Kompressortemperaturen är inte det lika med arbetstemperatur?
När den startar är den eätt låg för att sen gå upp ju längre den jobbar.

Den tempen har väl inget med själva värmetillverkningen att göra? Inte på våra gamla maskiner, på nya så använder man väl kompressorn till vv tillverkning?

Jag kan ha helt fel, men så har jag trott att det är iaf

C
nino nino skrev:
Den tempen har väl inget med själva värmetillverkningen att göra?
T6 är hetgastemperaturen (av någon anledning kallas den något kryptiskt för "T6 Kompressor" i informationsmenyn). Dvs. temperaturen på köldmediet som går in i värmeväxlaren på varma sidan.

C cpalm skrev:
T6 är hetgastemperaturen (av någon anledning kallas den något kryptiskt för "T6 Kompressor" i informationsmenyn). Dvs. temperaturen på köldmediet som går in i värmeväxlaren på varma sidan.
Jaha jag var helt säker på att det var arbetstemp på kompressorn, vilket det iof väl blir.

Ska kolla vad jag har för styrkort imorgon och förhoppningsvis beställa easyserv har tröttnat på att det blir uthus när pannan har stannat, kan jag koppla på den så får jag åtminstone larm i mobilen och kan åtgärda snabbare

N nicky6 skrev:
Jag måste ändå ha en ny pump. Om inte jag ska låta dom byta till expansionsventilerna för att få ner kompressortemperaturen, som de här trodde
Förstår inte riktigt mål och syfte varför du ”måste” byta?

Den där förklaringen om expansionsventilen skulle jag kolla en gång. Ser till att dokumentera värdena före och efter ett eventuellt byte.

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Förstår inte riktigt mål och syfte varför du ”måste” byta?
Dels pga åldern (21år och 94500 drifttimmar), dels pga byta expansionsventiler (10kkr, men hur länge orkar pannan till), dels pga högre SCOP (+1 cirka) på ny pump, dels pga att denna verkar gå väldigt mycket på elpatron (⅔ av drifttiden) så skulle jag vilja ha en mer effektiv/mer effekt om möjligt, när jag ändå byter.

Du tycker inte det?

Prova att stänga av eller tidsstyra tillskottet då?

Ska du byta pump så kan jag vara intresserad av delar eller hela pumpen.

C
N nicky6 skrev:
Du tycker inte det?
Jag skulle inte byta expansionsventil om det inte fanns någon bättre indikation på att det skulle lösa något problem. Don't fix it if it ain't broken.

Däremot är jag fortfarande förvånad över att E11:an klarar vintern ens med fullt tillskott. 11 + 9 kW / 570 m² = 35 W/m², vilket låter alldeles för bra för att vara sant. Finns det verkligen inte några ytterligare värmekällor i huset? Eller misstolkar jag det när du skriver sekelskifteshus?

I och med det skulle jag i lugn och ro ta in offerter på en ny och bättre dimensionerad pump. Eftersom befintligt borrhål knappast kan leverera den effekt som behövs blir det ändå ett större projekt.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…

Bästa svaret

N nicky6 skrev:
Dels pga åldern (21år och 94500 drifttimmar), dels pga byta expansionsventiler (10kkr, men hur länge orkar pannan till), dels pga högre SCOP (+1 cirka) på ny pump, dels pga att denna verkar gå väldigt mycket på elpatron (⅔ av drifttiden) så skulle jag vilja ha en mer effektiv/mer effekt om möjligt, när jag ändå byter.

Du tycker inte det?
Byte i proaktivt syfte kan jag till en viss del köpa (om det gäller en kommersiell fastighet med lägenheter) men den gör ju forfarande sitt jobb. Möjligtvis kan kompressorn fallera och då kostar eltillskott ca 2 tkr/v innan du får en ny maskin på plats. Om du skippar expansionsventilen kan du spara pengarna till en "reservfond" för eldrift i ca 5v.

Enbart en ny maskin kommer tyvärr inte göra något större skillnad när det gäller drifttid med elpatron pga husets faktiska värmebehov och borrhålets kapacitet.

Känns lite dumt att lägga 150 tkr på inköp och installation av en ny maskinen som inte ger någon större skillnad i driftkostnad. Om du lägger till 50-60 tkr för ett nytt hål får du bort eltillskottet helt. Ju längre norröver desto snabbare får du igen den investeringen.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra svar! Alla dina svar har varit väldigt givande.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
D
V växelventil skrev:
Tror den vänder efter ca 65000 timmar.
Ja. Om jag inte missminner mig, efter exakt 2^16 = 65536 timmar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.