S Styrman_jansson skrev:
Sist jag kollade var 1kW/h 1 kW/h.
Jo, men det skiljer vad du kan trycka i ett batteri, ett vanligt bilbatteri rekommenderas med viss procent (vanligt 10%) av dess Ah, däremot för elbilar finns olika varianter beroende av laddningstyp.
Har ingen elbil så jag har inte fördjupat mig mera. Sedan har du inte de kraftigaste i hemmet som t.ex. kan ladda nya Kia från 10-80% på 20 minuter, och på 80% komma ca 40 mil.
 
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Absolut, men det är inte ett yrke som kräver Högskolepoåäng. Där av icke kvalificerat.
Man kan väl för fasen vara "kvalificerad" och utföra kvalificerat arbete utan att ha varit parkerad några år på högskola.
Det är väl det resultat man får ur händerna (inte det man läst om) som ger slutprodukten.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Man kan väl för fasen vara "kvalificerad" och utföra kvalificerat arbete utan att ha varit parkerad några år på högskola.
Det är väl det resultat man får ur händerna (inte det man läst om) som ger slutprodukten.
Nja, vem som helst kan göra det jobbet efter en 2 veckors kurs. Det är ju även därför som fack osv blir överflödiga för kvalificerat arbete då arbetsgivaren inte har råd bli av med kompetensen.

edit: Känner du behov av att vara med i akssan eller facket så har du med största sannolikhet inte ett kvalificerat arbete.
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jo, men det skiljer vad du kan trycka i ett batteri, ett vanligt bilbatteri rekommenderas med viss procent (vanligt 10%) av dess Ah, däremot för elbilar finns olika varianter beroende av laddningstyp.
Har ingen elbil så jag har inte fördjupat mig mera. Sedan har du inte de kraftigaste i hemmet som t.ex. kan ladda nya Kia från 10-80% på 20 minuter, och på 80% komma ca 40 mil.
Självurladdningen är fortfarande runt 1-3% + lite underhåll i elektroniken.

Jag tror du behöver skilja på normal laddning av ett batteri och självurladdning. Självurladdning består av en liten kemisk aktivitet i batteriet som alltid pågår, även vid förvaring. För lithiumbatteri ligger den som sagt på runt 1-3%. På detta har du underhållsströmmar för diverse elektronik i bilen.

Lithiumbatteri generellt är ingen mirakelprodukt utan den har nackdelar den med. T.ex. de känsliga för temperatur (15-25 grader rekommenderas), luftfuktighet ( vilket kan ge korrosion) samt att de tål fullständig urladdning dåligt.
 
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nja, vem som helst kan göra det jobbet efter en 2 veckors kurs. Det är ju även därför som fack osv blir överflödiga för kvalificerat arbete då arbetsgivaren inte har råd bli av med kompetensen.

edit: Känner du behov av att vara med i akssan eller facket så har du med största sannolikhet inte ett kvalificerat arbete.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nja, vem som helst kan göra det jobbet efter en 2 veckors kurs. Det är ju även därför som fack osv blir överflödiga för kvalificerat arbete då arbetsgivaren inte har råd bli av med kompetensen.

edit: Känner du behov av att vara med i akssan eller facket så har du med största sannolikhet inte ett kvalificerat arbete.
Ok, du menar att par veckors kurs ger att man kan utföra kvalificerat arbete..
Ett sk "kvalificerat arbete" läggs också ner ibland - då finns visst behov av A-kassa och fack.
 
D djac skrev:
Jag tror nog att man kan köra mer, iaf i början, när man har ny bil och är det en elbil så kanske ännu lite mer, men att folk skulle köpa fler bilar för att de köper el tror jag inte på. Däremot blir väl den långsiktiga effekten att de sämsta bilarna börjar skrotas ut.
Nej fenomenet har inget specifikt med elbilar att göra. Kanske indirekt då vissa tillverkare slumpar ut elbilar till extremt låg leasing för att slippa utsläppsböter.
 
hsd
Aha
Då är det kanske 4% som ger tomt batteri på en månads stillestånd
Det borde ju några ha råkat ut för
 
F frasen_36 skrev:
Ok, du menar att par veckors kurs ger att man kan utföra kvalificerat arbete..
Ett sk "kvalificerat arbete" läggs också ner ibland - då finns visst behov av A-kassa och fack.
Nej, jag menar att några veckors kurs som krävs för tex svetsa inte är kvalificerat arbete.
Har du ett äkta kvalificerat arbete så står arbetsgivarna på kö. Du får flera förfrågningar i veckan på linked
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Prova att räkna på det istället?

Nej, jag tänker inte räkna på det åt dig, du slänger bara in oneliners, det är så att jag undrar över syftet med dina inlägg.
Det är ju bara ren procenträkning så jag trodde det var självklart. 4% av 60kW/h är 2,4kW/h. Detta är per måndad. Varje kW/h bidrar till ungefär 13g co2. (källa; https://www.energiforetagen.se/glob...rgiaret/energiaret2016_miljo_27-september.pdf).

13g x 2,4 x 12(månader) = 374g/år x 256 865 (antal elbilar i sverige( källa; https://www.elbilsstatistik.se/) = 96 170kg eller ca. 96 ton co2 per år.

Om hela bilflottan om knappt 5miljoner bilar skulle vara elbilar ger det istället 374g x 5 000 000 = 1 870 ton co2.
 
Maskintok skrev:
Jo i Saabs värld ja.
Men i den kalla verkligheten så ger etanol mer fart i motorn.
Men den dricker mer pga dess energinivå.
oktan värdet är högre i etanol än i ren bensin.. nu ska man också vara ärlig och inte jämföra med 95 utan isåfall 98 oktan..

Jag som kör med E85 varje dag i mina maskiner märkte en enorm skillnad direkt... Och framförallt i min arbetsmiljö..
Precis, lägre energiinehåll men medger att ladda / ha högre komp innan det "spikar". I de flesta moderna motorer så regleras motorn så den inte "knackar", saab hade ett extra listigt sätt att "läsa" förbrännignsrummet med hjälp av tändstiftet.

Men nästan alla saabs motorer var mjukvarumässigt strypta, plus att man la på en rejäl marginal för att de ska funka på alla bränslen och alla marknader, även på höga höjder utan att turbo övervarvar mm. Dvs många gick att höja 30-50 hp utan att ändra i några mappar, bara sätta ett högre maxvärde som den begränsar till... (eller, det är inte hp man styr på utan momentet... men men...)

Jag gissar att marknadsmänniskorna visste att man kan ta ut mer effekt ur en turbobil med etanol och bestämde att så skulle vara fallet med mjukvaran. Efter det fick väl ingenjörerna lägga in effekten på motorn efter det beslutet. Min kompis sa att de mappade motorerna till en viss effekt, sen fick marknadssidan "paketera" vilka effekter de ville ha. På slutet så stod de ju 1.8t på vissa 2 liters motorer också.

Frågan är hur du justerar dina maskiner för etanol, då det ju behöver mer bränsle och fördelen fås om det är högre komp, bygger du om dem för etanol? De som trimmar motorer hård har jag fått för mig inte kan "mixa" bensin och etanol utan kör enbart etanol.

Oavsett, trist så få kör på etanol nuförtiden...
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej, jag menar att några veckors kurs som krävs för tex svetsa inte är kvalificerat arbete.
Det beror väl inte på kurslängden utan om det är kvalificerad typ av svetsning som utförs. Att det tar år för en del att lära sig och veckor för andra är väl en annan sak..?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej, jag menar att några veckors kurs som krävs för tex svetsa inte är kvalificerat arbete.
Har du ett äkta kvalificerat arbete så står arbetsgivarna på kö. Du får flera förfrågningar i veckan på linked
Iofs är svetsare också ett bristyrke, de som går utbildningarna får jobberbjudanden långt innan de är färdigutbildade. Hörde ett inslag på radion om just det, ett bra förstajobb för många invandrade för övrigt, det var många sådana på utbildningen medan infödda svenskar tror/tycker det är ett tungt och smutsigt jobb.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
B b8q skrev:
Iofs är svetsare också ett bristyrke, de som går utbildningarna får jobberbjudanden långt innan de är färdigutbildade. Hörde ett inslag på radion om just det, ett bra förstajobb för många invandrade för övrigt, det var många sådana på utbildningen medan infödda svenskar tror/tycker det är ett tungt och smutsigt jobb.
Är en fempoängare en snygg tjej?
 
S Styrman_jansson skrev:
Det är ju bara ren procenträkning så jag trodde det var självklart. 4% av 60kW/h är 2,4kW/h. Detta är per måndad. Varje kW/h bidrar till ungefär 13g co2. (källa; [länk]).

13g x 2,4 x 12(månader) = 374g/år x 256 865 (antal elbilar i sverige( källa; [länk]) = 96 170kg eller ca. 96 ton co2 per år.

Om hela bilflottan om knappt 5miljoner bilar skulle vara elbilar ger det istället 374g x 5 000 000 = 1 870 ton co2.
Frågan var riktad till TS; tydligen hann du emellan.

Tack för uträkningen.
Självurladdningen på en elbil motsvarar alltså ~2km körning med en förbränningsbil (min SAAB 9-3 släppte ut 206g/km)
 
Marike
A AndersS skrev:
Beror ju på vad för typ av laddare du har och vilken strömstyrka bilen kan laddas med.
Så en urladdad elbil kan laddas snabbare än ett vanligt "bilbatteri". Så det finns olika förutsättningar.
Det är en annan sak. 1kw är vad den är oavsett om du laddar snabbt eller sakta. 1 kw ger 40gram co2 och en tunnare plånbok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.