D
G goran123 skrev:
Jo jag funderade på det, eller att ha en luft vatten pump som tillägg till min bergvärmepump, men det verkar vara experimentellt om man säger så. Fick ju ett bra förslag här ovan av Datja med att bara ta en grövre bergvärme pump inverter och se vad hålet tål. Det låter väl i så fall kanske rimligare.

och sen kanske en luft luft på övervåningen (som är mindre och pendlar mer i temperatur) som komplement.
Ett till tips: surfa runt lite på varmepumpsforum.com. Där finns verklig expertis. De flesta frågorna har besvarats där många gånger om.
 
  • Gilla
goran123 och 1 till
  • Laddar…
D
G goran123 skrev:
Jo jag funderade på det, eller att ha en luft vatten pump som tillägg till min bergvärmepump, men det verkar vara experimentellt om man säger så. Fick ju ett bra förslag här ovan av Datja med att bara ta en grövre bergvärme pump inverter och se vad hålet tål. Det låter väl i så fall kanske rimligare.

och sen kanske en luft luft på övervåningen (som är mindre och pendlar mer i temperatur) som komplement.
NIBE:s gamla kalkylprogram rekommenderar 254 m aktivt borrdjup med 16 kW-modell. Specifikt effektuttag 40 W/m.
 
  • Gilla
goran123
  • Laddar…
B
D datja skrev:
Eftersom TS ändå (snart) måste byta bv-pump har han redan en kostnad på ca 90-110k. Jag tror det blir bäst och billigast att han då skaffar sig en kraftig 16 kW inverter och tilläggsborrar för säg 50k och då kanske får en anläggning som går 0% på elpatron.
Tror inte du får en bra bvp på 16kW med inverter och borrhål installerat o klart för 140-160kkr i Stockholm.
 
D
B BSOD skrev:
Tror inte du får en bra bvp på 16kW med inverter och borrhål installerat o klart för 140-160kkr i Stockholm.
Användaren richardtenggren skrev i kväll att han "gav 163 kkr för en Thermia Atlas 12 kW och 250 m borrhål i februari -21". Det torde bli billigare för TS för han skulle inte behöva 250 m. Han bor iofs i Gävle men priserna torde inte variera så mycket.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
U
B BSOD skrev:
Tror inte du får en bra bvp på 16kW med inverter och borrhål installerat o klart för 140-160kkr i Stockholm.
nej det är typ vad man får ge för luftvatten
 
B
D datja skrev:
Användaren richardtenggren skrev i kväll att han "gav 163 kkr för en Thermia Atlas 12 kW och 250 m borrhål i februari -21". Det torde bli billigare för TS för han skulle inte behöva 250 m. Han bor iofs i Gävle men priserna torde inte variera så mycket.
Det är rätt olika marknader faktiskt. Löner i Stockholm är inte på samma nivå som Gävle. Vad jag sett så är det ganska stor skillnad på borrning och hantverkare faktiskt i olika delar i landet.
 
D
B BSOD skrev:
Det är rätt olika marknader faktiskt. Löner i Stockholm är inte på samma nivå som Gävle. Vad jag sett så är det ganska stor skillnad på borrning och hantverkare faktiskt i olika delar i landet.
Kan så vara. De som bytte min bv-pump hade sin firma 6 mil bort. Gävle är iofs 17 mil bort. Men då kan man ju ta den firman där och betala 6 timmar extra för biltiden.

Den här stockholmaren betalade 140k för tre år sedan:

https://www.byggahus.se/forum/threa...-rad-om-vad-goera.425557/page-11#post-4347003

(Den tråden innehåller f ö väldigt många användares prisexempel på byte/installation av bv). Förutom för trådstartaren verkar det inte vara dyrare i Stockholmstrakten.
 
Redigerat:
  • Gilla
goran123
  • Laddar…
Borra ett 170m hål till. Det ska inte kosta mer än 2-300kr/m. Leta upp en seriös bergborrare.
Sedan kanske du kan köra vidare med den bvp du har tills den rasar. Om det nu är ny kompressor för 10 år sen. Med bra brinetemp kommer den att må mkt bättre och börja leverera det du behöver.
 
  • Gilla
goran123
  • Laddar…
S Skyflakes skrev:
Det är Luft/luftvärmepumpar som är bästa effektiviseringen per investerad krona.
Du får en Mitsubishi Hero LN35 med nominell effekt 4KW installerad och klar för ca 21000kr.

Om du väljer två och placerar dem vettigt i de största rummen ni använder mest och vill ha varmast i så kommer elpatronen att inte gå så mycket.
Den har Cop 6,5 vid +7 grader ute och cop 4,3 vid +3 grader och kommer spara mycket för låg kostnad.
Och COP 1 vid -20C.
 
B
K karlmb skrev:
Och COP 1 vid -20C.
Snarare 2.5 i cop vid -20 enligt vtt, inkl. Avfrostning.
Graf som visar värmepumpens prestanda med COP vid olika utomhustemperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B BSOD skrev:
Snarare 2.5 i cop vid -20 enligt vtt, inkl. Avfrostning.
[bild]
B BSOD skrev:
Snarare 2.5 i cop vid -20 enligt vtt, inkl. Avfrostning.
[bild]

Ja, precis! COP 2,5! Vad tror ni det är för COP i era ihopfrysta borrhål. Sen är det ju så att årsmedeltemperaturen är +7 grader i Kalmar. Något lägre där TS bor. Det är få dagar det är -20 och det är viktigt att beräkna att det finns tillräcklig effekt för att klara det. Men det är INTE rimligt lägga hundratusentals kronor på en anläggning som har sämre COP under större delen av säsongen när man behöver uppvärmning. Det är falsk matematik.
 
  • Gilla
goran123
  • Laddar…
D
Men TS har ju redan bv.
 
  • Gilla
goran123
  • Laddar…
D datja skrev:
Men TS har ju redan bv.
Ja, och LLVP är ett bra komplement istället för att köpa en ny större eftersom den befintliga inte räcker till i det stora huset. När det är som kallast eldar rimligtvis TS några brasor dessutom. Möjligheten att blockera elpatronen bör undersökas.

Jag har FLVP+ LLVP och har blockerat elpatronen vid utetemp över -12 grader.
 
  • Gilla
goran123
  • Laddar…
S Skyflakes skrev:
Ja, och LLVP är ett bra komplement istället för att köpa en ny större eftersom den befintliga inte räcker till i det stora huset. När det är som kallast eldar rimligtvis TS några brasor dessutom. Möjligheten att blockera elpatronen bör undersökas.

Jag har FLVP+ LLVP och har blockerat elpatronen vid utetemp över -12 grader.
det är sant att jag eldar brasor när det blir kallt, men vad händer Om jag stryper elpatronen vid säg -12, komfortmässigt och elförbrukningsmässigt.

jag tror att för att LLVP skulle fungera skulle jag behöva flera eftersom det är många rum och inte en speciellt öppen planlösning.

kanske kan man bara ha säg 2 st LL uppe på övervåningen där det inte finns några braskaminer…
 
K karlmb skrev:
Borra ett 170m hål till. Det ska inte kosta mer än 2-300kr/m. Leta upp en seriös bergborrare.
Sedan kanske du kan köra vidare med den bvp du har tills den rasar. Om det nu är ny kompressor för 10 år sen. Med bra brinetemp kommer den att må mkt bättre och börja leverera det du behöver.
Också intressant. Kompressorn byttes för 10 år sen så det är klart man vill köra slut det man har innan man byter ut i bästa fall. Hur mycket mer får man ut av pannan om man borrar ett lika stort hål till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.