Marike
T Thomas' skrev:
Tur att elbilar är skattebefriade då!
Varför då???
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
T
Marike Marike skrev:
Varför då???
Det undrar jag också…
 
Illustration av snötäckta bilar på väg med texten "Elbilen är här för att stanna" och emojis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur länge har man värme i en elbil om man fastnar på vägen? En bil som man har råd att köpa. Bortse alltså från extrembilar med extremt stort batteri.
 
  • Haha
Sofriko och 3 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
[bild]

Hur länge har man värme i en elbil om man fastnar på vägen? En bil som man har råd att köpa. Bortse alltså från extrembilar med extremt stort batteri.
Det beror på hur många kWh du har kvar i batteriet och temperaturen ute, så du måste precisera frågan mer.
 
P
Silver78 Silver78 skrev:
Därför tycker jag att man borde se över skattereglerna så att dom som sliter mest på vägen också är dom som betalar mest. Det kan ge köpkraft åt bilar i budgetklassen med lägre acceleration.
Man är inte tvungen att utnyttja bilens accelerationsförmåga hela tiden så en sådan skatt vore "orättvis" mot oss som kör lugnt. Skatten bör istället vara baserad på accelerometrar i bilen.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Vill man kompensera kan man köpa en tung men CO2 snål Tesla X
Kompensera för vad? Storlek och längd?
 
P
J JohanLun skrev:
De med dåligt med soppa i tanken och bara tunn kavaj eller pumps klarade sig nog inte så bra dessa gånger heller,
Jag har lärt mig att altid ha förstärkningsplagg i bilen efter en punktering i -17 °C. Jag hade ett regnställ i bilen som jag genast tog på mig och det hjälpte nog en del, men sen dess har jag alltid bättre förstärkningsplagg med mig.

Snöskyffel, en liten kvast , ett par trasmattor och skrapa har jag haft i bilen så länge jag kan minnas. Det blir ju trots allt vinter hyfsat regelbundet i större delen av Sverige.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Nu har denna blivit låst, jag kunde läsa den för ett tag sedan men svaret finns kanske i rubriken, "Sverige subventionerar fossila bränslen med 30 miljarder kronor": [länk]
Rubriker ska man alltid ta med en nypa salt. De ska locka till läsning och är inte sällan något mer obalanserade än själva artikeln.

Utan att läsa artikeln kan man alltså inte göra en bedömning av dess budskap.
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Reservdunkar för el finns än så länge inte, men vem vet, kanske en kommande produkt.
ZipCharge tror jag har nämnts i den här tråden, och det finns även något som heter SparkCharge.
Med reservation för tolkningen av "finns".
 
W witten skrev:
Det beror på hur många kWh du har kvar i batteriet och temperaturen ute, så du måste precisera frågan mer.
Vet inte om man ska ta något normalfall eller extremfall. Ett oplanerat stopp.
Låt säga -10˚C, på väg hem (annars hade man väl inte gett sig ut och köra i snöoväder).
Stopp 2 mil hemifrån, dvs lite för långt för att jogga hem.
Bilen var ej fulladdad. Lite mindre bil lämplig för jobbpendling som ej laddats på jobbet.

Alternativ 2) På väg hem från fjällen med 4 personer i bilen och skidbox på taket och man har 2 mil kvar till planerat landställe.
 
P
Marike Marike skrev:
[länk]
Dessutom,
Fordon som inte är skattepliktiga
Följande fordon är inte fordonsskattepliktiga:

  • motorcyklar, bussar, lastbilar och personbilar som är 30 år eller äldre och som inte används i yrkesmässig trafik (åldern beräknas som skillnaden mellan fordonsåret* och innevarande kalenderår)
  • mopeder
  • traktorer klass II (jordbrukstraktorer)
  • tunga terrängvagnar som inte används för transport av gods på andra vägar än enskilda
  • motorredskap klass II, med högsta tjänstevikt 2 000 kg
  • räddnings- och brandfordon, efter ansökan
  • påhängsvagnar med en skattevikt över 3 000 kg, om de endast dras av personbilar, lastbilar eller bussar som är dieseldrivna eller av terminaltraktorer
  • lätta släpvagnar med totalvikt högst 750 kg
  • terrängskotrar
  • snöskotrar
  • terränghjulingar.
Och även här står det. [länk]
Det tycks ju inte vara fordon som används överdrivet mycket på vägarna, så de lär knappast bidra speciellt mycket till slitaget.
Den femåriga skattebefrielsen gäller väl för alla fordon som uppfyller miljökraven, och inte bara för elbilar?
Så jag som kör 300 mil om året ska sponsra elbilarnas slitage på vägarna. Rättvist?
I en övergångsperiod kan det vara en bra metod för att få bort fossilbränsledrivna bilar, men i det långa loppet håller det förstås inte. Degen måste in.
Detta trots att en elbil släpper ut mer co2 än jag under året. Rättvist?
Jag tror inte att vi ska basera skattesystem på enskildas förhållanden, utan på mer generella samband.
 
P
Silver78 Silver78 skrev:
Ska man verkligen planera för något som händer ytterst sällan? Nä. Då lever man snart i en bunker utan fönster. Snö = Kan ta längre tid med stopp i trafiken = Inte att det ska bli totalstopp hela dagen.
Citat från SMHI:
"Röd varning används vid väderutveckling som kan medföra mycket allvarliga konsekvenser för samhället, stor fara för allmänheten samt mycket allvarliga skador på egendom och miljö. Omfattande störningar i samhällsfunktioner är förväntade vid en röd varning".

Lite mer än "snö", alltså.
Om man inte uppmärksammar en röd varning så lever man i en bunker.
 
  • Gilla
  • Älska
Alexn72 och 2 till
  • Laddar…
hsd
  • Trafikverket och bilbärgare ser en ny typ av problem med elbilar som laddar ur i kylan och blir stående på vägarna.

  • Det blev tydligt i veckans snöväder som orsakade kaos i trafiken i flera delar av landet.

  • ”Då märks bekymren med den nya tekniken. Det går inte att åka ut fylla på nytt bränsle och ge dem starthjälp utan de behöver bärgas från platsen”, säger Tobias Levin, stationsägare för bärgningsbolaget Assistancekåren i Helsingborg och Landskrona.
 
P
D djac skrev:
En stor del av Sverige men en liten del av bilflottan :rofl:
I Sverige har "vi" i ganska stor utsträckning förr insett att vi är ett litet land och därför tagit fram teknik som är anpassad till just oss. Vi får väl se hur det går i det här fallet.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.