5 098 läst · 40 svar
5k läst
40 svar
IVT Greenline E11, 44° diff GT6 GT8
Kompressortemperaturen är inte det lika med arbetstemperatur?
När den startar är den eätt låg för att sen gå upp ju längre den jobbar.
Den tempen har väl inget med själva värmetillverkningen att göra? Inte på våra gamla maskiner, på nya så använder man väl kompressorn till vv tillverkning?
Jag kan ha helt fel, men så har jag trott att det är iaf
När den startar är den eätt låg för att sen gå upp ju längre den jobbar.
Den tempen har väl inget med själva värmetillverkningen att göra? Inte på våra gamla maskiner, på nya så använder man väl kompressorn till vv tillverkning?
Jag kan ha helt fel, men så har jag trott att det är iaf
Jaha jag var helt säker på att det var arbetstemp på kompressorn, vilket det iof väl blir.C cpalm skrev:
Ska kolla vad jag har för styrkort imorgon och förhoppningsvis beställa easyserv har tröttnat på att det blir uthus när pannan har stannat, kan jag koppla på den så får jag åtminstone larm i mobilen och kan åtgärda snabbare
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Förstår inte riktigt mål och syfte varför du ”måste” byta?N nicky6 skrev:
Den där förklaringen om expansionsventilen skulle jag kolla en gång. Ser till att dokumentera värdena före och efter ett eventuellt byte.
Dels pga åldern (21år och 94500 drifttimmar), dels pga byta expansionsventiler (10kkr, men hur länge orkar pannan till), dels pga högre SCOP (+1 cirka) på ny pump, dels pga att denna verkar gå väldigt mycket på elpatron (⅔ av drifttiden) så skulle jag vilja ha en mer effektiv/mer effekt om möjligt, när jag ändå byter.Boilerplate4U skrev:
Du tycker inte det?
Jag skulle inte byta expansionsventil om det inte fanns någon bättre indikation på att det skulle lösa något problem. Don't fix it if it ain't broken.N nicky6 skrev:
Däremot är jag fortfarande förvånad över att E11:an klarar vintern ens med fullt tillskott. 11 + 9 kW / 570 m² = 35 W/m², vilket låter alldeles för bra för att vara sant. Finns det verkligen inte några ytterligare värmekällor i huset? Eller misstolkar jag det när du skriver sekelskifteshus?
I och med det skulle jag i lugn och ro ta in offerter på en ny och bättre dimensionerad pump. Eftersom befintligt borrhål knappast kan leverera den effekt som behövs blir det ändå ett större projekt.
Bästa svaret
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Byte i proaktivt syfte kan jag till en viss del köpa (om det gäller en kommersiell fastighet med lägenheter) men den gör ju forfarande sitt jobb. Möjligtvis kan kompressorn fallera och då kostar eltillskott ca 2 tkr/v innan du får en ny maskin på plats. Om du skippar expansionsventilen kan du spara pengarna till en "reservfond" för eldrift i ca 5v.N nicky6 skrev:Dels pga åldern (21år och 94500 drifttimmar), dels pga byta expansionsventiler (10kkr, men hur länge orkar pannan till), dels pga högre SCOP (+1 cirka) på ny pump, dels pga att denna verkar gå väldigt mycket på elpatron (⅔ av drifttiden) så skulle jag vilja ha en mer effektiv/mer effekt om möjligt, när jag ändå byter.
Du tycker inte det?
Enbart en ny maskin kommer tyvärr inte göra något större skillnad när det gäller drifttid med elpatron pga husets faktiska värmebehov och borrhålets kapacitet.
Känns lite dumt att lägga 150 tkr på inköp och installation av en ny maskinen som inte ger någon större skillnad i driftkostnad. Om du lägger till 50-60 tkr för ett nytt hål får du bort eltillskottet helt. Ju längre norröver desto snabbare får du igen den investeringen.
Liknande trådar
-
Larmar "Pressostat hög", hur åtgärda? IVT Greenline Compact 5
Värmepumpar -
Rostfri elpatron eller i vanligt stål till IVT Greenline HE?
Värmepumpar -
Ivt greenline stänger av sig
Värmepumpar -
Hur stänga av samt tömma system på vatten? IVT Greenline HT Plus E11
Värmepumpar -
IVT Greenline HT Plus E11
Värme allmänt