Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns ingen enkel universallösning som löser allt, på direkten, ungefär som trolleri.
Det är ju för att det är svårt som det inte redan är löst.

Men det blir inte lättare av att en massa låtsas vara forskare eller kunniga och ljuger för alla som orkar lyssna.
Som du och de andra miljömupparna här då?;)
 
O OskarJ skrev:
Om vi i Sverige och norden kan visa att det går att påverka och utvecklas så kommer fler att hänga på i utvecklingen.

Dessutom så är vi historiskt sett bra på att utveckla och ta fram ny teknik. Varför missa den chansen nu?
Dynamit och vapen vi utvecklat i Sverige som gått på export är verkligen innovativt;)
 
Marike Marike skrev:
Problemet är väl att vi inte har den el vi behöver för en snabb omställning, det är inte bara bilar det handlar om.
.... bortsett från de som diskuterad som miljö och klimat.... Så är det bättre att bränna oljan i ett kraftverk som skapar el och värme under vintern och laddar elbilar med än att förbränna det direkt i bilarna.
Det finns fortfarande användningsområde för båda typer av fordon.
Men elbilen är ren när dne kör och ett kraftverk har renare förbränning än alla bilar.
Bilarna l
Ska dessutom laddas på natten då förbrukningen är mindre.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Fossilbilen kräver en tankbil men elbilen kräver ett koleldat kraftverk. Vad är att föredra?
Elbilen kan laddas med sol,vind vatten, olja,gas,ved,kärnkraft, flytande bränsle, eller bara genom att rulla ner för en backe...

Jag ser det som en styrka... Min bil laddas med sol mer eller mindre från mars till november... november till mars laddas den med vad som erbjuds i elnätet
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Många av de soliga länderna styrs idag av diktaturer. Skulle det då börja byggas stora solcellsparker i dessa länder där avundsjukan är lika utbredd som här skulle det i förlängningen leda till krig
precis ett energikrig..
något som kommer bli vanligare..
fattiga länder som inte ens har en 5 del av sina grannar kommer att attackera och erövra råvaror, energi mm..
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
R
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Fossilbilen kräver en tankbil men elbilen kräver ett koleldat kraftverk. Vad är att föredra?
Varför anser du att en elbil kräver ett koleldat kraftverk? Varför kan inte elen komma från sol, vind, och vatten? Eller kärnkraft för den delen?

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Som du och de andra miljömupparna här då?;)
Det ger verkligen tyngd åt dina argument när du använder dig av epitetet miljömuppar om alla som inte håller med dig. :rolleyes:
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A
A Alexn72 skrev:
.... bortsett från de som diskuterad som miljö och klimat.... Så är det bättre att bränna oljan i ett kraftverk som skapar el och värme under vintern och laddar elbilar med än att förbränna det direkt i bilarna.
Det finns fortfarande användningsområde för båda typer av fordon.
Men elbilen är ren när dne kör och ett kraftverk har renare förbränning än alla bilar.
Bilarna l
Ska dessutom laddas på natten då förbrukningen är mindre.
Så länge det varar..
med fler användare även nattetid så kommer förbrukningen öka och priserna rusa även då.. Så utan kraftverk som kan tillgodose detta så är det kört...
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
En elbil drar lika mycket eller mindre
Dvs i ditt fall max 3kw.
Har den en värmepump så drar den mellan 500w-3000w
I praktiken drar den dock inte fullt så mycket som din bil för där värmer du även motorutrymmet.
Elbilen värmer också olika utrymme men inte lika mycket
Det har vi ju sett de senaste dagarna i snöovädret. Och fler sådana oväder lär vi ju se i framtiden
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
...Så frågan är hur länge det dröjer innan elpriset ligger på 30 kr/kwh.

Även om ni klimatnördar inte ser det så har vi redan börjat slagit i de första spikarna i träfracken
Ironisk nog är det svårt att påverka de fossila bränslet.... elen kan man faktiskt idag vara med och producera själv... Idag....
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Dynamit och vapen vi utvecklat i Sverige som gått på export är verkligen innovativt;)
Kanske ett par saker till?

Ericsson
Ikea
Volvo
Saab
Asea/ABB
Epiroc (fd Atlas Copco)
Naturtillgångar som skog och malm
Stora framgångar inom kultur och utveckling inom tekniska produkter

Och en enorm mängd småföretag som lyckats riktigt bra även på en internationell marknad.

Varför ska vi inte hålla oss i framkant på utvecklingen eller ska vi låta andra delar av världen köra om oss gör att sen bli ett land som avfolkas och till slut bara blir en plats där ingen vill eller kan bo?
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jo, jag är med på att det går åt lika mycket energi, oberoende av hur man värmer luften..

Det är alltså inget problem att stå med värmen på i 10 timmar i en modern helelektrisk bil?
10h gör av med mellan
5kw och 30kw.
Bara att räkna baklänges hur stort batteri man har.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Tror gör man i kyrkan
Kul kille.
Jag är Ateist.

Elbilar kommer att ta över. Det är ingen gissning.
Jag behöver inte ens förlita mig på forskare och spekulera om framtiden. Det räcker med att kika för nutiden och försäljningsstatistiken för att se att vi bara är i början av en elektrifiering som verkligen har kickstartat nu.
(Tyvärr några decenier för sent)
 
  • Gilla
jannebmw och 3 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Det funkar men är en dålig lösning för då begränsar man sig till bilens interna laddare...
Dvs det tar lång tid... en 3,6kw elverk laddar min bil med ca 2mil per timme....
En snabbladdare gör samma sak på min gamla nissan leaf från 2012 på runt 3-6min
En nyare elbil laddar ännu snabbare
Nackdelen är att du måste stanna och ladda
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
A Alexn72 skrev:
Elbilen kan laddas med sol,vind vatten, olja,gas,ved,kärnkraft, flytande bränsle, eller bara genom att rulla ner för en backe...

Jag ser det som en styrka... Min bil laddas med sol mer eller mindre från mars till november... november till mars laddas den med vad som erbjuds i elnätet
Men vid första snö väder så tog det stopp..
trots att det bara av att bogsera igång dessa..
 
A
O OskarJ skrev:
Kanske ett par saker till?

Ericsson
Ikea
Volvo
Saab
Asea/ABB
Epiroc (fd Atlas Copco)
Naturtillgångar som skog och malm
Stora framgångar inom kultur och utveckling inom tekniska produkter

Och en enorm mängd småföretag som lyckats riktigt bra även på en internationell marknad.

Varför ska vi inte hålla oss i framkant på utvecklingen eller ska vi låta andra delar av världen köra om oss gör att sen bli ett land som avfolkas och till slut bara blir en plats där ingen vill eller kan bo?
Lät riktigt skönt... flytta ni så stannar jag.. (y)
 
  • Haha
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.