Marike Marike skrev:
....Jag anser att just co2 hysterin är en sådan, en för faunan viktig gas som utsetts till värsta fiende..
Att vatten är en förutsättning för liv är en klen tröst för någon som är på väg att drunkna....
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
A
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Men med MP ute ur leken så kommer det ta ännu längre tid
inte nödvändigtvis..
med mp ute så kan hela debatten få nyans av seriösitet istället för hysteri och religiös övertro...

Men det krävs att våra folkvald väljer att satsa här, inte på några flugor på väggen utan bygga upp från grunden..
En viktig sak att börja med är att minska på statens utgifter.. Så stängda gränser under några år och behålla energin i landet är av yttersta vikt..
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
R
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
På tal om diktaturer kan man säga att Sverige är (åtminstone) när det gäller politik. I många år sedan valet 2014 har man utestängt SD och ändå har detta parti växt sig större och större.
Nej det är verkligen inte diktatur. Du säger ju själv att SD växt sig större och större. Du får nog läsa på lite om diktatur (också).

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Frågan man kan ställa sig är när elpriset kommer börja öka. När staten höjer skatten på bilbränsle fasas bilen bort och skatteintäkterna minskar. Dessa pengar måste ju in och att då ta in det på el känns närmast och mycket mer lönsamt. Så frågan är hur länge det dröjer innan elpriset ligger på 30 kr/kwh.

Även om ni klimatnördar inte ser det så har vi redan börjat slagit i de första spikarna i träfracken
Tja, allt är ju möjligt men personligen tror jag inte det. Snarare kommer det att bli en kilometerskatt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Maskintok skrev:
näpp jag är inte emot själva bilarna eller dess drivmedel... Utan att folk tror på att politikerna har lösningen för oss med elbilar när man inte ens kan lösa att inte extrema grupper stänger ner kraftverk utan att ha en hållbar lösning framåt...
Och att folk litar blint på detta.. precis som vanligt...
politikerna gör inte saker för att komma framåt de gör detta av samma skäl som de som röstar på dem... av ideologiska skäl som inte egentligen är en lösning utan denna cirkelkörning.... På myren...

Men mijlöbalken, skriven så pass att industri inte skall få tillstånd..
höga elpriser, höga avgifter mm..
Finns inte mycket mer sanning i detta än att miljön och klimatet bryr sig inte om att politikerna höjer avgifter eller skatter... De enda som hjälpt är handling... Inte straff...
Men att agera utan översyn och koll är inte handling det är vansinne..
Nu var det inte politiker det inlägget jag citerade om utan där gav du dig faktiskt på Elon och Tesla.

Det känns som att du svingar mot allt och alla i denna tråd. Sen när du blir ifrågasatt när du är ute och cyklar så faller du alltid tillbaka på att det är politikerna det är fel på och därmed också alla oss som väljer att ha samma syn som vissa politiker.
Jag väljer i alla fall att utgå ifrån fakta från forskning och kan faktiskt ibland glädjas åt att politiker i alla fall ibland använder sig av samma fakta och analyserar den på liknande sätt. (Observera IBLAND. Jag håller inte alltid med politiker och låter inte heller dem definiera min verklighet).
De alternativa fakta som du och andra foliehattar talar om har vi aldrig sett röken av. Du/ni mal på om och om igen om att det finns annan fakta och andra sanningar men vi får aldrig nånsin se den faktan. Kanske för att den inte existerar nån annanstans än i era huvuden.

Tillbaka till min fråga:
Maskintok skrev:
Elon musk hade saker för sig nyss... dessa. visar vilken typ av människa han är..
Han är rik och skor sig på andra människor... Ska jag stötta?
Nej aldrig.
oljeindustrin må vara som de är men de sitter inte i ögonen på mig och beter sig illa..
HUR kan du sitta och tycka att oljeinstrin är hyvens killar medan Elon är en bov?
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
R
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Finns bara ett parti att rösta på SD
Kan du inte sluta att propagera för bevara sverige svenskt partiet? Det är uttryckligen förbjudet att diskutera politik i forumet så ingen som vill hålla sig till reglerna kan bemöta dig.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Maskintok skrev:
klart att jag gör.
Men det gör inte ni däremot som jag tycker det verkar.. man ser en elbil.. Wow..
modern.. eldriven... status... Jag ser.
En bil... dyr,, inte lämplig... finner ingen anledning till batteri eller el.. har inga appar eller andra saker som jag ska hålla koll på.
Tycker inte om moderna saker som ska rädda världen för de är en produkt av människor som vill sko sig på andra..

Elon musk hade saker för sig nyss... dessa. visar vilken typ av människa han är..
Han är rik och skor sig på andra människor... Ska jag stötta?
Nej aldrig.
oljeindustrin må vara som de är men de sitter inte i ögonen på mig och beter sig illa..

i media så belyses deras fel... Ja men det borde även musk, gore, gates göras i betydligt större utsträckning....

EU ska avgöra framtiden... jovisst..
men de stjäl vår energi genom att köpa den på grunder av tvång... ingå avtal med djävulen... Men va bra då ska man inte gnälla när elen är dyr eller när EU kommer med nästa sak de ska ha... Som straff när Sverige inte kan förse eu med energi...
Eller tvingar till höjda skatter..

globalism är ett sattyg som kommer starta krig... Men det har ingen fattat ännu... vänta bara... Och det kan komma från länder som inte fick vara med. och dela...
Ja, inte kommer världen gå under av klimatet utan snarare till följd av klimativern. I de fattigaste delarna av världen har de knappt en cykel och här sitter vi och planerar för en omställning som vi själva skapat för att öka vår status. Vi blir rikare och rikare medan de blir fattigare och fattigare.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad ville jag med detta långa inlägg då?
Jo, jag är dels glad över att vetenskap och forskning finns, och jag ser att det innebär att idag lever vi inte så mycket under kyrkans läror som vi annars skulle.
Vi vet att planeterna roterar runt solen och hur det fungerar, vi kan därför skicka saker upp i rymden.
Vi vet att allt inte är skapat av 4 elementen, utan vi vet hur det periodiska systemet är och fungerar och kan därför skapa en massa material och produkter.

Ja det är så fantastiskt mycket vi vet idag som vi inte visste för 500 år sedan, och det kan vi tacka vetenskapen för.


Det andra jag ville säga, var att visa hur vetenskaplig metod går till.
Först kommer någon eller några på en idé, de brukar försöka undersöka denna. Sen så småningom presenterar man sin idé, som en vetenskaplig teori, tja knappt en vetenskaplig teori egentligen, men man visar vad man tror, och vanligtvis ställer sig alla andra forskare sig negativt till detta, eller åtminstone försiktigt passivt och tvekande.
Men verkar det vara intressant, så börjar allt fler utföra sina egna studier och/eller försök, och fanns det någon essens i det nya så kommer alltfler upptäcka detta. Och så småningom börjar majoriteten av forskarna vara överens, det har uppstått ett paradigm-skifte.
Ofta finns det fortfarande forskare kvar som inte håller med, men de har i detta läget spelat ut sin roll, nu är det ingen som på allvar längre tror att solen roterar runt jorden.
Är det då så viktigt att veta allt som vi inte visste för 500 år sedan?
 
A Alexn72 skrev:
En elbil drar lika mycket eller mindre
Dvs i ditt fall max 3kw.
Har den en värmepump så drar den mellan 500w-3000w
I praktiken drar den dock inte fullt så mycket som din bil för där värmer du även motorutrymmet.
Elbilen värmer också olika utrymme men inte lika mycket
Jo, jag är med på att det går åt lika mycket energi, oberoende av hur man värmer luften..

Det är alltså inget problem att stå med värmen på i 10 timmar i en modern helelektrisk bil?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Nu orkar jag inte räkna men i storleksordningen kan den bilen köras på bensin och förbruka 100kwh men på samma sträcka skulle den på el göra av med runt 30kwh.

Vi kan väl åtminstone vara överens om att eldrivlinan är effektivare.
Men jag är lat av naturen och vill inte stanna och ladda efter vägen på skidsemestern.
 
A
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Ja, inte kommer världen gå under av klimatet utan snarare till följd av klimativern. I de fattigaste delarna av världen har de knappt en cykel och här sitter vi och planerar för en omställning som vi själva skapat för att öka vår status. Vi blir rikare och rikare medan de blir fattigare och fattigare.
precis, det är denna kontrast som gör det så skevt... Och då sitta att hävda att världen behöver detta är så arrogant att man vill spy..
Nä här sitter i 3% av förlust mp..
Här sitter en massa människor som tycker de är för mer än andra... Och ser ner på den som ingen ekonomi för en elbil eller dess status har eller kommer få...

Dessa människor skulle de helst vilja slippa...
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jo, jag är med på att det går åt lika mycket energi, oberoende av hur man värmer luften..

Det är alltså inget problem att stå med värmen på i 10 timmar i en modern helelektrisk bil?
Kolla flödet från igår... Det säger allt..
Och det var ju bara att bogsera igång dessa..

Jo jo vi såg det...
 
O OskarJ skrev:
Jag är inte helt övertygad om att det kommer att göra nån större skillnad oavsett vilka som styr och påverkar i politiken.

Biltillverkarna har hoppat på tåget nu när de ser att det finns pengar att tjäna och att många av de som köper nya bilar nu vill ha annat än bensin och diesel.

Bara senaste året har det kommit flera elbilar som är tillräckligt bra för många bilister. I vissa med förmånliga leasingavtal som i princip varit vad det kostar med soppa och underhåll på en äldre bensinbil som redan är avskriven värdemässigt. Inga lyxbilar på långa vägar, men fabriksny och inga konstigheter.

Tror både utbud och efterfrågan på rena elbilar kommer att öka de kommande åren oavsett politisk påverkan i Sverige.
Du har rätt och det finns pengar att spara på en elbil nu, men sedan då?
 
B b8q skrev:
Jag vet inte hur *vi* vill ha det. Själv vill jag gärna ha kvar och vidareutveckla kärnkraft, men jag vill också att soliga länder (t.ex. många länder i Afrika och mellanöstern) skulle investera stort i solceller, både för att locka dit industrier och för att tjäna pengar på el-export. Det skulle kanske också minska flyktingströmmarna.
Många av de soliga länderna styrs idag av diktaturer. Skulle det då börja byggas stora solcellsparker i dessa länder där avundsjukan är lika utbredd som här skulle det i förlängningen leda till krig
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
För att återgå till ämnet i tråden så tycker jag man ändå ska vara öppen för att elbilar inte fungerar helt optimalt på vintern.
T.ex. så är mina upplevelser att de;
- Tappar allt från 25-50% räckvidd beroende på hur kallt det är.
- Ger begränsad effekt om man inte klimatiserar batteripaketet innan avfärd.
- Har mer eller mindre problem med värmen. Oftast funkar det helt OK, men eftersom vi inte har någon spillvärme från motorn ställer det högre krav på t.ex. eluppvärmde spolare för att de inte ska frysa.

Sedan är det mesta rätt hanterbart. Tänker man på att klimatisera innan avfärd så blir räckvidden något bättre och värmen sällan ett problem.

Ett annat trick som verkar funka för att få lite mer räckvidd på vintern är att stanna och snabbladda batteriet en kort stund. Snabbladdningen värmer upp batteripaketet så man både får full effekt och kan köra lite längre. Detta innebär också att om man ska köra långt och får stanna och snabbladda med jämna mellanrum så håller sig nog paketet vid rätt bra temperatur.
Frågan är på ice bilar, hur mycket tappas pga värmeutveckling? På vintern får man värmen gratis , på sommaren är det tappad räckvidd. Så för att vara rättvis, ice bilar har värmen på vinter som sommar och är mindre effektiva hela tiden...

Kupé och motor värmare är inte okänt för ice bilar...
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Elbilen drar runt på ett batteri... fossilbilen kräver en tankbil som levererar bränslet till tankstället. Man får inte glömma den belastningen på vägarna med...



En norsk taxi chaffis har skadat sitt batteri genom att köra på en metallstolpe som stack upp ur marken.

Vad kostar det att på motsvarade ny bil byta motorn pga mekanisk skada.

Hur mycket kör du per år?
Fossilbilen kräver en tankbil men elbilen kräver ett koleldat kraftverk. Vad är att föredra?
 
  • Haha
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.