Dum grej då man inte har koll och när man inte har koll så går allt åt he... e
Hur säkra är magnetventilerna som verkar vara standard på nya maskiners vattentillförsel?
 
Följande egenskaper hos en diskmaskin var viktiga när vi skaffade diskmaskin:

1. Låg ljudnivå.
2. Start- och programvalsknappar på utsidan.
3. God kvalitet till måttligt pris.

Det blev en Bosch, Serie 4. Tysktillverkad. Köptes med 5 års garanti till 20% rabatt så den var hyfsat billig, strax under 5.000:-.

Den har bestickkorg, en mindre bestickhylla, hållare för vinglas och Zeolithtorkning.

Onödigt lull-lull som wifi eller diverse belysningar har den inte och var heller inget vi ville ha. Ej heller några irriterande ljudsignaler. Luckan hålls naturligtvis stängd efter avslutad disk. Vi kan öppna själva.

Lätt att installera och efter drygt ett års användning och ca 350 diskningar är vi mer än nöjda. Den gör rent och torkar disken och är tyst, samt lätt att plocka i och ur.
 
Redigerat:
  • Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Billigare el på natten eller varför? Jag har aldrig använt det även om funktionen funnits.
exakt
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Sittställning
KristinaRT KristinaRT skrev:
Som rubriken säger - tar tacksamt emot tips och åsikter om vilka egenskaper som faktiskt är användbara och nyttiga, och vilka som egentligen är onödiga?

Ex, behöver man verkligen 8 olika program? Är det praktiskt med alla reglage i ovankant av luckan där de sys endast då luckan är öppen.
Bestickkorg eller hylla?

Finns det något märke som är bättre/sämre? Vilka märken kan man reparera och hitta reservdelar till?

Har inte läst allas svar men här e mina.

Ljud nivå
Lampa eller något som indikerar att den e på.
Öppna efter program (finns skydd för bänk om man e orolig)
Vanlig bestickkorg för att man lätt kan plocka med sig bestick från och till maskinen och man får bra plats inne i maskinen.
Knappar i ovankant har vi och det är underbart.
Vi använder uteslutande grovdisk programmet för annars blir glas inte skinande rena så det räcker med ett program.

För mig är det nog viktigast att man kan starta den snabbt, färre knapptryckning desto bättre.
 
Karlia Karlia skrev:
När jag installerade diskmaskinen fick jag höra att det var nya regler angående vattentillförseln eller om det var när blandaren installerades. Istället för att stänga av vattnet när diskmaskinen är klar (eller snarare de gånger jag kom ihåg) så sätter jag på vattnet varje gång diskmaskinen ska köras så stängs vattnet av automatiskt efter fyra timmar. Hur fungerar det med fördröjning?

Och även om jag kan förstå idén med fördröjning så har jag inget problem att låta maskinen gå igång direkt, den är ju så tyst att den inte stör ens när vi sitter i köket.
Om det är en modell från oras kan du väl trycka två gånger och vattnet hålls öppet i tolv timmar istället tror jag
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Det ska finnas ett alternativ till 4h men jag har inte lyckats med det. Längsta programmet jag ibland använder, extra tyst ekonomi, tar 3.55h så det är precis. Men det fungerar, jag använder inte timer då jag föredrar att vara vaken när diskmaskinen går.
 
Karlia Karlia skrev:
Det ska finnas ett alternativ till 4h men jag har inte lyckats med det. Längsta programmet jag ibland använder, extra tyst ekonomi, tar 3.55h så det är precis.
Nja, det är god marginal. Du har över en halvtimme på slutet med tork i ett sådant program och då behövs ju inget vatten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
@
KristinaRT KristinaRT skrev:
Som rubriken säger - tar tacksamt emot tips och åsikter om vilka egenskaper som faktiskt är användbara och nyttiga, och vilka som egentligen är onödiga?

Ex, behöver man verkligen 8 olika program? Är det praktiskt med alla reglage i ovankant av luckan där de sys endast då luckan är öppen.
Bestickkorg eller hylla?

Finns det något märke som är bättre/sämre? Vilka märken kan man reparera och hitta reservdelar till?
Ljudnivå är viktigt - men svårt att jämföra. Det dB värde som anges avser det tystaste programmet. Men i praktiken kanske du sällan anländer det....
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Alla skriver ljudnivå.
Finns det maskiner idag som väsnas ??
Jag har haft några olika de senaste 30 åren, den första hördes, men sen har det varit tysta.
Av min senaste hör jag när luckan till medlet öppnar, och nått gurgel när den tömner, annars är den tyst.
 
Många som vurmar för bestickhyllan? Det hade varit en bra idé om man kunde diska sina vanliga tallrikar och använda sina vanliga glas.
Jag köper inte glas eller tallrikar så att de passar diskmaskinen. Det skall vara tvärtom.
 
A
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hur säkra är magnetventilerna som verkar vara standard på nya maskiners vattentillförsel?
Den sk aquastoppen är rätt säker men jag har även varit med om att de är kassa på nya maskiner. inget att lita på när maskinen är avstängd.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Många som vurmar för bestickhyllan? Det hade varit en bra idé om man kunde diska sina vanliga tallrikar och använda sina vanliga glas.
Jag köper inte glas eller tallrikar så att de passar diskmaskinen. Det skall vara tvärtom.
Inga problem för oss, då man kan ändra höjden på översta korgen, vi har två maskiner med respektive utan bestickhylla och för vår del blir det bestickshylla även i den maskin som idag saknar när den byts.
Men visst, kör man höga vinglas kan man få pussla lite och används hållaren till sådana får man ställa den i nedre hyllan.
 
Karlia
[SH] [SH] skrev:
Nja, det är god marginal. Du har över en halvtimme på slutet med tork i ett sådant program och då behövs ju inget vatten.
Ibland anser den sig inte hinna klart men det brukar jag ignorera. Som du säger så är det ju marginal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.