K kortis skrev:
Ok jag tar inte fram mutterdragare för 16 bult ska ju ändå dra med moment men då har jag ju bara mekat i 50 år
Jag skaffade en Milwaukee high torque för att byta däck på en bil och ett släp, efter att ha lämnat storkompressorn i min förra bostad. Lätt värt det! Vi är alla olika, och jag gillar maskiner och verktyg!
 
  • Gilla
kortis och 2 till
  • Laddar…
Med den lille Milwaukee "stubby" så tar det ca 10 sekunder att plocka ur samtliga fem hjulskruv på hjulet. Detta förutsatt att skruvarna dragits korrekt säsongen innan, jag brukar köra 130 Nm.

Förutom besparing av tid och kraft så finns även fördelen att ev rost som kan kärva fast plåtfälgar i naven tenderar att skaka loss så det blir enklare att få av hjulet.

Vid återmontering använder jag mellanläget och drar litet på känsla. Efterdrar till korrekt moment med momentnyckel, sedan en manuell koll efter några dagars körning.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Med den lille Milwaukee "stubby" så tar det ca 10 sekunder att plocka ur samtliga fem hjulskruv på hjulet. Detta förutsatt att skruvarna dragits korrekt säsongen innan, jag brukar köra 130 Nm.

Förutom besparing av tid och kraft så finns även fördelen att ev rost som kan kärva fast plåtfälgar i naven tenderar att skaka loss så det blir enklare att få av hjulet.

Vid återmontering använder jag mellanläget och drar litet på känsla. Efterdrar till korrekt moment med momentnyckel, sedan en manuell koll efter några dagars körning.
Hoppas du inte jobbar som proffs då förstör du ackorden, aj aj,
 
K kortis skrev:
Hoppas du inte jobbar som proffs då förstör du ackorden, aj aj,
Menar du kontroll via momentnyckel? Nog för att det sitter i ryggraden men vill ändå kontrollera, och nej jag är amatör.

Det finns för övrigt inget jag föraktar mer än när så kallade ”proffs” drar hjulskruvar på personbilar till vansinniga moment, förbannade klåpare.
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 2 till
  • Laddar…
Bowman
H Harald Blåtumme skrev:
Menar du kontroll via momentnyckel? Nog för att det sitter i ryggraden men vill ändå kontrollera, och nej jag är amatör.

Det finns för övrigt inget jag föraktar mer än när så kallade ”proffs” drar hjulskruvar på personbilar till vansinniga moment, förbannade klåpare.
"Proffs" :D
 
H Harald Blåtumme skrev:
Menar du kontroll via momentnyckel? Nog för att det sitter i ryggraden men vill ändå kontrollera, och nej jag är amatör.

Det finns för övrigt inget jag föraktar mer än när så kallade ”proffs” drar hjulskruvar på personbilar till vansinniga moment, förbannade klåpare.
Så kallade proffs som drar hjulmuttrar utan moment är bara klåpare, drar man ofta och då med moment så sitter det skapligt i armen men ofta nog då blir det fel, men hjulmuttrar är inte så noga på decimalen, jag har spräckt ett antal hylsor när gummigubbar dragit fast bult
 
Jag sade "10 sekunder", snarare 15 sek. Men så här pass smidigt plockar man av ett hjul med en liten Milwaukee M12 "stubby" där skruvarna drogs till 130 Nm säsongen innan.

https://www.byggahus.se/forum/threads/mutterknack-batteridriven.410781/page-8#post-4261697

Som jag skrivit innan så är den tillräckligt liten och smidig för att även funka perfekt som slagskruvdragare med hex-tillsats och kan dra i princip hur grova skruv som helst, tex 10 mm 120 mm "Big Dog" - utan att man behöver ha några speciellt fantastiska bits. Bra bitshållare kan iofs vara rekommendabelt, slagit sönder några billiga varianter - jag kör med Würth men inget fancy alls.
 
  • Gilla
Limpdjuret
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Jag sade "10 sekunder", snarare 15 sek. Men så här pass smidigt plockar man av ett hjul med en liten Milwaukee M12 "stubby" där skruvarna drogs till 130 Nm säsongen innan.

[länk]

Som jag skrivit innan så är den tillräckligt liten och smidig för att även funka perfekt som slagskruvdragare med hex-tillsats och kan dra i princip hur grova skruv som helst, tex 10 mm 120 mm "Big Dog" - utan att man behöver ha några speciellt fantastiska bits. Bra bitshållare kan iofs vara rekommendabelt, slagit sönder några billiga varianter - jag kör med Würth men inget fancy alls.
Kör även jag med M12 stubby till detta göra... Bästa jag skaffat då min rygg har svårt med vissa av momenten. Lossar dem med lätthet år efter år.

Smäcker dit dem i lägre läge och efterdrar med moment. Värt varenda krona.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Jag sade "10 sekunder", snarare 15 sek. Men så här pass smidigt plockar man av ett hjul med en liten Milwaukee M12 "stubby" där skruvarna drogs till 130 Nm säsongen innan.

[länk]

Som jag skrivit innan så är den tillräckligt liten och smidig för att även funka perfekt som slagskruvdragare med hex-tillsats och kan dra i princip hur grova skruv som helst, tex 10 mm 120 mm "Big Dog" - utan att man behöver ha några speciellt fantastiska bits. Bra bitshållare kan iofs vara rekommendabelt, slagit sönder några billiga varianter - jag kör med Würth men inget fancy alls.
Drar ju 6x200 mm med min Hitachi och den sackade inte ett smack men låter nåt förskräc så förskräckligt att jag köpte en Bosch oxå vanliga bits
Husbilen jag hade skulle hjulkulten dras med 180 Nm
 
K kortis skrev:
Drar ju 6x200 mm med min Hitachi och den sackade inte ett smack men låter nåt förskräc så förskräckligt att jag köpte en Bosch oxå vanliga bits
Husbilen jag hade skulle hjulkulten dras med 180 Nm
Jo som sagt, Milwaukee "stubby" ger 340 Nm enligt spec på starkaste läget så den driver träskruv av diverse dimensioner utan problem och mycket snabbt. Brukar köra dessa på läge 2 oftast som har ca 200 Nm, för att skona bits osv men det funkar på läge 3 fullt blås också. Jag hade inga grövre "Big Dog" än 10 mm x 120 mm, men supersnabbt.

Att dra loss hjulskuvar som dragits med 180 Nm bör inte vara några problem men inte testat det.

Ljudnivån, visst det låter en del på fullt blås och det är därför man har hörselskydd. Vid hjulbyte som i filmerna så behöver maskinen knappt jobba och därför låter den inte så mycket i det läget.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Jo som sagt, Milwaukee "stubby" ger 340 Nm enligt spec på starkaste läget
Nej, 340 Nm i break away torque betyder inte att den prestera det vridmomentet utan att den under ideala förhållanden kan lossa en mutter som tidigare dragits åt med det vridmomentet. Marknadsföringssiffror :)
 
nanowire nanowire skrev:
Nej, 340 Nm i break away torque betyder inte att den prestera det vridmomentet utan att den under ideala förhållanden kan lossa en mutter som tidigare dragits åt med det vridmomentet. Marknadsföringssiffror :)
Lossdragningsmomentet ligger väl typiskt kring 70% av åtdragningsmomentet.
 
Man kan dividera hur mycket man orkar om vad prestandasiffror säger. Men grejen är att den lilla Milwaukee "stubby" M12 FIWF12 har närmast perfekt prestanda i arbetsmomentet "demontera hjulskruv på personbil". Bokstavligen momentan lossdragning, skulle det hända att någon skruv kärvat fast får den kanske arbeta några sekunder extra. Se videoklippen i inlägget jag länkade ovan, det kan knappast gå snabbare än så.

Vad den inte klarar är om gummigubben, eller för den delen Volvos "personlige servicetekniker" som i mitt senaste fall, brassar på med 1200+ Nm av slentrian med tryckluftsverktyget. Då krävs det andra grejer, tex en "breaker bar" och ett enmeters stålrör för att lossa.
__
PS. "1200+" Nm. Detta vet jag inte exakt. Men om jag står på ett järnrör med längden 1 meter som i detta fall, väger 90 kg och behöver gunga till för att det ska lossa så bör det vara en bra bit över 1000 Nm - i lossdragningskraft. Åtdragningskraften bör i så fall vara minst 1400 Nm om man går på tumregeln 70%... ni fattar hur knäppt detta är. Ca 10 ggr högre åtdragningsmoment än vad som är specat, och konsekvenser för skruvar och fälgar är redan nämnt :(
 
Redigerat:
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Ursäkta om jag hänger mig kvar vid detta. Men något är riktigt snett när en märkesverkstad gör sådana här fadäser. Det handlade om ett rätt stort jobb, byte AC-kompressor och alla remmar, spännhjul, etc. Drygt 20 kkr.

Och så klarar man inte av att ta de 30 sekunder det tar att dra hjulskruvarna med rätt moment. Helt häpnadsväckande. Att det övriga blev bra blir liksom helt nullifierat av detta totala noob-misstag, och man börjar undra hur det är med kvaliteten på de övriga jobben som gjorts. Förtroendekapitalet blev kört i botten.
 
Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:
Jo som sagt, Milwaukee "stubby" ger 340 Nm enligt spec på starkaste läget så den driver träskruv av diverse dimensioner utan problem och mycket snabbt. Brukar köra dessa på läge 2 oftast som har ca 200 Nm, för att skona bits osv men det funkar på läge 3 fullt blås också. Jag hade inga grövre "Big Dog" än 10 mm x 120 mm, men supersnabbt.

Att dra loss hjulskuvar som dragits med 180 Nm bör inte vara några problem men inte testat det.

Ljudnivån, visst det låter en del på fullt blås och det är därför man har hörselskydd. Vid hjulbyte som i filmerna så behöver maskinen knappt jobba och därför låter den inte så mycket i det läget.
Fast min är en vanlig skruvdragare jag har inte provat grövre utan att förborra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.