R RoAd skrev:
Det säger mig inte så mycket. Hur många liter etanol får du ut av "att röja ner till 3000 st"? Hur många ha röjer man per år?
2017 var knappt 18 procent av ungskogen röjd så det finns mycket att ta av.

Om vi tar Stockholm som exempel så var 16 procent röjt av 25669 ha ungskog
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Det säger mig inte så mycket. Hur många liter etanol får du ut av "att röja ner till 3000 st"? Hur många ha röjer man per år?
har bara den äldre statistiken i huvudet just nu.. Men 2018 hade vi 1.4 miljoner ha ungskog oröjd.
ca 200.000 ha avverkas varje år..
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Varför skulle det bli omöjligt? Det finns väl redan idag klimatneutrala bränslen att köra röjsågar på? Problemet är väl att dessa är rätt dyra och att de inte räcker för att driva hela fordonsflottan.

Att de är dyra spelar antagligen inte så stor roll i detta sammanhang så röjsågar med förbränningsmotorer kan säkert köras vidare på dessa.
vilka då?
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nä så anser även SLU år 2021...men tror du inte mig kan du ta det med Lars på SLU.
Forskningen jag länkade till var från SLU ;)
 
R
Maskintok skrev:
vilka då?
Etanol är väl ett av dem?
 
R RoAd skrev:
Varför skulle det bli omöjligt? Det finns väl redan idag klimatneutrala bränslen att köra röjsågar på? Problemet är väl att dessa är rätt dyra och att de inte räcker för att driva hela fordonsflottan.

Att de är dyra spelar antagligen inte så stor roll i detta sammanhang så röjsågar med förbränningsmotorer kan säkert köras vidare på dessa.
Jaså, är det så bra för miljön?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Det har ju gjorts förr av "direktören"...

Det kommer nog fortlöpande att gå! :p

[bild]
Skillnad på telefon och kraftledning
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Krilleman
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Skillnad på telefon och kraftledning
Det var ironi.

Ursäkta avsaknade av:
[IRONI ON]
[/IRONI OFF]

:giggle:
 
R
skoge skoge skrev:
2017 var knappt 18 procent av ungskogen röjd så det finns mycket att ta av.

Om vi tar Stockholm som exempel så var 16 procent röjt av 25669 ha ungskog
Säger mig fortfarande inte så mycket eftersom jag fortfarande inte vet vad det motsvarar i etanol eller hur ofta man kan röja skog.

För att det ni säger ska gå att omvandla till liter etanol per år så måste siffror på hur stor yta som kan röjas varje år (återväxt måste förstås tas höjd för) och hur mycket etanol den ytan ger presenteras.

Så:
- hur stor (NY) röjbar yta finns det per år
- hur mycket etanol i liter ger det i liter
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Det var ironi.

Ursäkta avsaknade av:
[IRONI ON]
[/IRONI OFF]

:giggle:
Förstod det(y)
 
R
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Jaså, är det så bra för miljön?
Klimat != miljö. Om du inte fattat det så blir det svårt att diskutera med dig.
 
A
R RoAd skrev:
Etanol är väl ett av dem?
Är det klimatneutralt?
Trodde det var ingående av ett kretslopp och därmed inte fossilt..
Men neutralt vete tusan... :thinking:
det må jag nog läsa om någon gång...
 
  • Wow
RoAd
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
Är det klimatneutralt?
Trodde det var ingående av ett kretslopp och därmed inte fossilt..
Men neutralt vete tusan... :thinking:
det må jag nog läsa om någon gång...
Att ingå i kolkretsloppet ÄR att vara klimatneutralt. Det är verkligen grundkunskap i ämnet så nu får du faktiskt skämmas.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Mina erfarenheter av SEF är tyvärr sämsta möjliga. Tokhög avgift som absolut inte gick att sänka när jag böjade studera. De tyckte tydligen det var helt normalt att 10% av ens inkomst gick till fackavgift. När jag p.g.a. detta ville gå ur ( jag hade helt enkel inte råd) så var det 6 månaders uppsägningstid. Jag frågade vad som skulle hända om jag slutade betala och fick svaret "Så kan du ju inte göra!". Det kunde jag och blev utesluten precis som jag ville.

Sedan tecknade de plötsligt någon försäkring i mitt namn utan mitt samtycke. Kom bara hem en faktura. Vid samtal var man tydligen tvungen att betala för försäkringen i 3 månader då det var 3 månaders uppsägningstid. Jag vägrade och det blev till slut uppsagd ändå.

Nej usch för SEF.
Ett säkert kort om man vill gå ur facket är att söka medlemskap i SD
 
R RoAd skrev:
Säger mig fortfarande inte så mycket eftersom jag fortfarande inte vet vad det motsvarar i etanol eller hur ofta man kan röja skog.

För att det ni säger ska gå att omvandla till liter etanol per år så måste siffror på hur stor yta som kan röjas varje år (återväxt måste förstås tas höjd för) och hur mycket etanol den ytan ger presenteras.

Så:
- hur stor (NY) röjbar yta finns det per år
- hur mycket etanol i liter ger det i liter
Ytterligare en faktor som är intressant i sammanhanget är hur mycket energi som behövs för att framställa exempelvis en kubikmeter.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.