13 716 läst · 2 svar
14k läst
2 svar
Leca block istället för plintar
Vi ska snart sätta igång med altanbygget, nu har vi hört runt lite och det verkar som om de flesta tycker att vi ska lägga markduk grusa av och sedan lägga leca block som vi sedan lägger altann på istället för att gräva ner plintar. Det låter ju onekligen mycket lättare och man slipper allt grävande. Marken där altanen skall stå är berggrund med amssor ovanpå och den är vältad rätt rejält under bygget av plattan till huset. Så grunden bör vara väldigt stabil.
Nu vill jag bara försäkra mig om att vi gör rätt i att inte gräva ner plintar, vad säger ni?
Nu vill jag bara försäkra mig om att vi gör rätt i att inte gräva ner plintar, vad säger ni?
Byggde själv min altan på plintar men trappan ner( tre steg och 4,5 m bred) står på lecca block. Lecca blocken står på ett dränerande bärlager.
Lecca blocken måste vara i lod från början vilket kräver precisionsarbete vid markarbetet. Plintar med stolpar kan efterjusteras i höjd vid urskårningen av stolpen.
Det är inte så lätt som det verkar att bara slänga ut några lecca block och få dessa i lod. Dessutom skall ni bygga en hel altan.
Vill inte skrämma er från er idé, bara upplysa om att det är kixigare än det verkar!
Om ni väljer er idé, se till att underlaget är dränerande annars får ni bekymmer med sättningar.
//Anders
Lecca blocken måste vara i lod från början vilket kräver precisionsarbete vid markarbetet. Plintar med stolpar kan efterjusteras i höjd vid urskårningen av stolpen.
Det är inte så lätt som det verkar att bara slänga ut några lecca block och få dessa i lod. Dessutom skall ni bygga en hel altan.
Vill inte skrämma er från er idé, bara upplysa om att det är kixigare än det verkar!
Om ni väljer er idé, se till att underlaget är dränerande annars får ni bekymmer med sättningar.
//Anders
Började i helgen med bygget av vår altan som ska stå på lecablock. Kan instämma i att det inte går på ett nafs att få alla blocken i våg. Dock är ju leca ett väldigt lätt material så det är inte så fysiskt slitsamt att jobba med.
Underlaget är ren sand i vårt fall och vi har gjort så att vi har grävt en liten grop för varje block, stampat till sanden med ett block som stamp, fyllt lite makadam och packat det på samma sätt, lagt lite "sättsand" på makadamen och sedan lecablocket på det.
Underlaget är ren sand i vårt fall och vi har gjort så att vi har grävt en liten grop för varje block, stampat till sanden med ett block som stamp, fyllt lite makadam och packat det på samma sätt, lagt lite "sättsand" på makadamen och sedan lecablocket på det.
Liknande trådar
-
Söker plåt för att täcka krönet på mur i murblock leca 190 mm bredd
Byggmaterial & Byggteknik -
Limma lecablock som grund till växthus?
Växthus -
Bygga in odling, murad sten, lecablock eller annat tips
Trädgård allmänt -
Hur går jag vidare (Lecablock)
Grund & Markarbeten -
Lecablock istället för cellplast under plattan
Grund & Markarbeten