Thank you mr president (of the galaxy)

Du har helt rätt angående vilken tomt vi har - 1:506. Hade missat att även BV0060 gällde för vår tomt. Precis som du säger kan markförhållandena skilja sig mycket från vägen, och så verkar vara fallet. Det som syns nu när snön är borta är att berget går upp i dagern på flera ställen. :( Och vår tomt skulle ju vara "lättbyggd" enligt Alsikebolaget, vilket också var anledningen till att vi valde just den.
Min förhoppning är ändå att vi skal kunna skrapa rent tomten ner till berget och sedan fylla. Hoppas att man därmed kan slippa spränga så mycket. Frågan är bara hur mycket man behöver fylla innan man kan gjuta plattan. I bästa fall kanske man klarar sig inom de 0,5 meter som gäller för marklovet, men vad vet jag. Skall kolla med markkillen och se vad han säger. Som glad amatör griper man efter varje halmstrå för att undvika en total konkurs ;-)
 
Är det runda hällar som sticker upp på er tomt?

Där de har grävt ur har det sett ut som om berget är rundslipat av inlandsisen, men sedan är det mycket kantigare saker som sticker upp här och var på våran tomt, vilket jag tolkar som att det är större stenar (som förvisso kanske måste sprängas sönder för att kunna fraktas bort). Och visst var det lite synd att man inte hade möjlighet att se tomterna snöfria innan de släpptes.

För en vilsen lekman som mig så borde ju berg vara det stabilaste att bygga på och är underlaget bra så behövs väl inte så mycket fyllning annat än för dränering. Har för mig vår hustillverkare pratade om 60 cm ner från toppen av plattan som väl lär ha minst 20-30cm till backen.

Min gissning är att din tomt ändå är betydligt mer lättbyggd än de som ligger på andra sidan nere i svackan där vägnivå ligger typ 1.5 meter över nuvarande marknivå och med eventuell lermark.

You're welcome King of Coconuts ;-)
 
Snackade med en kompis som jobbar med att lägga grunder. Han sa också att man skall räkna med 60 cm under färdig sockelhöjd. Grundbalken bygger 40 cm och sen ligger stuprör och dränering i ca 20 cm singel(kappilärbrytande material) och det blir totalt 60 cm. Det var faktiskt lite lugnande besked ändå.
 
Någon som sett till någon nybyggnadskarta ännu?
 
Tyvärr ingen nybyggnadskarta ännu... *väntar vidare*
 
Vi pratade med både kommunen och med vår säljare som tjatat på handläggarna. Det verkar faktistk vara så att alla nybyggnadskartor fastnat hos Roslagsvatten. De har problem med att markera ut alla VA-ledningarna. Vet inte om det har att göra med förändringen i höjdsystemet. Den första kartan fick kommunen skicka tillbaka eftersom den var baserad på fel höjdnivå. Vår säljare skulle höra av sig till ansvarig på Rosalagsvatten idag och höra hur det egentligen ligger till. Återkommer så fort vi vet mer.
 
Aj då... :) jag som redan skällt lite på min säljare då jag trodde han kom med lite extrasnack för han hade mycket att göra......
 
Är det någon mer som tycker att det ser VÄLDIGT OFÄRDIGT ut på den kommande Åsgatan?? :eek:
 
Jag tycker det verkar hända rätt mycket mellan gångerna jag är dit och kikar jag.
Jag var ditt i söndags och tog en promenad i rännan ovanpå vilken vägen skall byggas. Nu syns det var anslutningspunkterna skall vara även för våra tomter, Kalle Anka. Uppe i andra änden vid den redan befintliga delen av åsgatan så verkar anslutningspunkter vara färdiga och man har fyllt igen.

Men det förståss, det är inte så långt kvar till semestertider egentligen.
 
Det var ju något strul med koordinater vid förra omgången också. En bekant var tvungen att ta dit sprängarn en andra gång och bekosta ny montering av seismiska sensorer till grannarna. Detta för att det sprängts baserat på fel mätpunkter och huset ritats ut på fel ställe.
 
Jo... de är inte långt till sommaren..... och de har ju sagt att det ska ligga färdig väg hela vägen ut till Brunnbyvägen....

Vår tomt 1:513 kommer ligga ganska högt över vägen.... dessutom vill vi skjuta huset till bakre delen av tomten och får på så sätt ett bra läge med sol.... Huset kommer om jag har räknat rätt att ligga omkring 2 ½ meter över vägnivå vilket vi tycker är bra..... garage/carport vid vägen....

Hur tänker ni övriga lägga era hus???

:rolleyes:
 
Jag tror inte ASFAB är så sugna på att sega ut exploateringen. Deras vitesklausuler med Alsikebolaget gör dem skyldiga till 120 000/veckan om jag inte missminner mig....men man vet ju aldrig vad som händer. Undrar om vi också får ta del av dom pengarna om vårt tillträde försenas.

Vi tänker också lägga vårt hus långt in på tomten för att få bra solläge på framsidan. Tycker oss äntligen hittat en planlösning som passar perfekt. Vi skall dock troligtvis bara ligga ca 0,2-0,5m över vägen. Carporten lägger vi bredvid till höger om huset (från gatan sett). Mer skottning men mindre konkande av matkassar och barn :)

Kul att höra vad och hur ni andra skall bygga!
 
Vi som bygger mitt emot Kalle Anka (du hade 513 som ligger mitt emot 498 eller hur?) kommer också att ha större delen av tomten på solsidan. Det lutat åt att vi skjuter in huset runt 10 meter in på tomten. Vi velar fortfarande hur vi ska göra med garage/carport vilket kommer att påverka exakt var vi sätter huset. Det blir ett tvåplanshus av traditionellt utseende (inte nyfunkis alltså). Även om vår tomt ligger dryga metern över vägen i överkant så tror jag inte att vi kommer att skugga din tomt Kalle Anka. Kommer ihåg att jag gillade er tomts höga läge, men vi ville ha själva gården bort från vägen då vi i princip redan bestämt husmodell innan tomtsläppet.
 
Ifall Kalle Anka vill få ett hum om vad som ses när han kikar över gatan så har vi bestämtt oss för ett Ekerö med verandan från Ulriksdal (insidan ungefär som Ulriksdal) från Sjödalshus.

Vad bygger ni andra för hus?

Typ av garage/carport om ni bygger sådan?

Har ni andra hittat kvalitetsansvarig redan?
 
Fint hus! Jag gillar den klassiska stilen! Planlösningen är helt suverän, framförallt på er tomt. Vi hade också ritat vårt hus med sådan planlösning, men fick göra om allt när vi fick 1:506. Huset är ett Götenehus i klassisk stil men finns inte i katalogen. Vi har ritat det helt själva och imorgon skall vi få kommentarerna från deras arkitekter. Vi behövde visst göra lite handikappsaanpassning o.s.v.

Carporten väntar vi med tills ekonomin stabiliserats sig, men det kommer bli en standard med sadeltak från Carporten.se

KA har vi inte hittat än. När måste man ha den biten klar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.