817 919 läst · 17 905 svar
818k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Visst, men alla kanske inte vill hålla avstånd till resten av mänskligheten resten av livet? Några kanske vill träffas och hångla förr eller senare?M mickef skrev:
Då är det himla bra att det finns vaccin som kan dämpa smittspridningen, trots att folk träffas.
Absolut, men man behöver inte titta snett på dem som inte vill riskera smitta genom intimiteter.B b8q skrev:
Behöver inte vara bara intimiteter. Jag tror inte att det är många som kan hålla två meter avstånd till resten av mänskligheten under särskilt lång tid. Själv hjälpte jag t.ex. dottern med läxorna nyss, då höll vi nog bara någon halvmeter.M mickef skrev:
Givetvis använde ni väl munskydd och visir i alla fallB b8q skrev:
Utan munskydd är ni smittbara. Vi är nog några som hoppas på bättre vaccin och botemedel och under tiden håller distans och vid behov munskydd.B b8q skrev:
Nu försöker du generalisera, det försöker jag inte göra.BirgitS skrev:
Visst kan man titta över en hel befolkningsgrupper och konstatera att fördelen överväger nackdelen, men fördelen (att inte dö eller bli sjuk) beror på olika riskfaktorer, och samma gäller för nackdelen.
Jag har tidigare skrivit att jag oroar mig för de mensrelaterade biverkningar (inte för egen del dock) hos kvinnor med endometrios.
Ännu tidigare skrev jag om ett antal (5) personer med mcas, varav 3 tog vaccinet och alla 3 fick biverkningar. En av dem hamnade i koma! De andra 2 tog inte vaccinet.
Endometriosvården i Sverige är under all kritik och nästan alla har stora problem att få en diagnos. Hur ska man då lita på att biverkningar kopplade till det kommer att kännas igen.
Samma sak gäller för mcas. Många allergiläkare erkänner inte ens att det finns.
Så mitt problem är att jag inte tror att alla biverkningar tas på allvar och kopplas till vaccinet, och då blir det svårt att göra en rättvis riskbedömning.av vaccinet.
Jag tror att riskerna för de flesta biverkningarna blir tydliga, men det går långsamt.
Hur kan man se på saken utan att generalisera? Vi vet varken vilka som får biverkningar av vaccinet eller vilka som avlider i Covid19 på individnivå.harry73 skrev:Nu försöker du generalisera, det försöker jag inte göra.
Visst kan man titta över en hel befolkningsgrupper och konstatera att fördelen överväger nackdelen, men fördelen (att inte dö eller bli sjuk) beror på olika riskfaktorer, och samma gäller för nackdelen.
Jag har tidigare skrivit att jag oroar mig för de mensrelaterade biverkningar (inte för egen del dock) hos kvinnor med endometrios.
Ännu tidigare skrev jag om ett antal (5) personer med mcas, varav 3 tog vaccinet och alla 3 fick biverkningar. En av dem hamnade i koma! De andra 2 tog inte vaccinet.
Endometriosvården i Sverige är under all kritik och nästan alla har stora problem att få en diagnos. Hur ska man då lita på att biverkningar kopplade till det kommer att kännas igen.
Så mitt problem är att jag inte tror att alla biverkningar tas på allvar och kopplas till vaccinet, och då blir det svårt att göra en rättvis riskbedömning.av vaccinet.
Jag tror att riskerna för de flesta biverkningarna blir tydliga, men det går långsamt.
Men faktum kvarstår. Vaccin liten risk, sjukdom betydligt större risk på gruppnivå. För egen del som råkar veta att jag har en gen som ger riktigt bra skydd har ändå valt vaccination för att risken med vaccin är så försvinnande liten.
Det vet jag faktiskt inte, men chansen hade varit betydligt större än nu.J Jonobe skrev:
Jag var i Rumänien under hösten, och hade troligtvis gjort rätt så mycket att undvika smittan där om jag inte hade haft covid och då är vaccinering en bra åtgärd.
Nej inte alls. Vaccinet är ju godkänt för barn och det avlider barn i den åldern av Covid-19. Precis som man vaccinerar barn mot TBC, Polio, Stelkram Smittkoppor, Herpes, och allt det kan vara.harry73 skrev:
Dessutom vet vi inte vad viruset kan ställa till med i kroppen på längre sikt men det finns en hel del oroande rapporter. Herpes ger tex livmodershalscanser hos en del.
Det finns inget som räddat så många liv som vaccin och biverkningarna har varit extremt små i förhållande.
Nu generaliserar du igen, för att det finns många bra vaccin, betyder inte att alla vaccin är bra.Ulltand skrev:
Och visst har vissa vaccin räddat många liv, men det gjorde även penicillin, eller vad sägs om vanlig hygien?
Nej, vi använder inte munskydd hemma i huset när bara familjen är där (och jag vet ingen som gör det - tror inte ens Ulltand eller Optimum gör det hemma vid middagsbordet eller framför TVn?) och det är just därför som vaccin är så bra.M mickef skrev:
Redigerat:
Jag tror inte, och har inte heller sett seriösa rapporter om att mensrelaterade biverkningar skulle vara ett betydande problem. Men om man har så stora problem som din dotter, och inte heller är i riskgrupp, kan jag förstå om man resonerar som ni gör.harry73 skrev:Nu försöker du generalisera, det försöker jag inte göra.
Angående MCAS så är covid-vaccinen mindre allergena än (nästan?) alla andra vaccin. Det går ju inte att veta på förhand vem som kommer att reagera. Har man reagerat med anafylaxi av läkemedel tidigare så ska man i vissa fall vaccineras under annan övervakning. Hur man gör riskbedömningen är kanske inte helt logisk då man skiljer på om man reagerat på läkemedel i tablett- eller injicerad form, men rekommendationer finns. Är man inte i riskgrupp och tenderar att reagera med anafylaxi på läkemedel så är det kanske klokt att välja bort vaccinet. Det är ett legitimt skäl.
Absolut så behöver individuella bedömningar göras i vissa fall och det finns människor som har legitima skäl att avstå vaccinering.
Risken att infekteras är nog inte så stor och steget till allvarlig sjukdom och död försumbar.B b8q skrev: