Rickard.
Lekt lite med figursågen och gjort en hållare för en fjärrkontrollen till en "lampa" som jag håller på med.

Hållare i trä under tillverkning med figursåg, avslutad, och med fjärrkontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handgjord träram med LEGO och SUPER MARIO utsmyckningar och en fjärrkontrollshållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


 
  • Gilla
  • Älska
Hus tomte och 13 till
  • Laddar…
Idag har jag gjort en kniv. Eller, skaftat en kniv kanske är mer korrekt, knivbladet är ju faktiskt köpt. Äpple från egna trädgården och ene är träslagen som är ytbehandlade med linolja.
Det ska bli en julklapp till yngsta sonen som förhoppningsvis kommer se till att den blir välanvänd.
Hantverksmässigt knivskaft av äppelträ och ene med linoljebehandlad yta, på en bädd av träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
svuntrik och 14 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Mekat ihop en fulprototyp för att testa en mekanism som ska byggas in i en ny jigg, verkar fungera som tänkt. Va det ska bli i slutändan får ni se en annan dag.

[bild]
En fråga?
Finns det någon anledning till att du använder rampmuff istället för sargsprint till manövern?

Ser ut som en utmärkt ide annars. Kommer eventuellt stjäla den till en fräslyft och kanske ett anhåll. Har en ide om förlänga bordet på vertikalfräsen för att kunna ta bort ett fräsbord från verkstaden. Som extra bonus får jag dessutom möjlighet att använda matarverk även till bordsmonterad handöverfräs.
Kommer troligen använda M10 med infälld mutter för manövrering. Eller kanske M8 duger.

Mvh Findus
 
  • Gilla
erikgöteborg
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
En fråga?
Finns det någon anledning till att du använder rampmuff istället för sargsprint till manövern?
Kanske syns lite dåligt men det är en trapetsgängad stång, i rörliga delen sitter en trapetsmutter med fläns fastskruvad från baksidan. Trapetsen utesluter ju sargsprint såvida det inte är en hemmagängad eller väldigt exotisk variant.
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Idag har jag gjort en kniv. Eller, skaftat en kniv kanske är mer korrekt, knivbladet är ju faktiskt köpt. Äpple från egna trädgården och ene är träslagen som är ytbehandlade med linolja.
Det ska bli en julklapp till yngsta sonen som förhoppningsvis kommer se till att den blir välanvänd.
[bild]
Nu vet jag inte hur gammal yngste sonen är men jag hade nog satt en parerstång om den är till ett barn, lätt att slinta och skära sig rejält annars. Bara ett råd i all välmening
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Nu vet jag inte hur gammal yngste sonen är men jag hade nog satt en parerstång om den är till ett barn, lätt att slinta och skära sig rejält annars. Bara ett råd i all välmening
Jag har en kniv jag fick av min pappa när jag var 6-7 år, utan parerstång, och det fungerar bra om handtaget är väl format efter handen. Har tyvärr ingen bild nu men det handlar om att det är tillräckligt skulpterat efter fingrarna och där finns det nog potential att förbättra i detta fall.
 
Hennke85 Hennke85 skrev:
Nu vet jag inte hur gammal yngste sonen är men jag hade nog satt en parerstång om den är till ett barn, lätt att slinta och skära sig rejält annars. Bara ett råd i all välmening
Tack för omtanken. Han är fyra, fyller fem tidig vår. Jag tänkte själv likadant om parerstång för några år sedan, men har ändrat mig ju mer jag läst och täljt själv. Parerstång hjälper inte vid normal täljning då handen snarare glider åt andra hållet, bort från bladet. En parerstång kan däremot hindra en från att använda flera bra knivgrepp på ett vettigt sätt. (där skulle formen kunna förbättras ytterligare så den blir mer symetrisk likt moraknivs spolformade handtag på deras täljknivar. Men det är så pass länge kvar innan han ska börja väda på kniven, så det är nog ganska lugnt)
Parerstångens paradgren där den verkligen briljerar är när man dunkar in kniven med spetsen först i hårt underlag, typ en stock. (Eller som i filmens värld, när sjörövare eller andra skurkar lämnar en arg lapp på bordet/bardisken/dörren.) Men sån användning av kniven får de lära sig att det inte är ok och även riskerna med att göra så.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Barn brukar ju ändå lära sig den hårda vägen hur mycket man än vill att de gör som man säger.
 
  • Gilla
Skogsmusen och 1 till
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Tack för omtanken. Han är fyra, fyller fem tidig vår. Jag tänkte själv likadant om parerstång för några år sedan, men har ändrat mig ju mer jag läst och täljt själv. Parerstång hjälper inte vid normal täljning då handen snarare glider åt andra hållet, bort från bladet. En parerstång kan däremot hindra en från att använda flera bra knivgrepp på ett vettigt sätt. (där skulle formen kunna förbättras ytterligare så den blir mer symetrisk likt moraknivs spolformade handtag på deras täljknivar. Men det är så pass länge kvar innan han ska börja väda på kniven, så det är nog ganska lugnt)
Parerstångens paradgren där den verkligen briljerar är när man dunkar in kniven med spetsen först i hårt underlag, typ en stock. (Eller som i filmens värld, när sjörövare eller andra skurkar lämnar en arg lapp på bordet/bardisken/dörren.) Men sån användning av kniven får de lära sig att det inte är ok och även riskerna med att göra så.
Problemet är om han håller kniven lite snett framåt när han täljer. Tar man då i och tappar greppet glider hela handen över eggen. :S
 
Då... Lär man sig.
 
  • Gilla
Chentin
  • Laddar…
Själv köttade jag in kniven med parerstång rätt in i tumköttet på andra handen en cm eller två. Det var ingen som sagt att man kunde slinta med kniven.
 
I våras rök det lilla körsbärsträdet som fågelmatarna brukar hänga i så idag fick jag snabbt svänga ihop en liten hängare av lite bråte jag hade liggandes.

Hemmagjord trädhängare för fågelmatare under konstruktion på ett arbetsbord i en välutrustad verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord hängare av återvunna metallstänger på ett arbetsbord med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord fågelmatarhängare i snöigt trädgård med hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Barn brukar ju ändå lära sig den hårda vägen hur mycket man än vill att de gör som man säger.
Hade gått igenom knivvett med sonen och visat och hjälpt för att ge en rimligt grund för en sexåring så att experiment utan övervakning skulle hålla sig inom vettiga gränser.

Någon tid senare så möttes jag av röda fläckar på altanen när jag kom hem. Fläckarna irrade runt lite sedan gick spåret in genom badrumsdörren vidare genom hallen till toaletten. Där var det utstruket blod på porslinet, handfatet. Vissa väggytor. Sonen hittade jag i sovrummet.

Min kvinna var hemma och har inte märkt någonting. Sonen, som ju fått utbildning, var väldigt generad över att ha fumlat och har, tyst som en mus, smugit in och försökt laga skadan utan att det skulle märkas.

Det är min son det...

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Ursviken och 8 till
  • Laddar…
Glömde du tala om vad man ska göra om man skär sig?
 
Inte säga något till morsan? Verkar ju löst sig även om spår på handdukar, väggar och porslin nog är övermäktigt för en junior att dölja. Och bra är väl det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.