Krilleman Krilleman skrev:
Bara i det senaste snöfallet över södra Sverige igår, så hade trafikverket problem med stillastående elbilar... Men inte rapporterar allmän media om det..................

Svaret är väl som vanligt... Det drabbar inte "mig" -Sa han som hade elbil.

Kan tilläggas att jag kör miljödiesel. Framtidens bränsle!

Dessutom ska jag kvittera ut en ny tjänstebil i sommar som accepterar miljödiesel.
Men ni som förnekar sanningen kan fortsätta handla miljövidriga elbilar!
Och "vanliga" bilar står inte stilla vintertid menar du? Har du inte besökt stockholm under kraftigt snöfall?

Här har vi en expert som hävdar att det inte är elbilarna det är fel på, utan förarna.
https://sverigesradio.se/artikel/experten-efter-snoovadret-inte-elbilen-det-ar-fel-pa-det-ar-foraren
 
Maskintok skrev:
Jajemän.
våra ungskogar enda upptill ca 2 andra gallring binder som mest med co2.
Sedan fortsätter skogen att binda men med något lägre effekt.. ända fram tills ca 70 års ålder då skogen börjar plana ut vid sitt bindande.. efter detta tar skogen upp men avger lika mycket co2..
Ungskog binder överlägset mest koldixid men tar man med hela kedjan ända från den koldioxid som frigörs från markytan på ett nytt kalhygge fram till slutprodukten som vid yngre klena stammar ofta är kortlivat papper vilket tillverkas med ganska stor energiinsats så kan resultatet bli ganska dåligt.
Den forskning jag har läst tyder på att långa omloppstider och bra virke som sågas och används i långlivade hus sannolikt är bästa kolsänkan.
 
  • Gilla
bakterie och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
A Alexn72 skrev:
Bara elbilar och inga fossila?
Givetvis fanns det gissningsvis en och annan fossil bil. Men det är ju inte sakfrågan.
A Alexn72 skrev:
Bara elbilar och inga fossila?
Om det skulle vara benisn/diesel/miljödisel skulle bärgaren bara tankat upp några liter och dom fortsatt färden i aktuell bil när vägen varit röjd.

Hade bärgaren med sig generator menar du?
 
Maskintok skrev:
Detta är inga problem alls om man ser till mängden träd som fälls i en röjning..
En normal röjning har ca 15-30.000 stam per ha... vi röjer ner till ca 3000 st i första skede..
Då har du nog en bild om hur pass med material det finns per ha...
Lika om vi ser till linjeröjning, stammar på 10 cm i brösthöjd,tätt som en vägg...bredgatorna röjs minst 30 meter åt bägge sidorna så det skulle bli djävulskt med material bara där
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nä ingen källa till mig..
Men han retar väl alltid någon...
Om man nu tycker det en fin egenskap.
Man får ju ta fram skämskudden när man kikar på sånt där.
Verkligen urtypen av fossil gubbe som "vet" hur saker egentligen fungerar och gillar att göra sig lustig på Gretas bekostnad. Smaklöst
 
Krilleman
S Stuff skrev:
Och "vanliga" bilar står inte stilla vintertid menar du? Har du inte besökt stockholm under kraftigt snöfall?
Vem besöker Stockholm frivilligt med färdsätt i bil?

Och dessutom borde väl den "Kungliga Hufvudstaden" föregå med gott exempel med tanke på infrastruktur och framförallt möjlighet till tät laddningsmöjlighet? :thinking::thinking::thinking:

Om inte huvudstaden kan hantera miljövidriga elbilar, hur ska då lansbygden göra det? :whistle::whistle:

Sensmoral med ditt inlägg?
 
  • Haha
1
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ja, det var ju precis det jag undrade, om det inte blir sämre tillväxt om man för ut det man gallrar. Jag förstår att det är en fördel under kraftledningar där man vill röja så sällan som möjligt, men det borde ju vara en nackdel i skogen där man antagligen vill ha en starkare tillväxt.
Hur tusan ska man i framtiden kunna röja under kraftledningar? Långt ut i ingenstans?
 
A
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Hur tusan ska man i framtiden kunna röja under kraftledningar? Långt ut i ingenstans?
Nä med röjsåg som man pluggar in i ledningen.. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Alexn72 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Förr eller senare kanske vi kommer dit, men den omställningen är 20 år bort, minst och lägg några undantag till det så blir det ännu längre.

Det är ju något man behöver hantera på resans gång - vad ska vi göra med detta just nu i början på denna omställning?

Samma sak med elbilarna själva, inte självklart att de på kort sikt är miljövänligare än vanliga bilare, men det är det värt för att få igång omställningen. På längre sikt kommer vi bli svinbra på att bygga miljövänliga batterier osv. Alla problem löses inte dag 1.
Men de flesta problemen kommer inte ens vara lösta de sista dagarna heller
 
R RoAd skrev:
Jo jag fattar förstås processen. Det jag inte riktigt köper rakt av är om det finns tillräckligt med råmaterial, att kostnaden för att frakta den till fabrikerna inte blir orimligt hög, och sådana frågor.
Det har man el lastbilar till frakten eller timmertåg
 
Maskintok skrev:
Nä med röjsåg som man pluggar in i ledningen.. ;)
Skulle vara något
 
  • Haha
1
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
Detta är inga problem alls om man ser till mängden träd som fälls i en röjning..
En normal röjning har ca 15-30.000 stam per ha... vi röjer ner till ca 3000 st i första skede..
Då har du nog en bild om hur pass med material det finns per ha...
Det säger mig inte så mycket. Hur många liter etanol får du ut av "att röja ner till 3000 st"? Hur många ha röjer man per år?
 
Maskintok skrev:
Nä med röjsåg som man pluggar in i ledningen.. ;)
Tur jag har slutat...
 
  • Gilla
  • Haha
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
R
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Hur tusan ska man i framtiden kunna röja under kraftledningar? Långt ut i ingenstans?
Varför skulle det bli omöjligt? Det finns väl redan idag klimatneutrala bränslen att köra röjsågar på? Problemet är väl att dessa är rätt dyra och att de inte räcker för att driva hela fordonsflottan.

Att de är dyra spelar antagligen inte så stor roll i detta sammanhang så röjsågar med förbränningsmotorer kan säkert köras vidare på dessa.
 
Krilleman
Maskintok skrev:
Nä med röjsåg som man pluggar in i ledningen..
Det har ju gjorts förr av "direktören"...

Det kommer nog fortlöpande att gå! :p

Två personer i arbetskläder klättrar på en telefonstolpe i skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.