Excel
G goran123 skrev:
jo det är ju uppenbart, eller hur. Tänkte jag skulle försöka bestämma mig för vad jag vill med bergvärmen först, vilket är enklare sagt än gjort. Som tur är har jag lite omedelbara andra isoleringsprojekt att ta tag i först.

men det verkar väldigt svårt att hitta nån konsensus vad som är bästa lösningen för bergvärmen; skala ner eller skala upp…
Skala upp, jag gjorde en investering 7 år sedan, övriga energibesparande åtgärder som isolering, fönster mm är helt onödiga efter det.

Bergvärmen har sänkt uppvärmningen så pass mycket att andra åtgärder inte lönar sig att genomföra.
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
Jo det är min uppfattning att det är svårt att få igen pengarna på att tilläggsisolera å byta fönster. Jag bor i en gammal kåk med planktimmerstomme med typ 10cm spåni yttervägg med någon slags isolering 5 cm utvändigt å 20cm spång på vinden å gör av med ca 6000kwh per år till värmepumpen. Så för mig finns inga energibesparande att tilläggsisolera
Risken är att man genomför massa andra åtgärder som kostar pengar å sen går vp sönder å man ändå måste investera i en ny vp anläggning
 
  • Gilla
goran123 och 1 till
  • Laddar…
Excel
V Vector skrev:
Jo det är min uppfattning att det är svårt att få igen pengarna på att tilläggsisolera å byta fönster. Jag bor i en gammal kåk med planktimmerstomme med typ 10cm spåni yttervägg med någon slags isolering 5 cm utvändigt å 20cm spång på vinden å gör av med ca 6000kwh per år till värmepumpen. Så för mig finns inga energibesparande att tilläggsisolera
Risken är att man genomför massa andra åtgärder som kostar pengar å sen går vp sönder å man ändå måste investera i en ny vp anläggning
Håller med till fullo, dessutom finns risker med att lägga ett extra lager på vinden. Fuktproblem mm
 
  • Gilla
Vector
  • Laddar…
V Vector skrev:
Jo det är min uppfattning att det är svårt att få igen pengarna på att tilläggsisolera å byta fönster. Jag bor i en gammal kåk med planktimmerstomme med typ 10cm spåni yttervägg med någon slags isolering 5 cm utvändigt å 20cm spång på vinden å gör av med ca 6000kwh per år till värmepumpen. Så för mig finns inga energibesparande att tilläggsisolera
Risken är att man genomför massa andra åtgärder som kostar pengar å sen går vp sönder å man ändå måste investera i en ny vp anläggning
ok haha även det låter logiskt. Jag blir mer och kompetent men mer och och mer rådvill. Det finns säkert nåt klokt ordspråk kring det.
 
B BSOD skrev:
Snarare 2.5 i cop vid -20 enligt vtt, inkl. Avfrostning.
[bild]
Vad är det där för källa? Har du någon översatt version?
 
Excel Excel skrev:
Håller med till fullo, dessutom finns risker med att lägga ett extra lager på vinden. Fuktproblem mm
Att inte isolera en spånvind är ju inte rationellt.
Ev fuktproblem kan förebyggas och kostnaden jfrt med tex fönsterbyten är ju försumbar och hemräknad på några få år.
 
  • Gilla
goran123
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vad är det där för källa? Har du någon översatt version?
Det är nog ingen luftvärmepump som säljs i Sverige idag som har COP 1 vid - 20 ute. Till och med de billiga Coolix-/Zibro-/Qlima-klonerna presterar bättre än så.
 
useless useless skrev:
Det är nog ingen luftvärmepump som säljs i Sverige idag som har COP 1 vid - 20 ute. Till och med de billiga Coolix-/Zibro-/Qlima-klonerna presterar bättre än så.
Har du några oberoende tester att hänvisa till?
 
B
K karlmb skrev:
Vad är det där för källa? Har du någon översatt version?
Vtt är väl ungefär finska motsvarigheten till svenska SP, statligt oberoende.

Du får google translate översätta tyvärr.
 
K karlmb skrev:
Har du några oberoende tester att hänvisa till?
Skicka en länk till testerna som säger att COP är 1.
 
  • Gilla
rasse123
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Att inte isolera en spånvind är ju inte rationellt.
Ev fuktproblem kan förebyggas och kostnaden jfrt med tex fönsterbyten är ju försumbar och hemräknad på några få år.
Ja det är svårt att se hur det inte kan vara logiskt att isolera en spånvind, oavsett uppvärmningskälla
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.