1 984 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Silikonfog i minusgrader
Hej! Måste få fråga! Hade en hantverkare hemma som skulle byta tätningslister i våra fönster, han monterade med silikone Glass från Bostic. I efterhand framkom att klantskallen (ursäkta) hade förvarat produkten i sin bil över natt, i 17-, dessutom är det vinter nu och jag har nu förstått att detta silikon väl klarar som lägst 5+ ? Visst, fönstren är inomhus, men angränsar ju till utomhus (vet ej exakt temp vid rutan). Till saken hör att det fortfarande luktar, snart fyra dygn efteråt. Och ättiksyra är inte hälsosamt. Har bott på annat ställe m mina barn. Hur orolig bör jag vara? Är allt lugnt när jag inte känner lukt eller ligger skiten ohärdad på grund av att det är för kallt? Tacksam för råd! PS. Listen släpper dessutom..!
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Silikon härdar inte som det ska om det har förvarats i minusgrader. Vid lätt skada härdar det kanske bara långsammare, men det låter som att det här arbetet behöver göras om. Hantverkaren gjorde alltså fel; det enda rätta hade varit att slänga tuberna som legat i bilen och skaffa nya.
Ättiksyran behöver du inte oroa dig för, den är inte farlig för hälsan. Ättiksyra används även i mat, t.ex. i vinäger, men många upplever ändå lukten irriterande.
Ättiksyran behöver du inte oroa dig för, den är inte farlig för hälsan. Ättiksyra används även i mat, t.ex. i vinäger, men många upplever ändå lukten irriterande.
Johhhan skrev:Silikon härdar inte som det ska om det har förvarats i minusgrader. Vid lätt skada härdar det kanske bara långsammare, men det låter som att det här arbetet behöver göras om. Hantverkaren gjorde alltså fel; det enda rätta hade varit att slänga tuberna som legat i bilen och skaffa nya.
Johhhan skrev:Silikon härdar inte som det ska om det har förvarats i minusgrader. Vid lätt skada härdar det kanske bara långsammare, men det låter som att det här arbetet behöver göras om. Hantverkaren gjorde alltså fel; det enda rätta hade varit att slänga tuberna som legat i bilen och skaffa nya.
Enligt hantverkaren har det nog härdat nu, han har kontrollerat. Låter det rimligt? Så dåligt att han inte hade bättre koll på arbetet.H Henrietta2016 skrev:Hej! Måste få fråga! Hade en hantverkare hemma som skulle byta tätningslister i våra fönster, han monterade med silikone Glass från Bostic. I efterhand framkom att klantskallen (ursäkta) hade förvarat produkten i sin bil över natt, i 17-, dessutom är det vinter nu och jag har nu förstått att detta silikon väl klarar som lägst 5+ ? Visst, fönstren är inomhus, men angränsar ju till utomhus (vet ej exakt temp vid rutan). Till saken hör att det fortfarande luktar, snart fyra dygn efteråt. Och ättiksyra är inte hälsosamt. Har bott på annat ställe m mina barn. Hur orolig bör jag vara? Är allt lugnt när jag inte känner lukt eller ligger skiten ohärdad på grund av att det är för kallt? Tacksam för råd! PS. Listen släpper dessutom..![/QUOTE
Hur mycket härdningen påverkats beror ju på hur kallt det ohärdade silikonet faktiskt blev. Låg det väl isolerat, så kanske det inte blev mer än en förlångsammad härdning. Det händer också att det blir ojämn härdning och att härdning uteblir på enstaka ställen. Men, det är ju inte omöjligt att det funkat. Har hantverkaren alltså varit på plats nu och kontrollerat att listen sitter som den ska och inte släpper någonstans, som den fortfarande gjorde vid första inlägget?H Henrietta2016 skrev:
Där det släppte saknades bara silikon, tydligen. Ojämn härdning. Jaha. Kan det vara farligt då på ngt vis? Att vi vistas där när det härdat?Johhhan skrev:Hur mycket härdningen påverkats beror ju på hur kallt det ohärdade silikonet faktiskt blev. Låg det väl isolerat, så kanske det inte blev mer än en förlångsammad härdning. Det händer också att det blir ojämn härdning och att härdning uteblir på enstaka ställen. Men, det är ju inte omöjligt att det funkat. Har hantverkaren alltså varit på plats nu och kontrollerat att listen sitter som den ska och inte släpper någonstans, som den fortfarande gjorde vid första inlägget?
Produkter som diskuteras i tråden