D
A AndersS skrev:
När det gäller batterilivslängd, avser då med bibehållen kapacitet och hur den minskar över tid, kommer säkerligen att påverkas av hur bilen används, hur ofta den laddas och i vilket klimat. Det är faktorer som påverkar batterier/ackumulatorer och det ska bli intressant att se när bilarna börjat rulla x-antal år.
Volvo säger minst 10-år, men skriver sedan en hel del om att kvarvarande effekt påverkas av som jag noterat ovan om laddning och körning.
"Volvos elbilar drivs av så kallade litiumjonbatterier, med en kapacitet på 78 kWh eller 69 kWh. Batterierna påminner i många avseenden om de batterier som återfinns i våra mobiltelefoner. Battericellerna i ett litiumjonbatteri håller i minst ett decennium."

Men sedan kommer vi att få vidareutveckling av batterier, men inte i de som i närtid kommer att tillverkas.
I USA har de kört Teslabilar som självkörande, fast med förare i skift, sist jag läste hade de rullat nonstop och bara snabbladdats, dvs värsta behandlingen för batterier, de hade gått ca 50.000mil och bilens inredning, handtag, etc, började falla sönder, däremot inga problem med batteri och drivlina. Det finns diskussioner om att sätta upp en fabrikslina för "helrenovering" för att återanvända basen i bilarna.
 
A
D djac skrev:
Jo, det är ju som råttan i pizzan, ganska mycket "saker som aldrig hänt" som får vingar idag. Dagens version av viskleken är både snabbare och farligare, skyddet är väl att ha sunt förnuft själv och fråga sig om det är rimligt, är det inte det så har det oftast inte hänt ;)
Ja.. Jag vet inte om norrbaggen verkligen hade kört sönder batteriet eller ej.
vet inte om någon elbil här så jag kan inte fråga.. frågade på bilbolaget för ett tag sedan om sjukdomar mm över en kopp kaffe med verkarn..han hade inte behövt byta batteri ännu på någon men visste att det hade hänt iallafall... Men då hade tillverkaren tagit den större smällen...

Så vi får se framöver... helt enkelt.
 
D djac skrev:
I USA har de kört Teslabilar som självkörande, fast med förare i skift, sist jag läste hade de rullat nonstop och bara snabbladdats, dvs värsta behandlingen för batterier, de hade gått ca 50.000mil och bilens inredning, handtag, etc, började falla sönder, däremot inga problem med batteri och drivlina. Det finns diskussioner om att sätta upp en fabrikslina för "helrenovering" för att återanvända basen i bilarna.
Precis, beroende av hur de körs i vilket klimat, Både stark värme och framför allt även låga temperaturer, så jag vill nog se det i lite mera långgående tester av en betydligt större bilflotta utrullad på våra svenska vägar.
Enstaka exemplar kan man säkert påvisa, vilket även förekommer av extrema körsträckor med våra bensin/dieseldrivna bilar där det förekommit extremfall på runt 100.000 mil. SAAB gjorde något test en gång i tiden på rundbana för att visa hållbarthet med fullgas med endast stopp förtankning "Efter nästan tre veckor med gasen i botten hade man avverkat 100 000 kilometer med en snittfart på 213,299 km/h."
Så jag vill se mera omfattande statistik i verklig miljö.
Återanvändning av batterier finns redan utveckling och pågående fabriksplanering av här i Sverige och då Northvolt.
 
Redigerat:
D
A AndersS skrev:
Precis, beroende av hur de körs i vilket klimat, Både stark värme och framför allt även låga temperaturer, så jag vill nog se det i lite mera långgående tester av en betydligt större bilflotta utrullad på våra svenska vägar.
Enstaka exemplar kan man säkert påvisa, vilket även förekommer av extrema körsträckor med våra bensin/dieseldrivna bilar där det förekommit extremfall på runt 100.000 mil.
Återanvändning av batterier finns redan utveckling och pågående fabriksplanering av här i Sverige och då Northvolt.
Absolut, dock tar ju sådana tester, av naturliga skäl just tid, så tills dess får man väl kika på de stresstester som görs, jag gissar ju att Kaliforniens värme är värre för batterier än kyla, gällande livslängd. Som du är inne på så lär det oavsett vara ett mindre problem, man kan redan idag byta enskilda celler och ännu bättre renoveringsmetoder lär komma. Förutom detta så är ju elbilen ganska ung, iaf i modern tappning, så mycket förbättringar lär tillkomma innan dessa når sin stabila form.
 
Maskintok skrev:
Så pass lång tid... :thinking:
jag körde 200 m sist jag körde automat innan jag satte foten på bromsen när det var kopplingen jag letade:crysmile:
Man vänjer sig fort... Jag gjorde samma sak i början med automat (första 5 gångerna man kör). När man vant om sig så är det kopplingen man glömmer. Sen sitter ju växelväljare och spakar olika på olika fordon, speciellt om man även ibland kör annat än personbilar.

Har man vant sig med radarfarthållare så kan man även få lite panik varför bilen (när man kör manuell bil) håller på och köra in i bilen framför. Och lite samma sak, man blir van att bilen följer väglinjerna. Men eftersom min bil rätt ofta tappar autofunktionen plus jag har en manuellt växlad andrabil så har jag inte tappat förmågan att gasa och bromsa själv ;) Tricket tror jag är att köra alla sorters fordon frekvent, det är om man hela tiden kör samma fordon så kopplar hjärnan ur och man tänker inte vad man gör...

En sak som jag hade enormt svårt att vänja mig vid (vis sällankörning) var de gamla lastbilar jag kört med robotiserad låda men fortfarande kopplingspedal (eller, när jag körde dem var de nya, men nu är de gamla ;)). Man måste starta och stoppa med koppling, men i övrigt är det automatiskt. När man då kommer in mot ett stopp så "tuggar bilen på" om man inte kopplar ur.
 
F frasen_36 skrev:
Unikt stora vet jag inte?
Däremot krävs att de klarar högre vikt, då elbilens batteripack gör den tyngre jämfört med motsvarande vanlig bil, enligt vad jag läst.
Exakt samma däckdimension på elbilen som på A4an
 
D djac skrev:
Allt tyder på att batteriernas hållbarhet inte är ett problem, precis som motorn i de flesta bilar håller bilens livslängd. På bägge sidor finns det exempel på att de ibland inte gör det.

Idag finns det allt fler tjänster där man byter enstaka celler i batteriet, eller att man gör som med många andra bildelar, utbytesenheter. De diskussionerna är bara brus och bygger på okunskap och oro för det okända.
Byte av batteri i en Leaf tar 4 tim. Batteri kostar 4000 pund. Kunden blev jättenöjd. Fick dessutom 40kWh istället för 28kWh.
Detta enligt en film på Youtube, men det behöver inte vara sant, men varför skulle det inte?
 
D
lilytwig lilytwig skrev:
Byte av batteri i en Leaf tar 4 tim. Batteri kostar 4000 pund. Kunden blev jättenöjd. Fick dessutom 40kWh istället för 28kWh.
Detta enligt en film på Youtube, men det behöver inte vara sant, men varför skulle det inte?
Tror jag sett videos på just Leaf där man byter enskilda celler också.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Alla vet ju att ett batteri kostar 378 000:- till en elbil oavsett märke och modell, det har fastslagits flera gånger nu.;) Dom måste dessutom bytas med jämna mellanrum.
 
  • Haha
Alexn72 och 2 till
  • Laddar…
Dessutom måste man byta alla batterier i bilen för totalt 378 000:- när en plastdetalj är skadad på en av 6 enheter.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
A AndersS skrev:
När det gäller batterilivslängd, avser då med bibehållen kapacitet och hur den minskar över tid....
Min nissan leaf från 2012 har rullat 16k mil är 10år om 2 månader har 9 staplar kvar av 12st på batterihälsa.

Redan 2014 bytte nissan kemi och de 2st 2014 som är inom familjen visar på ännu bättre tålighet mot tidens tand.

Den 2016 som också finns inom familjen har gått 12kmil och inte tappat någon stapel än.
Även om staplarna inte är en direkt indikator så är det en fingervisning.
 
Redigerat:
Maskintok skrev:
Nissan lanserar batteribyte för Leaf – från 24.000 kronor – Recharge
[länk]


såg summor på runt 100.000 kr för andra modeller och märken... arbetskostnaden tillkommer.
Härligt, något som bör ingå när man konstruerar ett fordon är hur man tar fram metoder som på ett effektivt sätt reparerar eller byter komponenter som kan väntas gå sönder under bilens livslängd. Dyrare komponenter som inte en vanlig verkstad kan renovera får ett utbytessystem med "stomretur" och man kan köpa en renoverad enhet. Ibland gör 3e part billigare utbytessystem.

Detta är inget nytt. Redan på 50 talet kunde man byta motor i sin VW bubbla för en liten peng, till en ny eller en renoverad.

En bonus som kund kan vara att om det är tomt på hyllan för renoverade enheter så kan kunden få en ny enhet till "renoveringspris".

Det låter därmed som att ett batteribyte på leaf inte är mer kostsamt än att byta koppling på en vanlig bil. Och uppenbarligen håller ju många leaf i 10 år utan batteribyte.

Säkert finns det bilmärken som inte kommer erbjuda dessa förmånliga byten och där inte 3e part kan eller har lönsamhet i det. Då kan jag anta att de modellerna kommer få lägre andrahandsvärde, liksom på andra bilmodeller med typfel som är dyra att reparera.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
D
A Alexn72 skrev:
Min nissna leaf från 2012 har rullat 16k mil är 10år om 2 månader har 9 staplar kvar av 12st på batterihälsa.

Redan 2014 bytte nissan kemi och de 2st 2014 som är inom familjen visar på ännu bättre tålighet mot tidens tand.

Den 2016 som också finns inom familjen har gått 12kmil och inte tappat någon stapel än.
Även om staplarna inte är en direkt indikator så är det en fingervisning.
Det finns risker med allt ägande, speciellt bilägande, jag tror dock att den största risken idag är finansiell, det osäkert med värdet på dagens bilar imorgon, ICE bilar kommer ju snart vara iskalla och dagens elbilar riskerar gå samma väg när det kommer nya mer utvecklade modeller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.