19 515 läst · 19 svar
20k läst
19 svar
Golvvärmeslang PEM vs PEX ?
Sida 1 av 2
Ska gjuta in golvvärmeslang i ett garage som inte kommer att hållas konstant uppvärmt, så därför måste vattensystemet fyllas med glykolblandat vatten.
Nu fick jag tipset om att man kan använda PEM-slang istället för PEX i glykolfyllda system. Vitsen med detta är att PEM kostar bara hälften av PEX.
PEX är ju gastät, dvs den släpper inte in något syre i vattnet som bidrar till korrosion (rost) i systemet.
PEM är inte gastät men däremot innehåller glykolen korrosionsskydd så det rostar inte ändå.
Är det rätt tänkt ?
Nu fick jag tipset om att man kan använda PEM-slang istället för PEX i glykolfyllda system. Vitsen med detta är att PEM kostar bara hälften av PEX.
PEX är ju gastät, dvs den släpper inte in något syre i vattnet som bidrar till korrosion (rost) i systemet.
PEM är inte gastät men däremot innehåller glykolen korrosionsskydd så det rostar inte ändå.
Är det rätt tänkt ?
Hur många ören skulle du tjäna på det då - för ett garage? Själva PEX-slangen är ju inte direkt dyr.
Priser från Rinkaby Rörsynpunkter skrev:
PEM = 4,94kr/m
PEX = 18,33kr/m
Skulle alltså tjäna drygt 20 000 öre på att välja den billigare slangen.
Dom pengarna kan jag säkert hitta något annat att köpa för som t.ex. en fjärrstyrd portautomatik
Törefors golvvärme säljer 20mm golvvärme rör för ca 16,50:- / m. Har köpt all min golvvärme från dem. Törefors Golvvärme AB Vattenburen och elektrisk golvärme Golvvärmeplåt Kompletta golvvärmesystem - Hem.
Frågan är ju om PEM slangen verkligen klara av att böjas så skarpt som du behöver. Aldrig provat böja en PEM med så smal diameter. Sen hur åldersstabil är PEM slangen när du kör ca 25 grader varmare vatten än vad som brukar köras i PEM? Sen är det ju som du säger att den ej är gastät, vattnet riskerar att bli syresatt och då får du problem vid ditt uppvärmningsställe när du sedan skall "koka" bort luften....
Frågan är ju om PEM slangen verkligen klara av att böjas så skarpt som du behöver. Aldrig provat böja en PEM med så smal diameter. Sen hur åldersstabil är PEM slangen när du kör ca 25 grader varmare vatten än vad som brukar köras i PEM? Sen är det ju som du säger att den ej är gastät, vattnet riskerar att bli syresatt och då får du problem vid ditt uppvärmningsställe när du sedan skall "koka" bort luften....
Böjningen borde inte vara något problem då det är ett garage det är fråga om. Behöver alltså inte lägga lika tätt som i ett bostadshus. Siktar på c/c 45-50 cm och det är knappast någon katastrof om det blir lite glesare någonstans.
Ålderbeständigheten är ju också en synpunkt. Tanken är ju att det inte ska vara konstant uppvärmt utan bara värmas när det används (kan ju hända att jag ändrar mig på den punkten i framtiden). Om jag fattat saken rätt så är det kombinationen värme+tid som tär på den beräknade livslängden ?? Eftersom systemet inte kommer att kontinuerligt värmas så inbillar jag mig att livslängden inte blir något problem ??
Luften i systemet kan som sagt bli ett problem.
Det kanske blir så att man måste lufta systemet med jämna mellanrum
Ålderbeständigheten är ju också en synpunkt. Tanken är ju att det inte ska vara konstant uppvärmt utan bara värmas när det används (kan ju hända att jag ändrar mig på den punkten i framtiden). Om jag fattat saken rätt så är det kombinationen värme+tid som tär på den beräknade livslängden ?? Eftersom systemet inte kommer att kontinuerligt värmas så inbillar jag mig att livslängden inte blir något problem ??
Luften i systemet kan som sagt bli ett problem.
Det kanske blir så att man måste lufta systemet med jämna mellanrum
Min bestämda åsikt är att det verkar synnerligen dumsnålt att chansa på PEM. Köp PEX på Silvan tex. Sen verkar cc 45-50 cm vara något du också ska fundera på en gång till.
I garage brukar man lägga slang med c-c på 45 cm
kommer inte att fungera tillfredställande. PEM är inte godkänd för medier över 20grader. Dessutom är den inte diffusionstät vilket kommer att leda till syresatt vatten, vilket i sin ur leder till problem med luftfickor pumpar som ska luftas stup i ett osv
ok, jag ger mig - har beställt golvvärmeslang.
Kom precis på att jag glömde beställa något att fästa den med
Måste slangen najas fast på armeringen eller funkar det med buntband också ?
Ska jag lägga slangen över eller under armeringen ?
Kom precis på att jag glömde beställa något att fästa den med
Måste slangen najas fast på armeringen eller funkar det med buntband också ?
Ska jag lägga slangen över eller under armeringen ?
som elektriker så gillar jag buntband, men det är väl en smaksak. går snabbt med buntband men sen får man oftast klippa av dom så dom inte står upp. jag har för mej att man ska ha minst (med reservation) 30 mm golv ovanför slangen dvs betong +klinker, tror det står på wirsbos sida.
Jag har sett buntband användas. Om det är fel kan jag dock inte uttala mig om.SaabAero skrev:
Båda sätten tillämpas.
De som lägger den under framhåller att värmen blir jämnare och risken att borra/spika/skruva i slangen minskar.
De som lägger den över framhåller att rumstemperaturregleringen (kanske det längsta ord jag någonsin skrivit ) blir snabbare.
Jag tror att skillnaderna är överdrivna! Förutom risken att punktera slangen då, men det kan man ta hand om på annat vis.
Fördelen med att lägga den under är också att inte man behöver lika tjock betongkaka. Väljer man tex 80 mm betong och 40 mm distanser för armeringen och lägger slangen över armeringenblir det bara 10 mm (nominellt) över slangen...
det är lättare att lägga den på armeringen, för då har man något att fästa den i. så gjorde jag när jag byggde garaget. när jag göt golvet i relaxen så la jag slangen före armeringen. jag hade isolerat med vitfrigoliten och slanghållarna ville inte sitta så bra i frigoliten. jag blev tvungen att ställa hinkar med sand på varannan böj eftersom slangen annars stack upp mot himlen
efter jag fått ut all slang så spolade jag varmvatten genom den och lät vattnet vara kvar ett tag. sen spolade jag med kallvatten. tanken med det var att få slangen att forma sej efter isoleringen,dvs platt. och det funkade
efter jag fått ut all slang så spolade jag varmvatten genom den och lät vattnet vara kvar ett tag. sen spolade jag med kallvatten. tanken med det var att få slangen att forma sej efter isoleringen,dvs platt. och det funkade