A
K karlmb skrev:
Visst, man anser väl att insatsen är betald steg för steg. I detta fall inte alls, vad det verkar.
vet vi ej.
Kan handla om enstaka avgifter..
Man måste ha hela upplägget för att kunna fastslå detta.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nu hänger jag inte med på vad du menar. Kan man vara medlem och använda fiberanslutningen utan att till fullo betalat insatsen och att det alltså är OK att delbetala den eller ska en medlem som ej betalat insatsen få anslutningen nedstängd?

Jag försöker inte vara en besserwisser eller märka ord men jag tycker du är väldigt tydlig i två uttalanden som faktiskt direkt motsäger varandra. Eller missförstår jag något?
Missade denna fråga. Anledningen till att insatsen portioneras ut är att en förening inte vill ha miljoner på kontot innan de behövs, samtidigt som medlemmarna kan tycka att det är säkrare/ rimligare att de får betala i takt med att nätet byggs klart.
Vid inträde senare, när nätet är byggt, så skall normalt insatsen betalas till fullo direkt. Givetvis kan man komma övernes om avbetalning, om föreningen beslutat så.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Maskintok skrev:
vet vi ej.
Kan handla om enstaka avgifter..
Man måste ha hela upplägget för att kunna fastslå detta.
Det stod ju insats...
 
A
K karlmb skrev:
Det stod ju insats...
ok insats
vet dock med mig att vissa system inte särskiljer avgift från insats i redovisningen.
utan det får man för manuellt.
Men allt detta borde TS svärföräldrar kunna svara på.
 
Maskintok skrev:
ok insats
vet dock med mig att vissa system inte särskiljer avgift från insats i redovisningen.
utan det får man för manuellt.
Men allt detta borde TS svärföräldrar kunna svara på.
Det måste givetvis särredovisas eftersom det är moms på andra avgifter förutom årsavgiften till föreningen (medlemsavgift)
 
A
K karlmb skrev:
Det måste givetvis särredovisas eftersom det är moms på andra avgifter förutom årsavgiften till föreningen (medlemsavgift)
Jajemän.
Men det skall specas upp så mycket det är möjligt.. det är detta som tar tid för kassören. men är nödvändigt för att få översyn och flyt i verksamheten.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Men samtidigt har du tidigare skrivit att det är vanligt att medlemsinsatsen betalas i delar över tid, eller har jag missförstått dig.

Se gärna min fråga i #397.
Se mitt svar där nu.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det behövs inte, för det finns inget medlemmskap. Bara ett anstal obetalda fakturor. De kan man förstås gå till fogden med, men det hjälper inte TS. Som är mkt bättre hjälpt av en felaktig uppgift i köpekontraktet.
TS har sökt och beviljats medlemmskap.
 
U Urban R skrev:
TS har sökt och beviljats medlemmskap.
OK, men på vilka villkor? Ingen insats?
 
A
K karlmb skrev:
OK, men på vilka villkor? Ingen insats?
De skulle återkomma med summa.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det fanns en skuld på insatsen vad det verkar. Men eftersom den inte blev betald, så skapades aldrig något medlemsskap.
Jag håller med att så bör det hanteras, men att föreningen då måste agera som att medlemskapet ej längre finns. T ex på ett protokollfört styrelsemöte eller stämma utesluta medlemmar som inte uppfyller sina förpliktelser, dvs efter att insatserna började krävas in.

IsabelleH IsabelleH skrev:
När vi blev uppringda i somras så berättade han dessutom att den tidigare ägaren hade betalat medlemsavgiften och stod fortfarande som ”ansvarig”, så någonstans borde de väl ha bedrivit in pengarna från de tidigare ägarna
Så enligt företrädare för föreningen har någon betalat medlemsavgiften vilket gör att jag anser att man visst kan hävda att medlemskap föreligger. Och det är detta som sedan överlåtits.

K karlmb skrev:
Finns det inget medlemsskap så har föreningen inga skyldigheter att upprätthålla någon anslutning.
Jag håller med till 100% men sammantaget från det jag kunnat läsa i tråden så anser jag att det är tvistigt om medlemskap föreligger och att det är detta en driven jurist skulle framgångsrikt kunna hävda i rätt/domstol.
 
M merbanan skrev:
Så enligt företrädare för föreningen har någon betalat medlemsavgiften vilket gör att jag anser att man visst kan hävda att medlemskap föreligger. Och det är detta som sedan överlåtits.
Medlemsavgift är ju inte samma som insats. Därav all förvirring.
 
K karlmb skrev:
OK, men på vilka villkor? Ingen insats?
Som jag kan tyda det så är det medlemsavgift de skulle återkomma med en faktura.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Medlemsavgift är ju inte samma som insats
Det stämmer, men det är ju bara medlemmar som får inbetalningsavi för medlemsavgift. Givetvis kan saker gå ut per automatik men om det pågår för länge så blir det svårare att hävda att något annat gäller.
 
M merbanan skrev:
Det stämmer, men det är ju bara medlemmar som får inbetalningsavi för medlemsavgift. Givetvis kan saker gå ut per automatik men om det pågår för länge så blir det svårare att hävda att något annat gäller.
Det står också i avtalet att medlemmar ska betala efter vad styrelsen dirigerar efterhand. Detta pga att de portionerar ut insatsen under byggnationen. Så att man fått en faktura på en avgift betyder inte att det inte kan komma en till senare på en del av eller hela insatsen.
Stadgarna klargör tydligt att en insats måste betalas. Det är liksom inte en liten missad avgift av något slag utan snarare att se som betalning för aktier i ett bolag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.