B b8q skrev:
Om man bara tittar på koldioxidutsläpp kanske det är så. Men summerar man miljöskadliga utsläpp överhuvudtaget (från tungmetaller till plast i världshavet eller vad du vill) så killgissar jag att Sverige nog bara motsvarar någon tiondels procent av Kinas.

Sen är det alltid en intressant fråga hur man ska räkna - ska man räkna på var utsläppen produceras, eller ska man titta på konsumentansvaret? Väldigt mycket av det vi konsumerar i Sverige (och hela västvärlden) är tillverkat i Kina, och har gett upphov till utsläpp i kinesiska fabriker. Men *vems utsläpp" är det då?
Men är inte problemet att vi(Sverige och övriga västvärlden) Har flyttat över vår produktion för vårt konsumtionssamhälle till framförallt Kina. Så en stor del av deras utsläpp är framförallt beroende på¨vår eviga konsumtion.
 
  • Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
A
A Alexn72 skrev:
Visste... njä inte egentligen... Att de är fullt rimligt däremot är jag helt med på. Har tappat björksav och de är lite sött.
Jäste gjorde den med. Men jag jäser på äpple istället;)
Går fint att koka på äpplen från trädgården.. Och brumma på..

samt på björksav
 
Maskintok skrev:
Då är det ju bättre med ett hållbart bränsle tills lösning finnes med el eller annat..

Tror säkert att det finns många här som har skoter.
Annars får man väl lägga ner nöjesåkning och turismen, det är ju bara onödigt slöseri. Samerna får väl gå tillbaka till skidor, fr har väl vallat ren i hundratals år utan skoter o helikopter.

OBS: Mycket ironi i detta inlägg.
 
  • Haha
1
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det hade ju varit roligare om du haft en stirlingvedpanna till att ladda elbilen under oktober-mars då solcellerna knappast betalar sina egen räntekostnader.
Visst går det att producera egen el, men KWh kostnaden kan ju vara i paritet med höglastpriserna denna vecka.
Med tanke på att de varit uppe på 4kr per kwh så ser jag att en vanlig bensingenerator kan räknas hem.
Ger ca 3kw el på 1 liter bränsle. Då kostar elen 20/3= 7kr per kwh
Men ställer man då elverket inne och leder ut avgaserna samt ser till att hålla avgaserna kalla så borde man kunna tillgodogöra sig ca 80% av energin. Och isåfall blir det 20/8=2,5kr per kwh... varav 3kwh el och 5kwh värme...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
T Tommynorskens skrev:
Men är inte problemet att vi(Sverige och övriga västvärlden) Har flyttat över vår produktion för vårt konsumtionssamhälle till framförallt Kina. Så en stor del av deras utsläpp är framförallt beroende på¨vår eviga konsumtion.
Ja, det är en del av det jag säger. Att vi outsourceat vår välfärdsproduktion är ju bara av ekonomiska skäl, det blev billigare att inte längre köpa lokalproducerat. Jag anser att man bör försöka vända det. Och dessutom konsumera mycket mindre. Vi behöver inte byta bil vart 5:e år. Vi behöver inte byta kök vart 10:e år. Inte en ny mobiltelefon vartannat år heller. Vi behöver inte 5 par gymnastikskor eller tre TV-apparater.
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Alla moderna bensinbilar har ett hyfsat sofistikerat EVAP-system för att hantera bränsleavdunstningen.
[bild]
Jo även på macken sker ju samma men att där finns en avdunstning är ju konstaterat frågan är hur mycket
 
Maskintok skrev:
Den går inte att använda till detta.. trodde jag du förstod... Detta är grot som inte är attraktiv till annat än co2 ökning
Wikipedia:
"som komprimerar groten till lätthanterligare buntar. Groten flisas eller krossas sedan till flis för att producera fjärrvärme i värmeverk eller elektricitet och fjärrvärme i kraftvärmeverk."
 
Marike
A Alexn72 skrev:
Wikipedia:
"som komprimerar groten till lätthanterligare buntar. Groten flisas eller krossas sedan till flis för att producera fjärrvärme i värmeverk eller elektricitet och fjärrvärme i kraftvärmeverk."
Och då bildas inget co2? Eller?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
A Alexn72 skrev:
Wikipedia:
"som komprimerar groten till lätthanterligare buntar. Groten flisas eller krossas sedan till flis för att producera fjärrvärme i värmeverk eller elektricitet och fjärrvärme i kraftvärmeverk."
Men där står det väl inget om denna grot jag beskrivit?
Detta är grot som fått ligga för länge vid väg som man ansett inte duger längre och som nu ligger vid terminal..
Denna har man nu sett att den börjat jäsa och då skulle gå att tillverka bränsle av..

inte färsk producerad vara.. det kommer längre fram.. Och är en svårare process.
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Och då bildas inget co2? Eller?
Co2.... jag pratar värme och el. Samt verkningsgraden på hur man framställer det.
Dessutom hur den används och den totala verkningsgraden till när den används.
 
A
jag skrev det tidigare..
blanda inte ihop grot med grot..
Det skiljer och när anläggningarna är igång med att koka brännvin så kommer man även att kunna koka färsk ved..
Men denna är för dyr att börja med om man jämför den som industrin vill ha bort för att kunna lagra ny grot..
Varför ska man inte utnyttja och utveckla detta?
 
A
A Alexn72 skrev:
Co2.... jag pratar värme och el. Samt verkningsgraden på hur man framställer det.
Dessutom hur den används och den totala verkningsgraden till när den används.
Detta gäller färsk grot dvs som legat ca 1 år vid väg.. Inte som legat i flertalet år på virkesterminal.

där är det ännu ingen idé att konkurrera.
Men vi plockar inte ut grot vid röjning så där har vi enorma mängder att hämta..
 
A
vi har ju @skoge här som jobbat under kraftledningar med röjsåg.. han har själv sett mängden grot som lämnas... försvinner detta efter röjning så minskar även farten på årskotten då näringen minskar..

Och det är ju toppen för då minskar påverkan och behovet av underhåll..
 
Maskintok skrev:
.....
Elon musk hade saker för sig nyss... dessa. visar vilken typ av människa han är..
Han är rik och skor sig på andra människor... Ska jag stötta?
Nej aldrig.
oljeindustrin må vara som de är men de sitter inte i ögonen på mig och beter sig illa...
Tesla gör ju inte ens reklam för sina bilar.
Att all media pratar om Musk och tesla får ju dem stå för...

Om du får tillfället att köra en tesla i 100mil och försöker ladda så lite som möjligt så kommer du förstå...
Prova vilken annan elbil som helst under liknande förhållande så kommer du se vilken skillnad det är. Tyvärr...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.