Jag måste, p.g.a. röta, kapa av en bit av takstolens överarm och skarva dit en ny. Virkets dimension är 65x180, behöver jag 160mm spikplåtar eller klarar jag mig med 120mm? Det gäller ungefär en meter.

Funkar med plywood

V Vante skrev:
Funkar med plywood
Jag vet men jag har ingen plywood.

Svårt att ge bra svar utan att veta var på takstolens högben skadan sitter. Det är svårt att få en momentstyv skarv med 160 mm skarvbleck.

J justusandersson skrev:
Svårt att ge bra svar utan att veta var på takstolens högben skadan sitter. Det är svårt att få en momentstyv skarv med 160 mm skarvbleck.
Den sitter ett par meter upp på högbenet. Dock så har den en tjock vägg som stöd. En knapp meter av den väggen kommer också behöva bytas ut.
Trävägg med synlig skada och fukt, förstärkt med diagonalt placerad träslå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om högbenet kommer att vara infäst i den renoverade väggen, spelar det inte så stor roll hur du gör. 120 mm skarvbleck är ju ändå onödigt korta. Det blir inte många skruvar på varje sida.

J justusandersson skrev:
Om högbenet kommer att vara infäst i den renoverade väggen, spelar det inte så stor roll hur du gör. 120 mm skarvbleck är ju ändå onödigt korta. Det blir inte många skruvar på varje sida.
120x300mm är de.

Låter rimligare. Du kan ändå inte utnyttja de yttre skruvhålen i ett bredare bleck.

• Gilla
Lindgrenski
  • Laddar…
Så här blev det. Överdelen får vänta då det är yttervägg och inte läge att göra nåt åt nu.

Renoveringsprojekt med synligt stödbjälke och nya träpaneler på vägg, byggavfall på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kulle
Istället för plåtar hade du ju kunnat skruv limma en regel i samma dimension utanpå alltihop

kulle kulle skrev:
Istället för plåtar hade du ju kunnat skruv limma en regel i samma dimension utanpå alltihop
Det hade varit mer i vägen då väggen ska isoleras.

kulle
Ok ja jag har ju inte all info om vad du har för planer

kulle kulle skrev:
Ok ja jag har ju inte all info om vad du har för planer
Det är klart. :)
Enda anledningen att jag ens upptäckte skadan är för att jag rev en tunn innervägg inför inredningen att utrymmet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.