Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag tror på växelventilen. Synd att installatören inte kastade ett öga på den.

Du kanske kan kika själv?
Att den skulle vara är trasig är visserligen möjligt men högst osannolikt på en ny maskin. Däremot kanske fel inkopplad av någon konstig anledning men det skulle vara höjden av amatörmässighet i så så fall (but never say never...)
 
  • Gilla
stamhdnil
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Tänkte just på att BGE offererat en 'C'-modell med inbyggd VVB på 300 som kanke funkar bra till mindre hushåll men en familj på 3-4 pers bör definitivt ha extern beredare på 500 liter, i synnerhet om det finns ett eller flera tonårsbarn i familjen. Så det kanske inte är så konstigt att den går på tillskott när alla "duschat slut" på varmvattnet.
Installatörerna har alltid incitament att offerera en för liten installation för att verka prismässigt attraktiva. Då väljer man en för liten VP, för liten VVB och ett för litet hål. För när kunden märker detta är installatören redan långt borta.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Bara för att avrunda innan jag slutar för dagen.

Man kan leka med tanken att maskinen gått på högsta tillskott med 9kW i 19 timmar eller 6kW under ett dygn så kan det eventuellt match den höga förbrukningen på ca 170kWh men i praktiken kan det inte hända då tillskottet stängs av vid uppmätt stoppvärden. Eftersom kompressorn varit aktiv under tiden är det osannlikt.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Att den skulle vara är trasig är visserligen möjligt men högst osannolikt på en ny maskin. Däremot kanske fel inkopplad av någon konstig anledning men det skulle vara höjden av amatörmässighet i så så fall (but never say never...)
Behöver inte vara trasig. Kan kommit in skit vid installationen från gammalt rörsystem. Behövs inte mycket om det är junkventil som har fjäderkraft åt ett håll.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Behöver inte vara trasig. Kan kommit in skit vid installationen från gammalt rörsystem. Behövs inte mycket om det är junkventil som har fjäderkraft åt ett håll.
Ingen vettig tillverkare kör med fjäderretur. Som exempel kör IVT (HT+GEO) och många andra LK 525-G1 (EMV110) eller liknanade. Ref: "LK 525 Växelventil med monterat LK 525 Ställdon"
 
Redigerat:
Nu har det duschats. VP har satt igång att värma vatten. Vi får se hur det går. Det var det här som sket sig igår och i fredags. Vi får se om den ballar ur nu.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Kolade lite snabbt och kan inte se nåt fel direkt. Dock lyckas jag inte hitta installationsmanual, men förutsatt att rören sitter lika som på tidigare ivt pumpar så ser det rätt ut. Det jag tyckte såg konstigt ut förklarades av att det inte sitter nån blandningsventil, utan bara påfyllning som gick åt vänster.
 
S swirve skrev:
Kolade lite snabbt och kan inte se nåt fel direkt. Dock lyckas jag inte hitta installationsmanual, men förutsatt att rören sitter lika som på tidigare ivt pumpar så ser det rätt ut. Det jag tyckte såg konstigt ut förklarades av att det inte sitter nån blandningsventil, utan bara påfyllning som gick åt vänster.
https://jseducation.se/files/pages/install_ivt_geo500.pdf. Påfyllning görs med vridventilen i centrum på toppplåten.
 
Redigerat:
Uppdatering: So far, so good.

Problemet har ej uppkommit än. Så än så länge verkar det OK.

Efter duschar så värmde den vatten, med kompressor, och sen stängde den ner en stund. Sen gick den igång och värmde till värmesystemet, även detta med kompressor.
Alltså beter den sig inte alls som igår, när den fick tuppjuck när den skulle värma vatten och gick på högvarv 6h utan att värma vattnet en enda grad.

Här är mitt data från senaste timmarna:


kl temp in/temp ut, kompressor status/tillskott status, kompressor hastighet/mål hastighet, mål.temp/inne temp, vatten temp, ute temp, förbrukad kwh värme/förbrukad kwh tillskott

• 15:00 Ny mjukvara
• 15:05 7/4, Vä/Av,42/42,20/19,50,-14,0/0
• 16:04 8/5,Vä/Av,29/9,20/20,50,-14,1/0
• 17:35 7/5,Vä/Av,30/30,20/20,49,-14,3/0
• 18:17 7/5, VV/Av,55/56,21/20,46,-15,3/0
• 18:50 9/14, Av/Av, 0/30,21/20,54,-15,4/0
• 19:45 7/4, Vä/Av, 51/48,21/20,54,-15,7/0

VP menar alltså att den använt 7kwh på 5h! Det låter väldigt lovande. Har dock ej jämfört med elmätaren (för kallt och omotiverad att gå ut och läsa av den i kylan nu på eftermiddagen).
 
  • Gilla
Jodåsåatte och 4 till
  • Laddar…
M mendlock skrev:
jag misstänker att det inte är pumpens fel. Det är något annat som spökar. Gäller bara att hitta vad det är som pågår.
Den ska inte vara kopplad mot innetempgivaren som styrande. Den ska gå på utetempgivaren. Annars blir det väldigt konstig gång på pumpen
 
  • Gilla
Snel77
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
10-20 minuter
Är det... mycket? Kan lätt stå en halvtimme på jobbet (är ju gratis).
 
  • Haha
  • Gilla
slatte och 2 till
  • Laddar…
O ondrasek skrev:
Den ska inte vara kopplad mot innetempgivaren som styrande. Den ska gå på utetempgivaren. Annars blir det väldigt konstig gång på pumpen
Innetempgivaren påverkar bara kurvlutningen, utetempgivaren är primär källa för styrningen. Vem påstår något annat?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
M mendlock skrev:
Vi fick installerat bergvärme i veckan och hade förväntat mig att direkt se skillnad på elförbrukningen.
Vi har Tibber som elbolag, vilket gör att jag kan se elförbrukning timme för timme.

Värmepumpen som är installerad är en: IVT GEO512C
Tidigare hade vi en väldigt gammal elpatron.

Elförbrukningen, sedan bergvärmen gick igång, är dock i princip helt oförändrad och jag kan inte få det att gå ihop. Kan någon här hjälpa mig med detektiv arbetet?

Tidslinje
  • 2021-12-02: Gamla elpatronen byts ut. Bergvärmepumpen installeras men kopplas ej in till hålet. Kör alltså på elpatron i nya pumpen.
  • 2021-12-03 Eftermiddag: Installationen klar och nu skall Bergvärmepumpen alltså funka. Dock, tycker jag det verkar som bergvärmepumpen fortsatt går på elpatron. Den fortsätter också värma huset trots att den passerat rikttemperatur på 21 grader.
  • 2021-12-03 Kväll: Det är 24 grader i huset på kvällen. Bervärmepumpen startas om och ställs i Normal läge, istället för Komfort läge rikt temperatur sätts till 19 grader
  • 2021-12-04: Eftersom temperaturen i huset redan var hög, tycker jag det verkar som att bergvärmepumpen knappt går och låter huset kylas. När huset är 19 grader, så kör bergvärmepumpen igen.
  • 2021-12-04 Kväll: Det är för kallt med 19 grader, så jag sätter tillbaka rikttemperatur till 21 grader.
Temperatur inne
Här är diagram med temperatur inomhus:
[bild]

Jag läste under gårdagen av en del data på bergvärmepumpen under gårdagen, för att kontinuerligt hålla koll på vad som skedde:
[bild]
Som jag ser det så användes ytterst lite energi under gårdagen.
Mellan 2021-12-04 17:07 och 2021-12-05 05:42 användes, om jag läser maskinen rätt, 17kwh och den använde ingen tillskottsel.
Sen ska det ju också kommas ihåg att temperaturen i huset var rätt hög när gårdagen började, så pumpen hade lite gratisskjuts på grund av det.

Problemet är att mitt elbolag rapporterar att jag fortfarande använde i princip lika mycket el, som jag gjort tidigare.
Dessutom rapporterar mitt elbolag ett andelen av min elförbrukning som går till värme har stigit...
Jag får det inte att gå ihop.

Elförbrukning enligt mitt elbolag:
  • 2021-12-01: 172.55 kwh
  • 2021-12-02: 118,44 kwh
  • 2021-12-03: 140,40 kwh
  • 2021-12-14: 177,42 kwh
[bild]

Jag får det inte att gå ihop. Det känns som att antingen ljuger mitt elbolag eller min värmepump för mig.

Snälla hjälp!
Hej? Bytte till kombinerad mark/luft för 25 år sen, trodde som du på installatörens uppgifter om minskad elförbrukning men icke då den snarare ökade när jag gick från Nibe frånluftsspanna till IVT kombi frånluft/markvärme, så förvänta dig inte dessa fantasier som trumpetas ut.
 
  • Wow
Snel77
  • Laddar…
Hej
Jag har en likadan pump och har kopplat bort tillskottet och kör således endast på "bergvärme". Den är oerhört effektiv. Kanske är idé att även finjustera värmekurvan och eventuellt värmedriftinställningarna?

Det finns också en inställning för förhållandet mellan inom och utomhusgivaren (delta-grader) som kanske kan justeras för att få ett snabbare eller långsammare svar på temp.växlingar.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
De första dagarna brukar en ny bergvämepanna köras på ett uppstartsprogram så det är nog bara att vänta nån vecka se.

Huset måste också få en chans att ställa in sig mot det nya systemet så att man sen kan justera temperatur eller finjusteringar av värmekurvan.

Du behöver också kolla om rumstemperaturen har ökat eller minskat
troligen har du en helt annan framledningstemperatur med den nya pannan.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.