pacman42 pacman42 skrev:
Ja, bilen räknar Ah i battriet.
Skulle vara inressant att veta om systemet ör adaptivt så att det justerar räckvidd vid nyladdat utifrån att räckvidd blir kortare med ålder. Vet du om det är så?
 
A AndersS skrev:
Skulle vara inressant att veta om systemet ör adaptivt så att det justerar räckvidd vid nyladdat utifrån att räckvidd blir kortare med ålder. Vet du om det är så?
Nu vet jag inte vilken bil vi pratar om men vår IONIQ stämmer rätt så bra. Den ändrar sig med tiden och vi tappar räckvidd på vintern som den sedan får tillbaka på sommaren. När jag långkör brukar jag kolla ibland och diffen mellan (vid två tidpunkter) uppskattad räckvidd kvar samt avbetad sträcka brukar hålla sig rätt liten. Kanske fem km hit och dit.
 
@
När jag tittar på de närmaste grannarnas uppfarten - så har det i år tillkommit en laddhybrid och tre elbilar (Tesla, Enyaq och ID. 4). Några nya rena fossilbilar har jag inte sett till. . .

För den flesta fungerar säkerligen en elbil alldeles utmärkt...
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Skulle vara inressant att veta om systemet ör adaptivt så att det justerar räckvidd vid nyladdat utifrån att räckvidd blir kortare med ålder. Vet du om det är så?
Ja, massor av olika faktorer räknas in. Den aktiva spänningen inkluderas också, vilket gör att ett varmt batteri kan ge längre resa ön ett kallt, även på vintern.

Många av faktorerna är dock estimerade och de uppdateras långsamt vid sällsynta tillfällen, som exempelvis när batteriet laddas ur djupt. Detta utnyttjar verkstäderna för att kalibrera om batteriernas styrning, de gör en djup urladdning och möter strömförbrukning upp till fulladdat batteri för att kunna justera några av parametrarna. Djupa urladdningar rekommenderas inte, men man gör dessa under kontrollerade former på verkstaden.

Ett elbilsbatteri bör i de flesta fall fortfarande ha 70% kapacitet eller mer när bilen når slutet på sin livslängd om batteriet är dimensionerat för minst 30 mil på en laddning.

Detta är samtidigt svagheten hos laddhybrider, de är dimensionerade för en laddning om dagen, men många laddar dem två gånger om dagen och tömmer dem också två gånger om dagen. Då räcker dessa ofta inte mer än 8000-9000 mil. Som tur är så har många laddhybrider batterigarantier som då kan utnyttjas...
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Detta är samtidigt svagheten hos laddhybrider, de är dimensionerade för en laddning om dagen, men många laddar dem två gånger om dagen och tömmer dem också två gånger om dagen. Då räcker dessa ofta inte mer än 8000-9000 mil. Som tur är så har många laddhybrider batterigarantier som då kan utnyttjas...
Är detta vanligt mer än på den Outlander du har?
Vi har en Passat GTE som gått snart 5000mil i vår ägo (8400mil totalt). Då har vi kört ca 2/3 på el.
Har tappat uppskattningsvis 2-4% av kapaciteten (48.x av 50km på GOM).
 
Mikael_L
MultiMan MultiMan skrev:
Min gamla Saab 9-5 med 75L tank klarar över 70 mil utan problem så länge man inte stadskör en massa. Har väl funnits rätt många bensinare som klarat sådant?
Jodå, men sådana har inte jag haft. :)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Är detta vanligt mer än på den Outlander du har?
Vi har en Passat GTE som gått snart 5000mil i vår ägo (8400mil totalt). Då har vi kört ca 2/3 på el.
Har tappat uppskattningsvis 2-4% av kapaciteten (48.x av 50km på GOM).
Jo, det är vanligt på laddhybrider och även rena elbilar med mindre batterier. Några märken har dock lagt in större marginaler och därmed så har de klart mindre problem. VW verkar vara ett av dessa företag.

Det finns många faktorer som inverkar...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, det är vanligt på laddhybrider och även rena elbilar med mindre batterier. Några märken har dock lagt in större marginaler och därmed så har de klart mindre problem. VW verkar vara ett av dessa företag.

Det finns många faktorer som inverkar...
Du får det nämligen att låta som att vi snart kommer ha en väldigt massa laddhybrider med batterier som är helslut, så jag undrar lite var dina siffror kommer ifrån.

Just Outlandern som du kör verkar vara en toppar listorna på degradering:
https://www.thisismoney.co.uk/money...y-batteries-electric-hybrid-cars-degrade.html
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Du får det nämligen att låta som att vi snart kommer ha en väldigt massa laddhybrider med batterier som är helslut, så jag undrar lite var dina siffror kommer ifrån.

Just Outlandern som du kör verkar vara en toppar listorna på degradering:
[länk]
Problemet blir ju mindre och mindre ju mer de degraderat eftersom det relativt sett minskar med lägre kapacitet. Så den biltillverkare som lägger in lite marginal till en början kommer inte att få några problem alls med detta, men det betyder inte att batteriets kapacitet inte minskar.

Låt säga att du lägger in 5% marginal till en början och nallar ur denna allt eftersom batteriet blir sämre, då kommer bilen att uppfattas som att den har ett väldigt bra batteri som inte degraderas.

Just Outlander av nyare årsmodell har extremt hög degradering till en början pga felaktig firmware, vilken dock fått en uppgradering. De utökade batteriets storlek, men talade inte om detta för sin firmware som snabbt försökte sänka storleken till den som mjukvaran tyckte bilen skulle ha...

Min bil har en extremt stor degradering på batteriet, men då ligger jag på närmare 90% eldrift på den också. Till en början tömde jag ur 3/4 av batteriet, numera så tömmer jag oftast 100% av batteriet 2ggr per dag. Det gillar inte BMUn...
 
Jag har svårt att tro att man i den pressade hybrid-marknaden lägger in en massa överkapacitet man inte nyttjar.
Min GTE har ett 10kWh-batteri, av det får jag nyttja 8kWh för att inte laddningen ska ligga i de skadliga extremlägena.
Spontant skulle jag tro att jag har tillgång till 80% av den kapacitet batteriet har för tillfället.
 
T
AXS AXS skrev:
[länk]
Tyvärr inte billigt.
Pratade med en handlare som säljare denna.
En kund till dom köpte en sådan och i verkligheten så går den 10 mil på en laddning.
 
  • Ledsen
AXS
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Pratade med en handlare som säljare denna.
En kund till dom köpte en sådan och i verkligheten så går den 10 mil på en laddning.
Det är ju ett skämt.
 
Lyckas du köra en elbil för 6kWh/mil+ så undrar jag hur fasiken du kör.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har svårt att tro att man i den pressade hybrid-marknaden lägger in en massa överkapacitet man inte nyttjar.
Min GTE har ett 10kWh-batteri, av det får jag nyttja 8kWh för att inte laddningen ska ligga i de skadliga extremlägena.
Spontant skulle jag tro att jag har tillgång till 80% av den kapacitet batteriet har för tillfället.
Jag har svårt att tro att du får nyttja så mycket. Mitsubishi låter dig använda 75% av de ca 95% (ingen överladdning) som deras batteri erbjuder. Bensinmotorn går igång vid 30% kvar om man har högt strömuttag under körning och som absolut senast vid 25% om man inte har högt strömuttag. Sedan presenteras alltså batteriets intervall i praktiken som 0-100% i intervallet 30%100% där 100% ändå bara är 95%.

Överkapacitet som inte utnyttjas är ju fel att kall det för. Om man undanhåller 5% så får man ju andra fördelar, exempelvis att batteriet verkar åldras mycket långsammare...
 
Mikael_L
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har svårt att tro att man i den pressade hybrid-marknaden lägger in en massa överkapacitet man inte nyttjar.
Min GTE har ett 10kWh-batteri, av det får jag nyttja 8kWh för att inte laddningen ska ligga i de skadliga extremlägena.
Spontant skulle jag tro att jag har tillgång till 80% av den kapacitet batteriet har för tillfället.
Jag ska ha ett 24kWh batteri, men får nyttja 20kWh, såvitt jag kunnat googla/läsa mig till.
Det är liksom inget som biltillverkaren verkar vilja vara speciellt öppen med ... :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.