196 608 läst · 426 svar
197k läst
426 svar
Installerade bergvärme - elförbrukning oförändrad - Hjälp med detektivarbetet?
Det där är ett bra första steg.M mendlock skrev:
Sen kan man kolla så "mätarställningen" stämmer på ett ungefär med den på elräkningen.
Ett bra andra steg. Om mätaren ifråga slocknar samtidigt med huset/lägenheten och i kombination med det ovan skrivna stämmer, så finns det knappt någon tveksamhet.plåtrickard skrev:
Det som står i "steg ett" är lite svårt att vara garanterad säker på. Vill man bli 100% säker så kan man, ifall man kan se förbrukningen timme för timme med någon app eller liknande, stänga av all el i en timme eller två och sen kolla att detta syns på "ens egen mätare". Men det är inte troligt att två mätare har så lika mätarställning samtidigt som de på något underligt vis har blivit sammanblandade, att man inte upptäcker det på det viset jag skrev.
Är det kallare ute behövs högre framledningstemp vilket sänker COP, så olika år kan ha olika SCOP beroende på utomhustemperaturen.EddieHansson skrev:
God dag.
Värmepumpen har betett sig mycket bättre. Jag anser att problemet är löst!
Jag är så tacksam för alla som hjälpt mig på vägen, det har varit helt ovärderligt! Om ni bor i närheten är ni alla välkomna över på kaffe och kanelbulle!
Energibehover i huset har gått ner, och värmepumpen blir inte tokig så fort någon duschar.
Jag tror fortfarande det finns intrimningsmöjligheter och tror även att mitt värmesystem i övrigt är underdimensionerat (för vilket jag öppnat en tråd här: https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-radiatorer-vid-installation-av-bergvaerme.437721/).
Dock är jag väldigt nöjd, so far.
IVT Anywhere Gateway funkar fortfarande inte som den ska, och det ska jag ta med firman som installerad. De får lösa det.
Återigen, stor tack till all ovärderlig hjälp, ni vet vilka ni är!
Värmepumpen har betett sig mycket bättre. Jag anser att problemet är löst!
Jag är så tacksam för alla som hjälpt mig på vägen, det har varit helt ovärderligt! Om ni bor i närheten är ni alla välkomna över på kaffe och kanelbulle!
Energibehover i huset har gått ner, och värmepumpen blir inte tokig så fort någon duschar.
Jag tror fortfarande det finns intrimningsmöjligheter och tror även att mitt värmesystem i övrigt är underdimensionerat (för vilket jag öppnat en tråd här: https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-radiatorer-vid-installation-av-bergvaerme.437721/).
Dock är jag väldigt nöjd, so far.
IVT Anywhere Gateway funkar fortfarande inte som den ska, och det ska jag ta med firman som installerad. De får lösa det.
Återigen, stor tack till all ovärderlig hjälp, ni vet vilka ni är!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nja... har en gammal ElektroHelios diskmaskin ... har mätt upp den flera gånger och den drar 2.5kWh / omgång.E Emil_L skrev:
Nyare maskiner drar 1kWh / disk eller mindre men alla har inte det.
Så att hävda att alla dra kring 1 rakt av ... nja.
Grejen är att du eldar mer för kråkorna genom att lägga framledningstemperaturen lite över vad som egentligen krävs och sedan strypa ner det via termostater, om du kör värmepump. (Är det någon annan värmekälla så spelar några grader högre framledning ingen roll däremot.)J jack23 skrev:Nej, det lär inte vara risk för självsvängning, finns en viss tröghet i systemet, framförallt om acktank används.
Men visst om man vill ha en billigare anläggning och alltid värma rum där inte fullt värmebehov föreligger så kan man skippa rumstermostater, blir lite att elda för kråkorna under vissa förhållanden.
Så de extra kW som värmer kråkor i oanvända rum etc är inte värt det. Undantaget som sagt rum där det eldas i kamin eller solen värmer mkt mer än i övriga rum.
Fast lek med tanken att du först kört med öppna radiatorer och justerat in pannans kurva till "rätt" framledningstemperatur. Sen installerar du termostater som stryper ner de rum som av olika anledningar blir för varma. Kommer pannan att producera mer eller mindre energi?K karlmb skrev:
Vad jag försöker säga är att det inte är nödvändigt att köra med en högre framledningstemperatur bara för att man använder termostater.
Det är precis så jag menar man ska göra. Men Jack23 menar att man då inte använder termosterna i de kallaste rummen. Och så är det ju, så de behöver man inte investera i.C cpalm skrev:Fast lek med tanken att du först kört med öppna radiatorer och justerat in pannans kurva till "rätt" framledningstemperatur. Sen installerar du termostater som stryper ner de rum som av olika anledningar blir för varma. Kommer pannan att producera mer eller mindre energi?
Vad jag försöker säga är att det inte är nödvändigt att köra med en högre framledningstemperatur bara för att man använder termostater.
Bara fullt öppna ventiler. (Men nedjusterade så det blir lagom temp i alla rum med samma framledningstemp.
Nej, om förhållande är sådana att ett rum alltid får perfekt temperatur med ett statiskt flöde så tillför så klart inte en termostat någonting. I praktiken gör den väl i och för sig alltid någon nytta, om än inte alltid särskilt märkbart.K karlmb skrev:
Redigerat:
inte relevant till frågeställningen men sånt här gör mig irriterad, Den proffessionella installatören har alltså presssat alla anslutningar mot värmepumpen, antagligen enbart för att han är lat och vill att det ska gå fort och skiter fullständigt i näste man som kommer i framtiden.M mendlock skrev:
Och gör han så med installationen så skiter han nog i att konfigurera och provköra pumpen ordentligt också.
Går mycket bra med klämringskopplingar, då ska det appliseras massor av Unipac eller liknande i kopplingen , det ska pysa över så hela kopplingen är full och då blir det ingen kondens/is som normalt spräcker klämringen vid minusgrader som VP ger ut.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
ja det är inte många nya BV-installationer man ser här med annat.C cpalm skrev:
men hur lång livslängd har o-ringen i klämkopplingar egentligen vid så låga temperaturer?
Ska enligt exsperter klara sig alltid , det är neupremgummi i den som ska klara kyla/värme, men i mitt tycke inte bra när dom klämmer ihop allt, finns inga möjligheter att ta isär någon stans utan såga av rören och dit med nya. Tror säkert att sista kopplingen mot VP är klämring, är det inte det , så är det kört med byte av något utan att såga och skitmontage. Lätt som att klämma, kostnad mellan löd och klämring , men det skiter dom i , fort ska det gå.