A
F frasen_36 skrev:
Hur ofta har det hänt?
tydligen väldigt ofta.. ;)
några år sedan... :thinking:
Jaha... 2019 då alltså...
7 veckor sedan var det någon som skrev... :thinking:
damm som damm... ;)
tror inte vi haft några större mängder av rämmande dammar.....
 
F frasen_36 skrev:
Hur ofta har det hänt?
Det händer titt som tätt de värsta i världen har varit mycket värre för miljön än någon härdsmälta. Samt att hundra tusentals människor har dött.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det händer titt som tätt de värsta i världen har varit mycket värre för miljön än någon härdsmälta. Samt att hundra tusentals människor har dött.
i Sverige?
nog för att jag vet att blöthål finns..
Men flödesborg eller åköping har jag inte sett finnas på kartan;)
 
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du tänker så. Så bättre bygga några tusen dammar då som kan brista om några år?
Eller vindkraftverk som kan trilla ner i skallen på folk, osv ...

Risk finns alltid. Det finns inte riskeliminering, utan det är riskhantering som gäller. Ja sen naturligtvis att kvantifiera riskerna rätt.
Kanske dags att återigen dra upp att den värsta vattenkraftsdammolyckan tog ca 140.000 människors liv.
Kärnkraften får jobba på bra för att komma ikapp.

Och sen tar kolkraften väl minst 10.000 liv om året ...
 
Redigerat:
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
i Sverige?
nog för att jag vet att blöthål finns..
Men flödesborg eller åköping har jag inte sett finnas på kartan;)
I Sverige är det väl inte så vanligt. Vi kan bygga. Men vi kan ju även bygga slutförvaring som håller ;)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Eller vindkraftverk som kan trilla ner i skallen på folk, osv ...

Risk finns alltid. Det finns inte riskeliminering, utan det är riskhantering som gäller. Ja sen naturligtvis att kvantifiera riskerna rätt.
Kanske dags att återigen dra upp att den värsta vattenkraftsdammolyckan tog ca 140.000 människors liv.
Kärnkraften får jobba på bra för att komma ikapp.

Och sen tar kolkraften väl minst 10.000 liv om året ...
Mikael_L Mikael_L skrev:
Eller vindkraftverk som kan trilla ner i skallen på folk, osv ...

Risk finns alltid. Det finns inte riskeliminering, utan det är riskhantering som gäller. Ja sen naturligtvis att kvantifiera riskerna rätt.
Kanske dags att återigen dra upp att den värsta vattenkraftsdammolyckan tog ca 140.000 människors liv.
Kärnkraften får jobba på bra för att komma ikapp.

Och sen tar kolkraften väl minst 10.000 liv om året ...
Japp om vi tittar på dödsoffer per kwh så ligger kärnkraft riktig bra till
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Marike
Maskintok skrev:
många har påstått att det är omöjligt att använda E85 sommar i tanken när det blir vinter.. fel..
Detta är 15% bensin inblandning..
Och den går så fint så..
15-18 grader kallt..

inte gjort något åt sågen i övrigt förutom att öppnat på hög och låg lite..
Så i och med detta så kan man gott fortsätta att tillverka etanol och köra på...
vilket skulle vara en trevlig väg framåt för den äldre bilflottan

.
Jag provade köra 50/50 i en vectra. Efter ett tag började den läcka olja, men det var inget problem, en liten skvätt av det här https://wynns.se/produkter/motor/engine-oil-stop-leak/ så var det tätt igen. Startproblem när det är kallt har jag hört talas om och det hade säkert kunnat lösas med en värmare.
Men det står väl inte på agendan, nu är det elbilar som gäller och de som inte kan hosta upp en halv mille ska stanna hemma eller ta tåget om det går vill säga.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
2010
Men senaste dammhaveriet i Sverige som resulterade i någon omkommen människa skedde 1973.

[länk]

När omkom någon senast i Sverige i en kärnkraftsolycka?
har aldrig hänt vad jag vet... :thinking:
arbetsplatsolyckor har det väl varit... Men inget som rört själva bränslet eller reaktorn... :thinking:
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
I det stora hela tror jag inte att den extra batterikapacitet i tex en Porsche Taycan gör bilen så mycket mer miljövidrig än en Cooper.
Tro får man göra i Kyrkan som uttrycket heter.

Vi kan väl roa oss med ett räkneexempel.

Batterikapacitet Mini Cooper SE 32kWh
Porsche Taycan 79,2kWh (lilla batteriet)

co2 utsläpp vid tillverkning (146kg per kWh)
Mini Cooper; 32 x 146 = ca. 4,6 ton
Porsche Taycan 79 x 146 = 11,5 ton

D.v.s. 250% mer co2 utsläpp vid produktion från Porschen.

Vi kan ju sedan titta på hur långt vi kan "köra" Minin på de extra utsläppen(6,9 ton) Porschen ger vid produktion.

Minin drar 1,56 kWh /mil och varje kWh ger upphov till 13g co2 (källa; https://www.energiforetagen.se/glob...rgiaret/energiaret2016_miljo_27-september.pdf).

Minin släpper då ut 1,56x13g= 20,8g co2 per mil.

På 6900 kg kan vi då köra 6900kg/0,02kg = 345 000 mil, ja läs igen, 345 000 mil med Minin.

Eller nej det kan vi inte för att hur välbyggd Mini än är så gissar jag att den inte håller för 345 000mil.


Kanske visar detta hur viktigt det är att inte köpa bil med större batteri än man behöver...
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Styrman_jansson skrev:
Hur skulle bensinångor ta sig ur en sluten tank tänker du?
Bensinångor är dessutom tyngre än luft så de rör sig sällan uppåt...
Ändock ångar bensinen bort, så är det.
Jag kan dock inte kvantifiera någon mängd eller procentsats. Det är kanske något i promille-häraden.
Ja det skiljer ju säkert mellan bilmodeller också, och kanske framförallt ålder på bilen ...
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
Marike Marike skrev:
Jag provade köra 50/50 i en vectra. Efter ett tag började den läcka olja, men det var inget problem, en liten skvätt av det här [länk] så var det tätt igen. Startproblem när det är kallt har jag hört talas om och det hade säkert kunnat lösas med en värmare.
Men det står väl inte på agendan, nu är det elbilar som gäller och de som inte kan hosta upp en halv mille ska stanna hemma eller ta tåget om det går vill säga.
tankade 75%E85 idag när det fanns i volvon..
16.85 kr per liter... skillnad mot 19.89 sist jag kollade...
Jag kör då vidare med etanol..
fann jag spisbränsle billigt så skulle sågarna få gå på detta... Eller så får jag koka hemma igen.. :thinking:
 
F
T Tullen127 skrev:
Ingen dum tanke alls egentligen, men i så fall till solen där hör ju kärnenergin hemma och gör nytta.
Men jag antar (vet naturligtvis inte) att det stupar på säkerhetsrisker och transportproblemen att skjuta iväg farligt kärnavfall.
Toppenide! Om man kunde skicka skiten (avfallet) in i solen så det löst.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.