Mikael_L
M mendlock skrev:
Kolla anläggningens ID på mätaren, om det finns en klisterlappar eller så. Jämför med anläggnings ID på din faktura från nätägaren.
Det där är ett bra första steg.
Sen kan man kolla så "mätarställningen" stämmer på ett ungefär med den på elräkningen.
plåtrickard plåtrickard skrev:
Skruva ur propparna och kolla var det blir svart... :cool:
Ett bra andra steg. Om mätaren ifråga slocknar samtidigt med huset/lägenheten och i kombination med det ovan skrivna stämmer, så finns det knappt någon tveksamhet.

Det som står i "steg ett" är lite svårt att vara garanterad säker på. Vill man bli 100% säker så kan man, ifall man kan se förbrukningen timme för timme med någon app eller liknande, stänga av all el i en timme eller två och sen kolla att detta syns på "ens egen mätare". Men det är inte troligt att två mätare har så lika mätarställning samtidigt som de på något underligt vis har blivit sammanblandade, att man inte upptäcker det på det viset jag skrev.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Jag tror man menar olika temperaturer. För LLVP och LVVP så är ju utomhustemperaturen styrande, men för BVP så är det borrhålets temperatur. Borrhålets temperatur är ju mycket mer stabilt/konstant och påverkas inte av utomhustemperaturen.
Är det kallare ute behövs högre framledningstemp vilket sänker COP, så olika år kan ha olika SCOP beroende på utomhustemperaturen.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
God dag.
Värmepumpen har betett sig mycket bättre. Jag anser att problemet är löst!
Jag är så tacksam för alla som hjälpt mig på vägen, det har varit helt ovärderligt! Om ni bor i närheten är ni alla välkomna över på kaffe och kanelbulle!

Energibehover i huset har gått ner, och värmepumpen blir inte tokig så fort någon duschar.
Jag tror fortfarande det finns intrimningsmöjligheter och tror även att mitt värmesystem i övrigt är underdimensionerat (för vilket jag öppnat en tråd här: https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-radiatorer-vid-installation-av-bergvaerme.437721/).

Dock är jag väldigt nöjd, so far.

IVT Anywhere Gateway funkar fortfarande inte som den ska, och det ska jag ta med firman som installerad. De får lösa det.

Återigen, stor tack till all ovärderlig hjälp, ni vet vilka ni är! :)

Graf som visar energiförbrukning i kWh och utomhustemperatur över en månad för en värmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Svennebananen och 12 till
  • Laddar…
E Emil_L skrev:
Diskmaskinen bör dra runt 1kWh om ni inte kört den 7 gånger :)
Nja... har en gammal ElektroHelios diskmaskin ... har mätt upp den flera gånger och den drar 2.5kWh / omgång.
Nyare maskiner drar 1kWh / disk eller mindre men alla har inte det.
Så att hävda att alla dra kring 1 rakt av ... nja. ;)
 
J jack23 skrev:
Nej, det lär inte vara risk för självsvängning, finns en viss tröghet i systemet, framförallt om acktank används.
Men visst om man vill ha en billigare anläggning och alltid värma rum där inte fullt värmebehov föreligger så kan man skippa rumstermostater, blir lite att elda för kråkorna under vissa förhållanden.
Grejen är att du eldar mer för kråkorna genom att lägga framledningstemperaturen lite över vad som egentligen krävs och sedan strypa ner det via termostater, om du kör värmepump. (Är det någon annan värmekälla så spelar några grader högre framledning ingen roll däremot.)
Så de extra kW som värmer kråkor i oanvända rum etc är inte värt det. Undantaget som sagt rum där det eldas i kamin eller solen värmer mkt mer än i övriga rum.
 
C
K karlmb skrev:
Grejen är att du eldar mer för kråkorna genom att lägga framledningstemperaturen lite över vad som egentligen krävs och sedan strypa ner det via termostater, om du kör värmepump.
Fast lek med tanken att du först kört med öppna radiatorer och justerat in pannans kurva till "rätt" framledningstemperatur. Sen installerar du termostater som stryper ner de rum som av olika anledningar blir för varma. Kommer pannan att producera mer eller mindre energi?

Vad jag försöker säga är att det inte är nödvändigt att köra med en högre framledningstemperatur bara för att man använder termostater.
 
  • Gilla
Chr3 och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fast lek med tanken att du först kört med öppna radiatorer och justerat in pannans kurva till "rätt" framledningstemperatur. Sen installerar du termostater som stryper ner de rum som av olika anledningar blir för varma. Kommer pannan att producera mer eller mindre energi?

Vad jag försöker säga är att det inte är nödvändigt att köra med en högre framledningstemperatur bara för att man använder termostater.
Det är precis så jag menar man ska göra. Men Jack23 menar att man då inte använder termosterna i de kallaste rummen. Och så är det ju, så de behöver man inte investera i.
Bara fullt öppna ventiler. (Men nedjusterade så det blir lagom temp i alla rum med samma framledningstemp.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
K karlmb skrev:
Och så är det ju, så de behöver man inte investera i.
Nej, om förhållande är sådana att ett rum alltid får perfekt temperatur med ett statiskt flöde så tillför så klart inte en termostat någonting. I praktiken gör den väl i och för sig alltid någon nytta, om än inte alltid särskilt märkbart.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är precis så jag menar man ska göra. Men Jack23 menar att man då inte använder termosterna i de kallaste rummen.
Helt riktigt.

Termostater ska bara finnas i de rum där man riskerar en övertemp pga sol, mycket folk, kök, kamin eller dyl.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Låter som problem med växelventilen - att pumpen tror att den gör varmvatten, men värmen hamnar i radiatorkretsen.
Yes, hade så på en ny Nibe nyligen med, tudligen "ganska vanligt"
 
  • Gilla
Nette och 2 till
  • Laddar…
M mendlock skrev:
Vad är det här för blinkande pryl ovanpå värmepumpen?:)
inte relevant till frågeställningen men sånt här gör mig irriterad, Den proffessionella installatören har alltså presssat alla anslutningar mot värmepumpen, antagligen enbart för att han är lat och vill att det ska gå fort och skiter fullständigt i näste man som kommer i framtiden.

Och gör han så med installationen så skiter han nog i att konfigurera och provköra pumpen ordentligt också.
 
  • Ledsen
kwasibengt
  • Laddar…
C
P Per_Eriksson skrev:
Den proffessionella installatören har alltså presssat alla anslutningar mot värmepumpen
Ser likadant ut hos mig (tyvärr) och jag skulle vilja påstå att det är "standard".
Många klämringskopplingar är inte godkända för kylinstallationer.
 
  • Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
Går mycket bra med klämringskopplingar, då ska det appliseras massor av Unipac eller liknande i kopplingen , det ska pysa över så hela kopplingen är full och då blir det ingen kondens/is som normalt spräcker klämringen vid minusgrader som VP ger ut.
 
  • Gilla
  • Älska
kwasibengt och 1 till
  • Laddar…
M
C cpalm skrev:
Ser likadant ut hos mig (tyvärr) och jag skulle vilja påstå att det är "standard".
Många klämringskopplingar är inte godkända för kylinstallationer.
ja det är inte många nya BV-installationer man ser här med annat.

men hur lång livslängd har o-ringen i klämkopplingar egentligen vid så låga temperaturer?
 
  • Gilla
kwasibengt och 1 till
  • Laddar…
Ska enligt exsperter klara sig alltid , det är neupremgummi i den som ska klara kyla/värme, men i mitt tycke inte bra när dom klämmer ihop allt, finns inga möjligheter att ta isär någon stans utan såga av rören och dit med nya. Tror säkert att sista kopplingen mot VP är klämring, är det inte det , så är det kört med byte av något utan att såga och skitmontage. Lätt som att klämma, kostnad mellan löd och klämring , men det skiter dom i , fort ska det gå.
 
  • Gilla
kwasibengt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.