2 567 läst · 5 svar
3k läst
5 svar
IVT bergvärmepump "På" eller "Automatisk" ?
Har nyligen fått en bergvärmepump iVT Greenline HE installerad i huset från att innan ha haft vedpanna, så därav nybörjare på området.
Märkte snabbt efter att pumpen blev installerad att den den slår av/på i intervallerunder dagen varpå framledningstempen sjunker för att sedan öka när slår på osv.
Har hört att det är av/på-omställningen som sliter på pumpen och att den bör gå kontinuerligt över hela dygnet (?). Stämmer detta?
Inställningarna på pumpen är väl fabriksinställningar med vissa justeringar av installatören, men han tog inte upp detta under hans genomgång. Går jag in under kategorin "Vinterdrift" finns alternativen Av, På och Automatisk, varpå Automatisk är vald. Är det här man justerar detta?
Märkte snabbt efter att pumpen blev installerad att den den slår av/på i intervallerunder dagen varpå framledningstempen sjunker för att sedan öka när slår på osv.
Har hört att det är av/på-omställningen som sliter på pumpen och att den bör gå kontinuerligt över hela dygnet (?). Stämmer detta?
Inställningarna på pumpen är väl fabriksinställningar med vissa justeringar av installatören, men han tog inte upp detta under hans genomgång. Går jag in under kategorin "Vinterdrift" finns alternativen Av, På och Automatisk, varpå Automatisk är vald. Är det här man justerar detta?
"Vinterdrift" brukar vara att el-tillsatsen är tillåten för uppvärmningen förutom kompressorn. Kan t.ex. vara så att kompressorn klarar hålla innetemperaturen ner till -4 °C och sedan måste el-patronen jobba allt mer eller vid stor åtgång på varmvatten.
Nya varvtalsstyrda modeller går mindre on/off men kostar lite mer i inköp. En start per timme är helt normalt om man har en on/off-styrd värmepump.
Nya varvtalsstyrda modeller går mindre on/off men kostar lite mer i inköp. En start per timme är helt normalt om man har en on/off-styrd värmepump.
Vinterdrift är inte kompressorns drift, utan om pumpen även ska generera värme eller bara fokusera på varmvatten.
Slår du på den nu händer det med andra ord ingenting förutom att det kommer bli lite onödigt dyrt framåt våren.
Precis som det mesta så slits kompressorn mest vid av och påslag, men den är dimensionerad just för att hantera det. Om du forcerar den till att gå konstant kommer du få ett väldigt ineffektivt system som blir dyrt i drift.
En annan stor del till att värmebäraren diffar i temperatur är att den växlar mellan att värma varmvatten och radiator. Just nu ser jag att min retur har gått ned en hel del, men jag tog nyss en dusch och temperaturen i huset är rätt stadig, så då fokuserar den på varmvattnet.
Slår du på den nu händer det med andra ord ingenting förutom att det kommer bli lite onödigt dyrt framåt våren.
Precis som det mesta så slits kompressorn mest vid av och påslag, men den är dimensionerad just för att hantera det. Om du forcerar den till att gå konstant kommer du få ett väldigt ineffektivt system som blir dyrt i drift.
En annan stor del till att värmebäraren diffar i temperatur är att den växlar mellan att värma varmvatten och radiator. Just nu ser jag att min retur har gått ned en hel del, men jag tog nyss en dusch och temperaturen i huset är rätt stadig, så då fokuserar den på varmvattnet.
Elpatronen är tillskott i IVT's benämning.J Josth skrev:"Vinterdrift" brukar vara att el-tillsatsen är tillåten för uppvärmningen förutom kompressorn. Kan t.ex. vara så att kompressorn klarar hålla innetemperaturen ner till -4 °C och sedan måste el-patronen jobba allt mer eller vid stor åtgång på varmvatten.
Vinterdrift baserar sig på ett antal timmars medelvärde av ute-temperaturen och går som lägst att ställa ned till +10 grader. Dvs, om den är inställd som automatisk så börjar den alltid producera värme efter ett par timmar under +10 grader.(Eller vad du har ställt in den till)
På det viset får du värmeproduktion under vår/höst-nätter men inget under dagen om det är varmt nog för solen och innevånarna i huset att hålla en lagom temperatur.
Tack för era svar! Om jag tolkar er alla rätt så är alltså fenomenet med att pumpen slår av och på i intervaller normalt, och inget jag ska ändra på? Då kan jag släppa det ur tankarna
Liknande trådar
-
Rostfri elpatron eller i vanligt stål till IVT Greenline HE?
Värmepumpar -
Val av bergvärmepump - Thermia Legend 10 eller IVT Geo 612
Värmepumpar -
Välja bergvärmepump, IVT HE eller Nibe 1255
Värme allmänt -
Bergvärmepump Thermia eller IVT?
Värmepumpar -
IVT , NIBE eller Thermia bergvärmepump vilken pump är mest driftsäker resp. tystast?
Värmepumpar