Krilleman
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu försöker du bara spela bort korten här...
Absolut inte.
Problemet med HVO100 är att ingen tankar det bränslet i tillräcklig nivå för att det ska vara alldagligt.

Finns det ingen efterfrågan, finns det ingen producent som vill leverera i enlighet med dagens nivåer för diesel.

Återigen marknadsekonomi, oavsett produkt.

Men däremot tror jag betydligt hårdare på HVO100 än tex E85 som krävde speciella klassade bilar. Självklart ska man inte tanka HVO100 om inte biltillverkaren godkänner det, likt äldre bilar. Men alla "nya" bilar sväljer detta utan problem. Så här finns en framtid vare sig du vill det eller inte.
 
Maskintok skrev:
Jag har åkt på varningar som inte har tidsbegränsning....... Så jag vet inte om jag håller med.
Eller borttagna inlägg som inte passar vissa
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Du ber om att få den frågan tillbaka, då den även gäller ditt påstående. Glöm inte det.

Vad ska vi då använda?
Inser att du nog menade hur vi skulle få elen.
Ja, det är också en nöt att knäcka, men jag tror det är lättare att lösa det än att hitta mer mark att odla biobränsle på.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag gillar ditt tänk!

Men det bygger ju på att vi måste slopa tankandet av fossila bränslen och lösa bekymret med den ökande åtgången av tex HVO100.

Kravet som regeringen la på E85 var ju bara pinsamt redan från början. Där kan man inte dra några paralleller alls tråkigt nog. Ja förutom då att "mackdöden" på landsbygden var ett faktum med sittande regering...

Vilset var bara förnamnet. I det ämnet har vi en sanning att luta oss emot, för det är ingen som kan förneka.
De flesta i forumet ser bara att elbilar är bra och inte alternativen. Dessa vet de inget om utan de framför bara det som de blivit itutade
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Absolut inte.
Problemet med HVO100 är att ingen tankar det bränslet i tillräcklig nivå för att det ska vara alldagligt.

Finns det ingen efterfrågan, finns det ingen producent som vill leverera i enlighet med dagens nivåer för diesel.

Återigen marknadsekonomi, oavsett produkt.

Men däremot tror jag betydligt hårdare på HVO100 än tex E85 som krävde speciella klassade bilar. Självklart ska man inte tanka HVO100 om inte biltillverkaren godkänner det, likt äldre bilar. Men alla "nya" bilar sväljer detta utan problem. Så här finns en framtid vare sig du vill det eller inte.
Du svarade nog på fel inlägg, men iaf, det kvittar hur förträffligt HVO100 är (skitbra att det finns!), Har vi inte mark att odla biobränsle på, hur ska vi då få fram tillräckligt mycket?

(Nu går jag och lägger mig, så att du inte förväntar dig fler svar)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A
O OskarJ skrev:
Okej, då räknar vi igen.

Vi behöver istället 16,5 miljoner kubikmeter etanol.

Det blir alltså 55 miljoner kubikmeter cellulosa. Snällt räknat är det då kanske runt 60 miljoner kubikmeter flisad grot. Jag är väldigt osäker på hur väl det packar sig och hur mycket av grotet som sen kan bli användbar cellulosa. Det känns som jag räknar lågt.

Och var hittar vi de mängderna grot eller annan råvara år efter år? Jag har svårt att greppa hur mycket det egentligen är om man räknar om det till den skogsareal det motsvarar.

Men totalt närmare halvmiljonen lastbilar...

Om vi ska dra nytta av etanolens fördelar med högre oktantal så är det många motorer att bygga om eller i alla fall förse med uppdaterad mjukvara. Fyra miljoner fordon i Sverige, det är inte gjort i en handvändning.

Sen dök en av etanolens nackdelar upp. Kallstartsegenskaper vintertid är inte jättebra och har varit ett problem på vissa bilar. Motorvärmare löser förstås detta vintertid.

Räknar på 100 dagar per år, två timmar per dag och tre miljoner fordon. En motorvärmare drar runt 500w.
300GWh landar jag på...

Jämförelsevis så är det lite jämfört med de 12TWh som behövs om man övergår helt till eldrift så där finns bra marginal i alla fall.

Men många motorvärmarstolpar blir det :)
Du har svårt att hitta råvara...
jaha.. 200.000 ha med ca 200-400 m3 sk per ha.. Där hittar du en rejäl mängd..
Sedan i alla röjningar... 1.4 miljoner ha eftersatt...

Sedan 2.5 ha per 50 ha fastighet... Och detta endast ungskog... Sedan har du underväxtröjning...
med minst 400.000 ha per år.
Så vad är det svårt att hitta råvaran?
att RoAd har svårt det är en ren självklarhet...
 
A
13th Marine 13th Marine skrev:
Inser att du nog menade hur vi skulle få elen.
Ja, det är också en nöt att knäcka, men jag tror det är lättare att lösa det än att hitta mer mark att odla biobränsle på.
Varför ska du gå tillbaka till generation 1 av biobränsle?
 
C
Krilleman Krilleman skrev:
Problemet med HVO100 är att ingen tankar det bränslet i tillräcklig nivå för att det ska vara alldagligt.
Och det beror ju i sin tur på prisskillnaden. En prisskillnad som tyvärr lär bestå så länge tillgången är begränsad.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Krilleman
13th Marine 13th Marine skrev:
Inser att du nog menade hur vi skulle få elen.
Ja, det är också en nöt att knäcka, men jag tror det är lättare att lösa det än att hitta mer mark att odla biobränsle på.
Hur menar du då att vi ska lösa bristen på el när kärnkraftverken ska stängas. Vattenkraften har EU klassat som smutsig och vindsnurrorna inte orkar med.

Tysk kolkraft? Karlshamns elverk? 1000st snurrur på Lidingö?

Amerikanska San Fransisco är ju ett bra exempel på denna galenskap, och hur fungerar elförsörjningen där idag? Mindre bra... Varför ska vi då följa deras vilsna exempel?
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Låter (pun intended) som ett mycket enkelt problem att lösa. Hur stort är det problemet förresten i praktiken? Har du någon statistik att dela med dig av?
Nä, det är ett så nytt problem att det statliga statistikcentrum inte hunnit med än
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, nu är det ju så att även här utgör elektrikernas fackförening SEF ett problem. Har man inte kollektivavtal så får man inte anställa lärlingar.
Är korporativismen så stark i Sverige?
 
Krilleman
C cpalm skrev:
Och det beror ju i sin tur på prisskillnaden. En prisskillnad som tyvärr lär bestå så länge tillgången är begränsad.
Precis, du sätter fingret på problemet!
 
A
C cpalm skrev:
Men hur stor del är tillverkad av skogsråvara (SEKAB?).
Vet bara att grannen levererar massor med matvete till Agroetanol i Norrköping.
ca 75% av all etanol är väl tillverkad där om jag inte minns fel... står säkert på hemsidan, om de har någon...
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Hur menar du då att vi ska lösa bristen på el när kärnkraftverken ska stängas. Vattenkraften har EU klassat som smutsig och vindsnurrorna inte orkar med.Tysk kolkraft? Karlshamns elverk?

Amerikanska Sanfransisco är ju ett bra exempel på denna galenskap, och hur fungerar elförsörjningen där idag? Mindre bra...
Okej, jag har inte släppt telefonen än.

Noterar att du inte skriver hur du tänker lösa markbristen. ;)
 
A
13th Marine 13th Marine skrev:
Okej, jag har inte släppt telefonen än.

Noterar att du inte skriver hur du tänker lösa markbristen. ;)
Du får gärna förklara vilket biobränsle du avser och det kan ge bättre svar..
För annars avser du väl generation 1?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.