Hej! Jag köpte en ny ugn på BF från Elgiganten. Trodde inte ugnar hade olika stickkontakter, men hade fel. Den nya ugnen levererades med vanlig stickkontakt, medans den gamla ser ut som på bilderna. Går det att lösa utan större ingrepp eller är det rekomenderat att bara köpa in en med korrekt anslutning?
PS. Vad kallas den typen av uttag jag för tillfället har? Ifall jag nu köper ny och vill dubbelkolla anslutning
tack snälla för svar!
PS. Vad kallas den typen av uttag jag för tillfället har? Ifall jag nu köper ny och vill dubbelkolla anslutning
tack snälla för svar!
Den installationen platsar i en annan tråd: "Värsta elkopplingen"...E Emil Wahlin skrev:Hej! Jag köpte en ny ugn på BF från Elgiganten. Trodde inte ugnar hade olika stickkontakter, men hade fel. Den nya ugnen levererades med vanlig stickkontakt, medans den gamla ser ut som på bilderna. Går det att lösa utan större ingrepp eller är det rekomenderat att bara köpa in en med korrekt anslutning?
tack snälla för svar!
Läs här om kontakten ifråga:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Perilex
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 416 inlägg
Ja, ta perilexstickproppen från gamla ugnen och montera den på sladden till nya ugnen.E Emil Wahlin skrev:
Se till att välja en lämplig fas. Om det har fungerar bra tidigare utan att mätarsäkringen löst så välj samma fas som gamla ugnen använde. Om den gamla ugnen var trefasig så kan det bli lite knepigare. Då bör du kolla vilka två faser som hällen använder och välja den tredje till ugnen.