Ljudet.. nja, lite som att någon klipper gräs på sommaren kanske?.
Står man precis bredvid är det såklart högt ljud men där är man ju sällan, typ när man kliver av bara och det är lätt att "begrava" större delen av ljudet i snö.

Är faktiskt ifärd med att montera upp den i dagarna.
"Pistade" idag de 2dm med snö som kommit samt körde ner "vändhjulet".
Det är en enkel träställning som står på en plywood.. ca 1x1m
Grävt snö över den o hält på lite vatten o sen har det funkat hela vintern.

Jag kan försöka fota lite mer :)
 
  • Gilla
mojjen och 5 till
  • Laddar…
Hittade lite kort o film från 2019
Alltså mitt bygge sattes ihop på en lördag med saker som låg så den vinner ingen skönhetstävling.

Har dock fungerat klockrent i 4 säsonger så tänker att det kan vara kul att bygga nått enkelt.. medan barnen är små till åldern o vill åka.. kanske lätt man övertänker o funderar för länge.
 
  • Hemmagjord åkattraktion med däck och träkonstruktion i vintermiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Egenbyggd släplift med gräsklippare och barn som åker pulka i en snötäckt backe.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enkel hemmagjord släde med trästomme, röd vinsch och svart däck på snöig mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmagjord skidlift med trädgårdstraktor och enkel träkonstruktion, skidor i förgrunden, barn åker i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
kingen101 och 34 till
  • Laddar…
"Vändhjulet" där nere.. en enkel trissa till hjul som sitter i ett spännband o är det lätt att spänna linan med.
Linan köptes på Jula.. 2st x 50 meter som tvinnades ihop.. knuten syns i denna video.
Här åker vi 1 vuxen o 3 barn samtidigt
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
ordain och 64 till
  • Laddar…
Fantastiskt roligt projekt! Ny har jag inte tillgång till en gräsklippare att använda, men säkert går det att fixa till med någon annan motor. Sparar denna i förrådet till barnen blir lite större.
 
  • Gilla
Pegasusus
  • Laddar…
Detta är ju helt fantastiskt!
 
  • Gilla
anderssmåland och 1 till
  • Laddar…
T
Helt underbart kreativt :D
 
M mynameisMicke skrev:
Hittade lite kort o film från 2019
Alltså mitt bygge sattes ihop på en lördag med saker som låg så den vinner ingen skönhetstävling.

Har dock fungerat klockrent i 4 säsonger så tänker att det kan vara kul att bygga nått enkelt.. medan barnen är små till åldern o vill åka.. kanske lätt man övertänker o funderar för länge.
Så kul ! Snyggt !
Grymt rolig idé :)
 
Vad har du för rep?
 
D Daniel 109 skrev:
Vad har du för rep?
Sånt var det.. fanns 100m nu.

När barnen var 3 o 4 år hade dom det jobbgare att hålla i det så jag köpte ett grövre rep med större diameter.. men när dom var 5 - 6 år så spelade det ingen roll alls så har kört på med det billiga från jula.

Använder sånna fälgar som jag tagit bort gummit av. En tanke har varit att byta ut alla jul till sånna o då kan man knyta några knutar på jämna avstånd oxå
 
  • Blått polypropenrep på rulle, 6 mm diameter och 100 m längd, för bygg- och lekprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Punkteringsfritt gummirhjul med röd fälg från Hamron, används som del i byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
H_kan@88 och 4 till
  • Laddar…
Excel
Rolig ide, vad har du för säkerhetsanordning om någon slulle fastna i repet?
 
Excel Excel skrev:
Rolig ide, vad har du för säkerhetsanordning om någon slulle fastna i repet?
Underbart tråkig kreativitet.... men då även elaka mammaumgåsare har "barnbarn" så känns det som en legitim fråga om man inte står bredvid hela tiden. Enkelt att rigga en lina till en nödstopp. Iaf om man är så kreativ att man orkar rigga upp hela det där systemet.

Tack för att ni triggar min fantasi!
 
J Janssonpj skrev:
Underbart tråkig kreativitet.... men då även elaka mammaumgåsare har "barnbarn" så känns det som en legitim fråga om man inte står bredvid hela tiden. Enkelt att rigga en lina till en nödstopp. Iaf om man är så kreativ att man orkar rigga upp hela det där systemet.

Tack för att ni triggar min fantasi!
Jag tänker mig att man hänger en sax på en pinne. Klipp. klart.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Jag tänker mig att man hänger en sax på en pinne. Klipp. klart.
lol.. eller en mora i fickan.
Bedömer ialf risken minimal
 
Redigerat:
Risken finns där, min fru höll som barn på att få armen avsliten i en hemmabyggd lift när hennes jacka fastnade i repet. Det gick bra tack vare att någon hann stoppa maskineriet. Däremot borde det inte vara svårt att fixa ett nödstopp där repet går in i ”maskineriet”. De flesta åkgräsklippare har ju dödmansgrepp.

i övrigt en kul och smart idé. Och under avdelningen smarta idéer, har någon byggt egen isspolningsmaskin? Jag gjorde ett försök förra året aom blev halvbra, tänkte försöka i år igen.
 
  • Gilla
Martin Hallin och 1 till
  • Laddar…
M mynameisMicke skrev:
Bedömer ialf risken minimal
Som vid all riskhantering måste man både kolla på sannolikheten och konsekvensen. Med tanke på att konsekvenserna kan bli ganska alvarliga så blir risken hög även om sannolikheten är liten...
 
  • Gilla
Fartland och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.