1 467 075 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag har full förståelse för det. Jag planerar istället mina resor och tankningarna/laddningarna rätt noga för att minimera antalet stopp och för att få stoppen när man ändå skall äta osv.A AndersS skrev:
En bränslebil har mycket högre förluster, vilket gör att förbrukningen ingen inte ökar markant på vintern. Jag märker i alla fall ingen skillnad mellan sommar och vinter. Det ligger rätt stadigt på 0,65 liter milen med mitt körmönster. Jag tror faktiskt att AC på sommaren drar mer än värmen på vintern.J Jocke_Villaägaren skrev:
Det intressanta där är ju den andra tabellen, hur långt man kan köra efter att mätaren är på noll. Detta har ju jag tagit upp förut, att biltillverkaren antagligen gör räckviddsmätaren pessimistisk för att det inte ska synas att batteriet tappar kapacitet.A AndersS skrev:
Jag är övertygad om att i många fall är det den där marginalen som försvinner när batteriet tappar kapacitet, inte den indikerade kapaciteten.
Värmen i en fossilbil drar ingenting den skulle gått bort i alla fall även på sommaren ger den bilen värme som kylaren får blåsa bort. Har man bensin eller dieselvärmare är ju läget lite annat jag kör min dieselvärmare ofta och den drar säkert en del men det är det värt.N Nerre skrev:En bränslebil har mycket högre förluster, vilket gör att förbrukningen ingen inte ökar markant på vintern. Jag märker i alla fall ingen skillnad mellan sommar och vinter. Det ligger rätt stadigt på 0,65 liter milen med mitt körmönster. Jag tror faktiskt att AC på sommaren drar mer än värmen på vintern.
Djupa urladdningar sliter väl mera på batteriet så den extra kapaciteten är nog inte tänkt att nyttjas men är ju enklare än bärgare reservdunk är ju svårt till elbil.N Nerre skrev:Det intressanta där är ju den andra tabellen, hur långt man kan köra efter att mätaren är på noll. Detta har ju jag tagit upp förut, att biltillverkaren antagligen gör räckviddsmätaren pessimistisk för att det inte ska synas att batteriet tappar kapacitet.
Jag är övertygad om att i många fall är det den där marginalen som försvinner när batteriet tappar kapacitet, inte den indikerade kapaciteten.
Då har jag ägt bilar som inte är som de flesta eller som haft betydligt större tank än specifikationen sagt. Min, förvisso statistiskt sett i det närmaste obefintliga, erfarenhet säger att när "distance to empty" börjar närma sig noll, brukar jag kunna tanka i det närmast uppgiven tankvolym.pacman42 skrev:
Medan jag många gånger tankar flera liter mer än uppgivern tankvolym. Min laddhybrid tar utan problem fem liter mer än vad tanken skall rymma officiellt och detta då bilen säger att bensinen skall räcka knappt fem mil till.Alfredo skrev:
Det har väl inte varit en jätte viktig grej hur långt man kommer med bensin bil och hur många liter den rymmer man har ju i nästan alla tider kommit långt det finns mackar lite överallt och det går fort att fylla på hela räddvidds grejen har ju kommit i och med elbilarna.
Inga problem med värmen. Står den parkerad en dag i minus tio tar det kanske en minut innan luften börjar kännas varm och sedan går det snabbt. Kör man igång bilen medan man lastar in barn och bagage och sedan tar av sig jackan så tar det kanske 2–3 minuter tills det är helt bekvämt. Går fortare att få upp värmen än i de ”bränslebilar” jag kört. Tycker den värmer bättre än den kyler (på sommaren). En IONIQ årsmodell … 18? 19?S smurfen72 skrev: