Hej! Jag köpte en ny ugn på BF från Elgiganten. Trodde inte ugnar hade olika stickkontakter, men hade fel. Den nya ugnen levererades med vanlig stickkontakt, medans den gamla ser ut som på bilderna. Går det att lösa utan större ingrepp eller är det rekomenderat att bara köpa in en med korrekt anslutning?
PS. Vad kallas den typen av uttag jag för tillfället har? Ifall jag nu köper ny och vill dubbelkolla anslutning

tack snälla för svar!

• En hand håller en gammal typ av stickkontakt med tre stift framför en ugn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en gammal typ av stickkontakt för ugn framför en byggplats.
    Skapa konto
  • Gammalt vägguttag med tre jordade hål uppdelat från ett standard enfas eluttag.
    Skapa konto
#el
Perilex heter den. Behövs inte för ugn normalt då den klarar sig på enfas.
Vad har du för kontakt på hällen?

Det var en minst sagt "intressant" installation av uttaget må jag säga. Skulle inte koppla in något där innan det kontrollerats/monterats ordentligt.

E Emil Wahlin skrev:
Hej! Jag köpte en ny ugn på BF från Elgiganten. Trodde inte ugnar hade olika stickkontakter, men hade fel. Den nya ugnen levererades med vanlig stickkontakt, medans den gamla ser ut som på bilderna. Går det att lösa utan större ingrepp eller är det rekomenderat att bara köpa in en med korrekt anslutning?
PS. Vad kallas den typen av uttag jag för tillfället har? Ifall jag nu köper ny och vill dubbelkolla anslutning

tack snälla för svar!
Den installationen platsar i en annan tråd: "Värsta elkopplingen"...
Läs här om kontakten ifråga:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Perilex

D doubleH skrev:
[länk]
Vadå? Installatören har ju handlat på Brobergs Byggmarknad! :rofl:

E Emil Wahlin skrev:
Går det att lösa utan större ingrepp
Ja, ta perilexstickproppen från gamla ugnen och montera den på sladden till nya ugnen.

Se till att välja en lämplig fas. Om det har fungerar bra tidigare utan att mätarsäkringen löst så välj samma fas som gamla ugnen använde. Om den gamla ugnen var trefasig så kan det bli lite knepigare. Då bör du kolla vilka två faser som hällen använder och välja den tredje till ugnen.

K Kane skrev:
Perilex heter den. Behövs inte för ugn normalt då den klarar sig på enfas.
Vad har du för kontakt på hällen?
har faktiskt inte en häll. Utan har ugnen under en bänkskiva på ena delen av köket, och spisen på en annan och den går på Gas.

E Emil Wahlin skrev:
har faktiskt inte en häll. Utan har ugnen under en bänkskiva på ena delen av köket, och spisen på en annan och den går på Gas.
OK, då blir det enklare.
Läs vad @Bo.Siltberg skriver ovan.

Mikael_L
D doubleH skrev:
[länk]
Nej, varför då?
Det är väl bara att sätta perlilexstickproppen på nya ugnen och köra. Inget fel i detta.

E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, varför då?
Det är väl bara att sätta perlilexstickproppen på nya ugnen och köra. Inget fel i detta.
doubleH syftar nog på det infällda uttaget som monterats utanpåliggande med hjälp av en kopplingsdosa

• Gilla
doubleH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.