K karlmb skrev:
Ser ju ut som att den skickar varmvatten till radiatorerna och radiatorvatten till vvb...
Wow, tänk om de är så illa?! Ser bilden framför mig när BGE saknade ordinarie personal och tog in en person som råkade vara praktikant från den lokala vvs'aren. :cool: Skämt åsido, hoppas det löser sig! (y):heart:

K karlmb skrev:
RTFM
Bra ide men kanske inte så lätt för en förstagångsanvändare att förstå hur allt hänger ihop, i synnerhet alla specialinställningar som tex knäcka kurvor, styrning av extern shuntar, etc. De speciella installatörs-menyerna är inget man sätter i händerna på den oinvigde.

Jag var också lost när vi fick vår BVP men fick väldigt bra hjälp att driftsätta så allt funkade klockent i ca 5 år tills vi fick larm om "pressostat hög" på varma sidan. Då önskar jag att jag "RTFM" för vi hade missat att man ska rensa partikelfilter minst en gång per år. Det vara bara att konstatera (med dumstruten på) att fiiltret var i princip helt igensatt.

Informationen från tillverkarna till slutkund tycker jag forfarande är förhållandevis dålig. Det borde i alla fall finnas en enkel checklista med åtgärder som kan klistras upp på BVP samt ett standardiserat protokoll för installation med alla inställningar.
 
  • Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
T Tostarp skrev:
Installatören har bergis förväxlat radiatorkretsen med VV-kretsen. 65 grader ska det vara i VV-kretsen och 35 grader låter rimligt i framledning till radiatorkretsen vid minusgrader ute. Du har precis tvärtom.
Eftersom värmepumpen har en inbyggd varmvattenberedare låter det osannolikt att dom har öppnat den för att göra den omkopplingen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
useless useless skrev:
Eftersom värmepumpen har en inbyggd varmvattenberedare låter det osannolikt att dom har öppnat den för att göra den omkopplingen.
Så är det naturligvis med 'C'-modellen men det var kul att "drömma" till ett scenario, se inlägget innan. :p
 
A arowe17 skrev:
Som referens:
Vi fick bergvärme installerat nu i oktober. November månads förbrukning är ungefär halverad mot tidigare år.
Thermia Atlas 12, villa från -69 i mexitegel, tilläggsisolerat på vinden. Huset ligger i Jönköpingstrakten.
Har inte läst alla inlägg men flikar in på samma ämne .. jag har spara runda slängar 65% från dag ett .. vi snålar aldrig duschar jämt 25° i huset
 
richardtenggren
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
…vi snålar aldrig duschar jämt 25° i huset
Låter lite väl kallt tycker jag, gärna kring 40° får det vara för vår del ;)
 
  • Gilla
  • Haha
bruka och 11 till
  • Laddar…
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Har inte läst alla inlägg men flikar in på samma ämne .. jag har spara runda slängar 65% från dag ett .. vi snålar aldrig duschar jämt 25° i huset
Och är i princip underhållsfritt om man rensar filtren varje år. ;) Stor men vettig investering på lång sikt i synnerhet nu när elpriserna verkar sticka upp i det blå..
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Här kommer en statusuppdatering.

Installatören var här installerade ny version av mjukvaran och sa att det skulle lösa problemet.
Vi får se. Jag kommer att fortsätta mina timvisa avläsningar tills jag sett skillnad på elförbrukningen.

Ska be frun och barn ta en lång dusch ikväll, eftersom det var just efter dusch igår som den blev helt tokig.

Vidare tänker jag också hålla koll så att den inte fortsatt ligger och kör ca hälften av sin uppvärmning på el, som den gjorde igår.

Uppdaterar här när jag har mer data, och så skriver jag en slutrapport efter allt är löst:)
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 13 till
  • Laddar…
M mendlock skrev:
Här kommer en statusuppdatering.

Installatören var här installerade ny version av mjukvaran och sa att det skulle lösa problemet.
Vi får se. Jag kommer att fortsätta mina timvisa avläsningar tills jag sett skillnad på elförbrukningen.

Ska be frun och barn ta en lång dusch ikväll, eftersom det var just efter dusch igår som den blev helt tokig.

Vidare tänker jag också hålla koll så att den inte fortsatt ligger och kör ca hälften av sin uppvärmning på el, som den gjorde igår.

Uppdaterar här när jag har mer data, och de skriver jag ner en slutrapport efter allt är löst:)
Det borde gå att blockera eltillskott så det aldrig träder in. Kolla i menyerna. Borde också framgå i manualen. Lägg länk till den så...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Det är ju definitivt något riktigt fel när VP ger 65gr ut på radiatorkretsen. Det ska inte ens vara möjligt.

Denna VP har ju som tidigare sagts inbyggd VVB och ska inte ge ut VV via externt rör men verkar göra det ändå.

En annan vild ide är att IVT har av misstag lagt i fel mjukvara/styrenhet i denna enhet. Just nu är det rena vilda västern på värmepumpsmarknaden med extremt försenade leveranser då det saknas kretskort och annat för att kunna bygga ihop pumparna. Kanske växelventilen inuti pumpen är felkopplad (Elektriskt eller mekaniskt)?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
C
Ett annat alternativ är att ändra inställningen för varmvattenberedningen. Om man ställer den i ekonomi skulle jag tro att den blockerar tillskottet specifikt vid varmvattenberedning. Med risk för att varmvattnet inte räcker till vid stort uttag.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det borde gå att blockera eltillskott så det aldrig träder in. Kolla i menyerna. Borde också framgå i manualen. Lägg länk till den så...
Tack för fortsatt input. Som sagt. Pumpen har fått ny mjukvara. Nu får jag utvärdera det och se hur den beter sig. Framförallt ikväll efter duschar etc.

återkommer!
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Kan du inte ta lite kort på rördragningen ovanpå? Och peka ut vad som går var? Så vi kan utesluta felkoppling. Tex blandningsventilen sitter lite mysko på filmen, var går kv-röret till den?
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Jag fattar inte hur en mjukvara kan vara så "fel". Tror tyvärr det är något annat. Men självklart hoppas jag det löser sig!
 
  • Gilla
HKRoger och 2 till
  • Laddar…
Jag tror inte heller på mjukvarufel och då är jag ändå elektronikkonstruktör (mestadels inbyggda system) och hävdar med bestämdhet att 95% av alla fel är mjukvarufel. Det gäller dock under utvecklingsstadiet.
 
  • Gilla
Poxeman och 3 till
  • Laddar…
Kort reflektion:

Om BGE endast erbjöd en quick-fix i form av en uppdatering av FW är det helt bedrövligt och amatörmässigt. Vad jag kan se har det inte kommit ut någon uppdatering i närtid till 512:an så ännu värre är om de dessutom missat att kolla det vid installation. Symptomatisk finns det risk att de i själva verket klantat till inställningarna vid installation. I det stora hela påminner det mer om svar från PC-supporten: "uppdatera och starta om så fixar sig allt!"

BGE verkar vara typen av firma som är "stor och anonym" med Vattenfall som huvudägare. Allt sker på rullande band med fokus på så många installationer per dag som möjligt. Tråkigt!

Jag skulle definitiv be att de kommer dit för en genomgång av hela anläggningen.

Två snabba frågor?
1) Har du lyckats isolera den externa förbrukaren?
2) Frågade du om inställningar samt tillhörande dokumentation?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.