P
A ArneTW skrev:
Som man ställer frågan får man svar.

Har du någon gång gjort ett inlägg där du bara redovisar din egen åsikt utan att göra gällande att du representerar en majoritet?

Sitter du med i säkerhetsgruppen på jobbet och diskuterar om folk får använda metallkniv när de ska skära tårta, moraknivarna har de fått lämna in sedan länge.. man kan ju skära sig.
Har du något att säga i sakfrågan?
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kan liksom inte se att vara demokratiskt lagd kan vara enda kravet för att vara med i ett parti.
Nej, visst. Få partier vill nog ha medlemmar som är skattefuskare eller sexualbrottslingar oavsett hur demokratiskt lagda de är.

Men just det parti vi diskuterar har helt klart haft problem med medlemmar som inte är demokrater, och det är inte så bra för partiets image som ett demokratiskt parti. Partiet har reagerat snabbt och resolut varje gång, vilket det ska ha en eloge för, men jag har redan klargjort min ståndpunkt om när jag kommer att betrakta partiet som ett parti med stabil demokratisk grund. Partiet består ju av sina medlemmar.
 
P
F frasen_36 skrev:
Jag tror iofs att en av de stora anledningarna till kärnkraftsmotstånd är att många (särskilt föräldrar) känner ansvar för sina barn och kommande generationer. Dvs tycker att varför ska efterlevande ta hand om och bevaka den skit (avfall) vi gräver ner som vi (idag) tror på ett säkert sätt.
Mänskligheten har alltid lämnat problem efter sig till kommande generationer. Just det här problemet är ganska litet och hanterbart.

Allt svenska kärnbränsleavfall får plats i en kub på 7×7×7 meter (drygt). Det bör inte förvaras så av flera skäl, men det är ett tämligen hanterbar problem.

I inlägg #1386 har tommib visat en beräkning för hur stor kuben behöver vara. Se längst ner i inäggen.
 
D
P pmd skrev:
"Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov", är dock sällan ledstjärnan i stora företag …
Du är snubblande nära hur detta fungerade i praktiken dock.
 
S Styrman_jansson skrev:
Men som jag skrivit så är bensinångor tyngre än luft så om du inte har tanklocket under tanken så ska det mycket till om ångorna ska leta sig ut.
Spelar inte så stor roll. Tänk dig en bensindunk(helt tät) på sommaren blir den som en ballong... dvs gasen expanderar och avdunstar... I en bil finns ventilation...
 
R Rkarlsson skrev:
Så om vissa får igenom sin politik med att sluta sälja bränsle 2030 eller var de nu är då? Det blir svårt att köra vidare på bilar som är i bra skick utan det.
Vi kan vara ganska överens om att Sveriges bilparken håller ganska bra standard.
Det finns många länder som har sämre standard. Och det finns ju inget som hindrar att deras bilar byts ut mot våra och deras skrotas....
 
Redigerat:
P pmd skrev:
Har du något att säga i sakfrågan?
Det vore bra om du kunde prata för dig själv och hålla dig till sanningen.

Propaganda förvränger sakfrågan så det vore ju bra om du kunde hålla dig till den men jag förstår att det är svårt för dig.

Du tror dig sett ljuset och vill dela med dig till vilket pris som helst.

/ATW
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Mikael_L
F frasen_36 skrev:
Högaktivt kärnavfall skulle passa perfekt i solen men jag antar att säkerhetsproblem med uppskjutningar skulle bli för stora. Men det kanske kan lösas i framtiden.
Det går åt enorma mängder energi att skjuta upp ett enda kg massa.
Allt på en satellit eller rymdfarkost är superordentligt bantat för minimal vikt och strömförbrukning.

Jag var lite "sakkunnig" över valet av en mikroprocessor som skulle styra ett experiment som skulle få följa med upp i en satellit som hade lite plats över.
De hade fått en viktbudget på några hundra gram och en energibudget på typ 5W (jag kommer inte ihåg siffrorna helt, men det var ordentligt snålt med båda), men volymen de hade till förfogande var aningen mer generös. Det jag blev inblandad i var endast vilken µP som var mest strömsnål, det valdes en som hade ett viloläge på endast några µA, sen i låg klockhastighet endast drog någon enstaka mA. Men ändå en rätt frisk och modern 16-bitars (då, för nästan 20 år sedan).

Men lärdomen då var att uppskjutning alltid innebär att man jagar vartenda gram vikt. Och för att inte ha onödigt med solpaneler (vikt och volym där också) så jagas det även på energibehovet.
 
  • Gilla
fiskbuggaren
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Brukar SDare få polisbeskydd för att slippa följdfrågor? Det låter lite osannolikt så du får gärna utveckla det där.

Vem hotar med att lojalitetskoda journalister? Vad innebär en sådan kodning?
Jag tror du har kunnat följa turerna i media runt hot mot journalister när de ställer kritiska frågor till oppositionen? Samma politiska falang driver, på spektrumet från underförstått till klart uttalat, en linje som går ut på att om det blir maktskifte ska journalister som skriver negativt om regimen drabbas av till att börja med löneavdrag, det ska införas en politisk granskning av journalister osv, den styrningen ligger helt i linje vad deras föregångsländer gör så det är inte överraskande men inte i min smak.
 
Mikael_L
S Styrman_jansson skrev:
Ganska ointressant om du läser artikeln som länkades till tidigare. Jag lärde mig att kärnavfallet slutar avge gammastrålning efter 2-300 år. Så ska det vara farligt då får du äta upp det.
Nej, det slutar inte avge gammastrålning, men den har avtagit rätt ordentligt.
Med andningsskydd och speciella handskar, helst helkroppsskydd, så är det nog tänkbart att man kan våga hantera det utbrända avfallet med händerna i relativt korta tidsperioder redan efter några hundra år. Då består avfallet mest av U238 (typ 99%) U235 och PU239.
Och dessa har långsamma halveringstider och är inte några kraftiga gammastrålare, helt klart farliga, men kort exponering tror jag kroppen klarar hyggligt.
Däremot är t.ex. P239 en a-strålare av rang, och därmed oerhört farlig, och även ordentligt giftigt. Men a-partiklar stoppas rätt lätt, av relativt tunna material.

Det är långt ifrån ofarligt, men det är inte längre lika akut farligt som under de första 2-500 åren.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Man kan ju ställa sig frågan, vad händer i ett worst case scenario, vad blir följderna av läckage, om vi antar det börjar läcka typ efter 1000 år, eller bara några hundra. Vad blir effekterna för djur och folk?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Om man upparbetar avfallet kan man använda det som bränsle och minska mängden avfall.
Kommer inte hända så länge sånt bränsle är avsevärt dyrare än "nytt", det snacket är bara snömos, -propaganda.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Rolls Royce har meddelat att dess nästa bilmodell kommer att heta Spectre och vara eldriven. Mer än så vet jag inte.

Rolls Royce är f.ö sen länge ett etablerat bolag när det gäller kärnkraft. Nu håller det på att utveckla SMR-teknik. Satsningen är på 195 miljoner pund i första vändan.
Det är ju kul att de investerar, även om summan är blygsam i sammanhanget. Däremot reagerade jag på Nissans investeringar i elbilar och framförallt i ny batteriteknologi, fastfasbatteri kallat ASSB, 241 miljarder... är inte det mycket?
 
D
S Styrman_jansson skrev:
Ganska ointressant om du läser artikeln som länkades till tidigare. Jag lärde mig att kärnavfallet slutar avge gammastrålning efter 2-300 år. Så ska det vara farligt då får du äta upp det.
Det är ändå lång tid, mycket som var sanningar för 2-300 år sedan har ju visat sig vara fel idag.

Tex hade man ju precis upptäckt att häxbränning inte var en helt rationell aktivitet, vi får (inte) se vilka av våra sanningar som står sig några hundra år.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är ändå lång tid, mycket som var sanningar för 2-300 år sedan har ju visat sig vara fel idag.

Tex hade man ju precis upptäckt att häxbränning inte var en helt rationell aktivitet, vi får (inte) se vilka av våra sanningar som står sig några hundra år.
Häxbränningar försegick på en tid när religion var ledstjärna inte forskning. Det är klart att viss forskning kommer visa sig felaktig. Tex var ju inte Einsteins alla teorem vattentäta. Men på det stora hela tror jag nog vi inte kommer stöta på några stora avvikelser som att jorden inte är platt eller att jorden inte är centrum i solsystemet.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.