J jonaserik skrev:
Jag hade en kusin som fick kol. hon har aldrig rökt eller eldat , bott i en lägenhet utan radon eller annat skit i byggmateria. Så dina teser om diverse farligheter är inte relevanta med eldning. Hur tar du dig jobbet/affären/ eller andra ställen som ska besökas, i någon form av bubbla som är okrossbar. Taket på huset kan ramla in med, byggfusk. Så fort du lämnar din trygga värld om du säger har, fysiskt så är det farligt , en istapp från ett tak eller bilen som sladdar upp mot dig. Så tänk till lite med om domedagsprofoternas framkallande av allsköns farligheter som sätter griller i huvudet på många och dom kanske får psykiska problem att tänka allt är farligt., det säger dom ju och det måste vara rätt. Är inte själv direkt miljömuppe men värnar om miljö och natur på mina sätt. Men dyvlar inte på andra några åsikter.
Vedeldning är en av de största källorna till hälsofarliga luftföroreningar i Sverige. Utsläppen från eldningen beräknas bidra till att 1 000 personer om året dör i förtid. I Stockholm beräknas de lokalt emitterade partiklarna i ge upphov till 170–400 dödsfall per år. Sot från vedeldning har också en klimatpåverkan.
Lite myseldning ibland är ju ingen fara men att elda för att fixa värmen hela vintern är inget bra för hälsan.

Självklart kan man få kol ytan att elda eller röka. Tex genom att bo nära en hårt trafikerad väg.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Lite myseldning ibland är ju ingen fara men att elda för att fixa värmen hela vintern är inget bra för hälsan.

Självklart kan man få kol ytan att elda eller röka. Tex genom att bo nära en hårt trafikerad väg.
Eldning för värme i lämpliga accumulerande eldstäder i glest befolkade trakter är sannolikt bättre för hälsan och den upplevda livskvalitén och livslängden än stressen i städer och förorter med små tomter och folk som "myseldar" värst är väl lägenhetsboende i gamla tättbygda stadskvarter med fuktig köpeved och obefintliga lagrings/tork möjligheter för bränslet eller folk på frimärkstomter på under 1000m2 som eldar surved och grillar koleldat utan tanke på kringboende.
Elprisrekordet kan sannolikt få el värmda bostäder i såväl stad som på landsbygd att bli svårsålda eller lägre prissatta framöver, bra, rena och bränslesnåla lokaleldstäder viktiga och liksom riktiga murstockar i tegel.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Eldning för värme i lämpliga accumulerande eldstäder i glest befolkade trakter är sannolikt bättre för hälsan och den upplevda livskvalitén och livslängden än stressen i städer och förorter med små tomter och folk som "myseldar" värst är väl lägenhetsboende i gamla tättbygda stadskvarter med fuktig köpeved och obefintliga lagrings/tork möjligheter för bränslet eller folk på frimärkstomter på under 1000m2 som eldar surved och grillar koleldat utan tanke på kringboende.
Elprisrekordet kan sannolikt få el värmda bostäder i såväl stad som på landsbygd att bli svårsålda eller lägre prissatta framöver, bra, rena och bränslesnåla lokaleldstäder viktiga och liksom riktiga murstockar i tegel.
När jag tänker efter är ju faktist vår lägenhet uppvärmd genom att elda sopor. Fast det sker en bra bit bort och med korrekta skorstenar och filter.
 
wildeside
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
När jag tänker efter är ju faktist vår lägenhet uppvärmd genom att elda sopor. Fast det sker en bra bit bort och med korrekta skorstenar och filter.
Grannens hus nån km bort värms den med genom att elda sopor, men jag tror han sket i både korekt skorsten o filter.:crysmile:
Iof han eldar nog det mesta som finns tillgängligt.
 
  • Haha
1
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Grannens hus nån km bort värms den med genom att elda sopor, men jag tror han sket i både korekt skorsten o filter.:crysmile:
Iof han eldar nog det mesta som finns tillgängligt.
:/
 
  • Haha
wildeside
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Okej, så vi konsumenter betalar bara 63 gånger mer i skatt? Stämmer det?
Ja, precis. På något vis betalar de den skattesats som är ”tänkt” för basindustrin i Sverige. Vet inte riktigt hur det är riggat, om det är en regional nedsättning eller vad, men det är samma som exempelvis stålindustrin betalar.
 
Verkar vara ett generellt undantag för industrin att de bara betalar 0,6 öre/kWh (tidigare 0,5, men höjningen är en teknikalitet pga. EU-gränsvärden satta i euro).

För datorhallar är det reglerat i 9 kap. 5 a § energiskattelagen, men i sak är det samma regler som för ”vanlig” industri i 9:5.
 
wildeside wildeside skrev:
Orkar inte bry mej speciellt mycket.
Va bara intressant vad alla förståsigpåare tyckte/tänkte.
Blir det förjävligt i Sverige får man väl försöka hitta ett land med bättre förhållanden(kanske inte så lätt, vi har det ganska bra i Sverige).
Vad får dig att tro att något annat land vill ha dig? :rofl:
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
wildeside
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Vad får dig att tro att något annat land vill ha dig? :rofl:
Va, har vi gått ur EU? I så fall är det dax att korka upp champanjen.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
A
novembers räkning..

372 kWh förbrukning.
kostar mig 444 kr.


oktober.
förbrukning 365 kwh
351 kr totalt.

tillkommer nätavgift.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
A
B b_hasse skrev:
En artikel som alla bör läsa:
[länk]
Japp redogjorde för detta igår..
Och vi som alla har varit med och varit vakna vet vad fd regering har orsakat...
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
N
T Thomas' skrev:
Fråga MP och kommunisterna!
Och Socialdemokraterna som låtit fyraprocentspartiet MP styra på tok för mycket med benäget bistånd av C skall tilläggas.

Det känns skönt att ha bundet elpris nu men om jag ser på tiden sedan jag tecknade det har jag ändå förlorat på det. Trots det tecknade jag ett nytt femårsavtal i höstas (börjar gälla den 1/3 -22). För mig är förutsägbarhet värt några extra kronor.
 
Tråkigt att priserna går som dom gör.
Men man har väl ett eget ansvar att se till att man betalar så lite som möjligt?

Jag låser alltid mitt elpris nångång mellan mars till september för att försäkra mig billig el på vintern.
I år betalar jag 28 öre kWh så jag klarar mig fint undan dessa ökningarna fram till mars då det avtalet löper ut.

Att bara gapa "DET ÄR DYRT" tycker jag är lite oansvarigt och man måste inse att man har ansvar för sin egen ekonomi och den måste vårdas i form av att leta bra avtal mm i god tid.
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Ser en outlier på dagens börsindex.

Skärmdump av en aktieindexlista med olika branscher, varav Kraftförsörjning uppvisar en anmärkningsvärd ökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Henningelvis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.