Silver78 Silver78 skrev:
Det beror ju sig på hur effektiv panna du har. Det är framförallt småskalig vedeldning som är problemet. Att man eldar i omodern köksspis eller öppen spis etc. Men sen kan ju jämföra det med att om du bor på landet och tänder en öppen brasa då och då så exponeras du inte mer än om du bor vid en trafikerad väg i stan.
Nej men eldar du varje dag som urspungsinlägget kan det vara farligt
 
A
tror jag inte ett dugg på...

hört det i vad var det nu igen.... Battlefield 1942? eldade de mycket där? ;);)
 
  • Gilla
tompas11
  • Laddar…
Moderna pannor är utrustade med en kanal som leder ut förbränningsgaserna utanför bostaden. De har dessutom en fläkt som ser till att de går ut just den vägen.
 
  • Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Moderna pannor är utrustade med en kanal som leder ut förbränningsgaserna utanför bostaden. De har dessutom en fläkt som ser till att de går ut just den vägen.
Jag har vedeldning som tillval på lantstället. Pannan sitter i en fristående byggnad med kulvert in. Risken borde vara liten att man får i sig en massa skit då trots att det är en gammal vedex 3000 panna.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fint med all kolmonoxid också. Som förkortar din livslängd.
Farfar blev 99 år gammal, eldade bara med ved och var skogshuggare. Hade bara 5 fingrar totalt med. Körde bil upp till 95 års ålder, husvagnen ställde han vid 93.
Tyvärr fick han en stroke när han var 98 annars hade han nog aldrig dött.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 7 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej men eldar du varje dag som urspungsinlägget kan det vara farligt
Om jag ser till min morfar som exempel...var född 1927,jobbade i skogen, industrin och inom åkeribranschen.
Utsatt för vedrök varje dag, diverse kemikalier, smörjmedel och diesel avgaser... konstigt han levde tills han blev 88 år då
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej men eldar du varje dag som urspungsinlägget kan det vara farligt
Allting kan vara farligt, även eld, man kan ju både bränna sig och få stickor i fingrarna även om man som stadsborna köper sin ved färdigkluven. Visst har folk både på 17,18 och 1900 talet dött av kolos men numera är kunskapsnivån högre (iaf bland allmogen) och kolmonoxid förgiftning är väl en ytterst ovanlig dödsorsak?
Den nu mera spridda rädslan för koldioxid orsakar nog mer bekymmer, oro, ångest och sjukdom än vad kolmonoxiden gör.

Den största och uppenbaraste faran för oss svenskar och vårat elpris var ju ett parti som inte är med i regeringen längre.
Nu är sannolikt den Tyska 'energiwende' ett större hot mot vår livsstil, liv och välfärd än bristerna i den svenska elproduktionen.
Vad vi behöver få till nu(helst innan valet förstås) är en bred energiuppgörelse så att det kan satsas stort på planerbar kraftproduktion här i Sverige.
 
  • Gilla
tompas11
  • Laddar…
Om vi ska nu hålla på med anekdotisk bevisföring så enligt min googling ovan så har @Marlen Eskilsson en anhörig som fått kol, som inte röker men elda med ved. Statistiskt sett är det iaf inte bra att elda för ofta.
 
R Rkarlsson skrev:
Farfar blev 99 år gammal, eldade bara med ved och var skogshuggare. Hade bara 5 fingrar totalt med. Körde bil upp till 95 års ålder, husvagnen ställde han vid 93.
Tyvärr fick han en stroke när han var 98 annars hade han nog aldrig dött.
Ursäkta men enda jag kunde tänka var att om han inte hade dött så hade han levt än.

Förövrigt verkade det vara en seg gubbe.
 
Bor i Småland och har bundet elpris hos vattenfall på 51öre som gäller i lite mer än ett år ytterligare. Förhoppningsvis går priserna ner nästa år så man kan binda om till lite mer humana priser. Det enda logiska idag är att köra på med kärnkraften då det inte finns tillräckligt bra alternativ!

Har bergvärme från 2016 men sätter in en ny keddy insats i öppna spisen imorgon som ett komplement. Har totalrenoverat vårt hus och fått ner den totala elförbrukningen till ca 9000kwh/år på ca 155 kvadratmeter.
Detta var ett av dom viktigaste målen när vi satte igång att renovera förutom att det ska vara enkelt att underhålla. Man ska helt enkelt ha råd att bo kvar även när man blir äldre utan att lägga allt för mycket på driftkostnader.

Tror även att många som köper / leasar nya elbilar målar in sig i ett hörn så småningom och gör sig mer och mer beroende av el. Än så länge är det fritt att ladda upp bilen på tex Ikea och gå in och ta en fika under tiden. Är nog bara en tidsfråga innan laddaren läser av bilens chip och ser vem som är ägare till bilen och vips så dimper det ner fakturor i brevlådan på när man laddat.
 
  • Gilla
tompas11
  • Laddar…
MC-kungen MC-kungen skrev:
Tror även att många som köper / leasar nya elbilar målar in sig i ett hörn så småningom och gör sig mer och mer beroende av el. Än så länge är det fritt att ladda upp bilen på tex Ikea och gå in och ta en fika under tiden. Är nog bara en tidsfråga innan laddaren läser av bilens chip och ser vem som är ägare till bilen och vips så dimper det ner fakturor i brevlådan på när man laddat.
Visst gör vi oss mer beroende av el, men alternativet är ju att vara beroende av petroleumprodukter. Det är bara stt välja vilket man tror är värst.

Och det är klart att vi ska betsla elen vi nyttjar på ett eller annat sätt. Tiden för gratisladdning vid stora köpcenter/varuhus är i princip redan över. De flesta har redan börjat ta betalt. Och det är bra, det snabbar på utbyggnaden och leder till att främst de som behöver det laddar.

Gratis må vars gott, men jag är hellre säker på att få något än chansar på att jag blir en av få lyckliga gratisätare medan resten blir utan.
 
Nu får den förslappad ungdomen äntligen veta att ingenting är gratis. När ungdomen till slut inte har råd att sitta med sina telefoner dag ut och dag in, då tycker jag det är ett rimligt pris på elen.
 
L Lutte skrev:
Ursäkta men enda jag kunde tänka var att om han inte hade dött så hade han levt än.

Förövrigt verkade det vara en seg gubbe.
Ja lite ironiskt. Han hade såklart levt idag. Extremt seg gubbe. Han bröt lårbenshalsen nånstans efter 90 med. Sista åren han bodde hemma fick han för sig att duschen skulle ner i källaren :p
Men några lungproblem led han då inte utav.

Däremot har vi en annan släkting som fick kol som inte rökt något alls eller bodde i vedeldat hus. Så det drabbar oss olika.

Farsan hade rökt sen han var 13 år (slutade när han fyllde 67 pga lunginflammation) men har kondition som en maratonlöpare trots han aldrig sprang. Jävligt orättvist, men sega gubbar =)
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Nu får den förslappad ungdomen äntligen veta att ingenting är gratis. När ungdomen till slut inte har råd att sitta med sina telefoner dag ut och dag in, då tycker jag det är ett rimligt pris på elen.
Empatifullt tänkt av dig att tänka så att fattiga barnfamiljer som sliter inte har råd att köpa julklapp till ungarna. Snällt, bara för att ett par politiker vill förpesta sina medborgares liv.
 
  • Gilla
  • Älska
videopac och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Redaktionen Redaktionen skrev:
Elpriserna väntas stiga mot 6,5 kr/kWh under eftermiddagen.

Du kan läsa artikeln här: Nytt prisrekord på el idag
Inget "väntas". Priserna sätts dagen innan. Det är heller inte något rekord i timpris; det var uppe i 14 kr i februari 2010.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.